
Uudenmaan liitto on maakunnan tulevaisuuden tekijä. Kehittämis- ja suunnittelutyömme lähtökohdat ovat maakunnan kansainvälisyys ja vetovoima sekä asukkaiden hyvinvointi. Kunnianhimoisen strategiamme mukaan haluamme olla maailmanluokan kehittäjä.
Olemme 26 jäsenkunnan muodostama kuntayhtymä. Päätöksenteossamme kuuluu alueen kuntien ääni, mikä erottaa meidät muista aluehallinnon toimijoista.
Tehtävänä maakunnan kehittäminen ja suunnittelu
Uudenmaan liitto on maakunnan strateginen suunnittelija, maakuntakaavoittaja ja edunvalvoja. Työmme tähtää pitkälle tulevaisuuteen, mutta määrittää myös lähivuosien kehitystoimet. Valtaosaa tehtävistämme ohjaavat aluekehittämislaki ja maankäyttö- ja rakennuslaki.

Kehittämis- ja suunnittelutyömme avainteemoja ovat asukkaiden hyvinvointi, alueen vetovoimaisuus, hiilineutraalius, kansainvälisyys sekä toimiva alue- ja yhdyskuntarakenne. Haluamme vaalia kestävän kasvun edellytyksiä Uudellamaalla.
Työmme perustuu strategioihin, ohjelmiin ja maakuntakaavoihin. Niiden takana on paljon yhteistä suunnittelu- ja kehittämistyötä Uudenmaan toimijaverkoston kanssa. Niitä myös toteutetaan yhteistyössä.
Tavoitteitamme tukemaan ohjaamme hankerahoitusta alueen toimijoille ja tuemme EU-hankkeiden valmistelua. Huomisen Uudenmaan rakentamisessa olemme yhteistyön kokoaja, alueen edunvalvoja ja kansainvälinen toimija.
Päätehtävämme:
Uusimaa-ohjelma sisältää maakunnan pitkän aikavälin vision sekä painopisteet ja tavoitteet neljälle vuodelle. Ohjelman toimenpiteillä uusimaalaiset toimijat rakentavat yhdessä asukkailleen parempaa tulevaisuutta.
Uusimaa-ohjelmassa 2022–2025 tavoittelemme, että tulevaisuuden Uusimaa on visionsa mukaan reilusti edellä. Olemme Suomen talouden ja hyvinvoinnin ydinalue ja edelläkävijä myös kansainvälisessä toimintaympäristössä. Kehitämme uusia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään, jotta voimme olla kokoamme suurempi globaalissa mittakaavassa. Osallisuutta ja yhdenvertaisuutta tukemalla tarjoamme uusmaalaisille mahdollisuudet hyvään elämään.
Ohjelman pääteemat ovat:
- Ympäristöviisas Uusimaa
- Menestyvä Uusimaa
- Onnellisten Uusimaa
Maakuntakaava on pitkälle tulevaisuuteen tähtäävä, koko maakuntaa tai useampaa kuntaa koskeva maankäytön suunnitelma. Yleispiirteisimpänä kaavana se ohjaa kuntien kaavoitusta ja muuta alueidenkäytön suunnittelua.
Edistämme maakuntakaavojen toteutumista antamalla lausuntoja niistä kaavoista, joita se ohjaa, sekä tiiviillä yhteistyöllä kuntien kanssa. Tuottamamme kartat ja selvitykset palvelevat kuntia, asukkaita, päättäjiä ja monia toimijoita, kuten esimerkiksi energiayhtiöitä ja satamia.
Uudellamaalla on voimassa useita maakuntakaavoja. Tuore Uusimaa-kaava odottaa vielä oikeuden päätöstä valituksista. Tullessaan voimaan se korvaa suurelta osin nyt voimassa olevat maakuntakaavat.
Uusimaa-kaavassa käsitellään kaikki keskeiset maankäytön teemat ja se kattaa lähes koko Uudenmaan. Kokonaisuus sisältää kolme vaihemaakuntakaavaa, jotka on laadittu Helsingin seudulle sekä Itä- ja Länsi-Uudellemaalle. Kaavan aikatähtäin on vuodessa 2050.
Koordinoimme ja sovitamme yhteen maakunnan ilmastotyötä. Hiilineutraali Uusimaa 2030 -tiekartta vie ilmastotyötä kohti maakunnan yhteistä tavoitetta. Tiekartta tukee kuntien ilmastotyötä etenkin maankäytön, liikkumisen, energian, kiertotalouden ja kulutuksen näkökulmista.
Uudenmaan ilmastotyö rakentuu laaja-alaisen yhteistyön, paikallisten vahvuuksien ja parhaiden käytäntöjen levittämisen varaan. Työ tukee vihreää siirtymää sekä Uudenmaan ja koko Suomen edelläkävijyyttä ilmastoratkaisujen kehittämisessä.
Tiekartassa on kuusi painopistealuetta, jotka ovat keskeisimpiä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi:
- Ilmastoviisas maankäyttö ja rakentaminen
- Älykäs ja päästötön liikkuminen
- Nopea ja reilu energiasiirtymä
- Hiilineutraali kiertotalous
- Kestävä kulutus ja tuotanto
- Hiilensidonnan vahvistaminen ja päästöjen kompensointi
Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategia eli alueellinen innovaatiostrategia vauhdittaa maakunnan kestävää kasvua ja ohjaa siihen rahoitusta. Älykkäässä erikoistumisessa ideana on, että kukin Euroopan alue erikoistuu omiin vahvuusalueisiinsa. Uudenmaan kansainvälinen brändi on nimeltään Helsinki Smart Region.
Strategia kokoaa yhteen vahvuusalueet, joihin maakunnan tutkimus- ja innovaatiotyössä panostetaan. Se on pohja kansainvälisessä hankeyhteistyössä ja EU-rahoituksen suuntaamisessa alueelle. Toimeenpanossa keskeisiä ovat korkeakoulut, kaupungit, kehittämisyhtiöt, tutkimuslaitokset ja yritykset.
Uudellamaalla tutkimus- ja innovaatiotyön kattoteema on resurssiviisaus, jonka alla on kolme strategista teemaa:
- Ilmastoneutraalius
- Uudistuva teollisuus ja innovatiiviset palvelut
- Ihmisten kaupunki
Olemme niin sanottu välittävä toimielin EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa ja myönnämme rahoitusta hankkeisiin Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) ja Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF). Ohjelmakaudella 2021–2027 koordinoimme rahoitusta Etelä-Suomen viiden maakunnan alueella.
Hallinnoimme myös kestävän kaupunkikehittämisen rahoitusta pääkaupunkiseudun, Turun ja Lahden kaupunkien ekosysteemisopimusten osalta. Lisäksi myönnämme hankkeille kansallisen vastinrahoituksen eräissä EU:n alueellisen yhteistyön Interreg-ohjelmissa.
Uudenmaan kehittämishankkeisiin jaettavanamme on valtion budjettiin sisältyvää Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahaa (AKKE) sekä oman aluekehitysrahastomme varoja.
EU-palvelumme tarjoaa apua rahoitusta uusimaalaisille EU-hankkeiden valmistelijoille. Valmistelemme myös itse hankkeita ja haemme aktiivisesti EU-tukia. Tavoitteemme on lisätä merkittävästi Uudellemaalle saatavaa EU-rahoitusta.
Määrittelemme maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten sekä muiden liikenteeseen keskeisesti vaikuttavien tahojen kanssa. Yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastelemme kokonaisuutta, johon kuuluvat liikkumisympäristö ja eri liikennemuodot: kävely ja pyöräily, joukkoliikenne, henkilöautoliikenne ja tavaraliikenne.
Ohjaamme liikenteen ja muun maankäytön ratkaisujen yhteensovittamista maakuntakaavoituksella. Tarkoituksena on vähentää liikenteen haittoja ja ylläpitää alueen kilpailukykyä. Tuoreimmat liikennejärjestelmäsuunnitelmat on hyväksytty Itä- ja Länsi-Uudellemaalle. Vaikutamme myös monissa kansallisissa ja kansainvälisissä liikenneverkostoissa.
Kansainvälisyys on Uudenmaan vahvuus ja menestyksen mahdollistaja. Tiiviit yhteydet muihin metropolialueisiin ja Itämeren maiden aluetoimijoihin, aktiivisuus EU:n yhteisten hankkeiden rakentamisessa sekä osallistuminen yhteistyöjärjestöjen toimintaan ovat osa työtämme. Osin ylläpitämämme Helsinki EU Office Brysselissä on linkki alueellisten toimijoiden ja EU:n toimintaympäristön välillä.
Kansainvälisen yhteistyön painopiste ja tärkeimmät kumppanimme ovat Itämeren alueella. Toimimme Itämeren alueen poliittisessa foorumissa BSSSC:ssä (Baltic Sea States Subregional Co-operation). Lisäksi olemme aktiivisesti mukana Euroopan yhteistyöjärjestö CPMR:n (Conference of Peripheral Maritime Regions) ja erityisesti sen Itämerikomission (BSC) toiminnassa.
Olemme jäsenenä ja vaikuttamme useissa eurooppalaisissa verkostoissa, esimerkiksi Euroopan metropolialueiden verkostossa (METREX) ja Euroopan metropolihallintojen verkostossa (EMA). Rakennamme myös kahdenvälisillä yhteyksillä aluetoimijoiden yhteistyötä useiden teemojen parissa.
Edunvalvontatyömme tavoitteena on, että Uudellamaalla on hyvä elää ja työskennellä jatkossakin. Pyrimme vaikuttamaan päätöksentekoon niin, että eri viranomaisten ja yhteisöjen tekemät ratkaisut ovat Uudenmaan kannalta mahdollisimman toimivia. Valvomme uusimaalaisten etua niin kansallisella, alueellisella kuin kansainvälisellä tasolla.
Tärkeä foorumi on alueemme kansanedustajien neuvottelukunta, joka kokoontuu säännöllisesti meidän valmistelumme pohjalta. Neuvottelukuntaan kuluvat kaikki Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä valitut 58 kansanedustajaa.
Toimintamme rahoitetaan lähes yksinomaan jäsenkuntien maksuosuuksilla, jotka perustuvat asukaslukuihin. Talousarviomme loppusumma varsinaiseen toimintaan vuonna 2023 on 8,7 miljoonaa euroa. Kustannuksemme ovat asukasta kohti laskettuna Suomen maakuntien liitoista edullisimmat, noin viisi euroa asukasta kohti.
Uudenmaan liiton syntyhistoria juontaa aina 1930-luvulle. Lue mitkä organisaatiot kuuluvat kehitysvaiheisiimme ja miten tehtävämme ja alueemme ovat muuttuneet aikojen saatossa.
Organisaatio perustuu demokraattiseen päätöksentekoon
Ylintä päätösvaltaa käyttää jäsenkuntien valitsema maakuntavaltuusto. Käytännön työtä ohjaa maakuntahallitus. Kuntien edustajat valtuustoon ja hallitukseen valitaan niin, että jäsenten poliittinen jakauma vastaa kuntavaalien tulosta Uudellamaalla. Maakuntavaltuustossa on 83 jäsentä ja hallituksessa 15.
Liiton toimistoa johtaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen. Meillä työskentelee noin 80 asiantuntijaa. Määräaikaista hankehenkilöstöä on noin 25 prosenttia työntekijöistä. Maakuntajohtajan lisäksi johtoryhmään kuuluvat aluekehittämisen ja aluesuunnittelun johtajat, viestintäjohtaja sekä hallintojohtaja.

Toimintaamme ohjaavat säännöt:
Strategiamme tarttuu rohkeasti toiminnan kehittämiseen
Uudenmaan liiton johtamista, toiminnan kehittämistä ja tapaa tehdä työtä ohjaa maakuntavaltuuston vuoden 2019 lopulla hyväksymä strategia. Sen avulla tuotamme entistä enemmän lisäarvoa ja vaikuttavuutta asiantuntijatyöllemme. Tämä hyödyttää omistajakuntiamme ja kumppaneitamme.
Strategian keskeisenä ajatuksena on kutsua alueen keskeisimmät toimijat tehokkaampaan ja vaikuttavampaan yhteistyöhön Uudenmaan kehittämisessä.
Strategian visio on kunnianhimoinen: Kaavoihin kangistumaton maailmanluokan alueen kehittäjä
Visiotyössä haimme rohkeaa ja erottuvaa sanomaa sille, että haluamme rikkoa rajoja ja etsiä uusia, parempia tapoja tehdä työtä. Visio sisältää ajatuksen, ettemme kangistu totuttuihin tapoihin.
Mielestämme Uudenmaan kohdalla ei kannata pyrkiä vähempään kuin maailmaluokan alueeksi. Olemme jo monilla mittareilla Euroopan kärjessä. Maailmanluokan toinen ulottuvuus on, että otamme oppia muilta alueilta niin Euroopasta kuin maailmalta. Alueiden merkitys ja niiden välinen yhteistyö on nousussa.
Strategian toteuttamisessa avainsanoja ovat ketteryys, yhdessä tekeminen, työn tuloksellisuuden parantaminen ja henkilöstökokemuksesta huolehtiminen.
Strategian painopisteet ovat:
- Lisäarvoa kunnille ja yhteistyökumppaneille
- Merkityksellistä ja kestävää työtä
- Uudistuva ja innostuva työyhteisö
- Oppiva ja suoritustaan jatkuvasti parantava organisaatio
Tavoitteissa korostuvat:
- Asiantuntijuus ja oikea-aikaisuus Uudenmaan kehittämisessä
- Merkittävä rooli alueen kansainvälisyydessä
- Johtamisen ja työnteon innovatiivisuus ja moniammatillisuus
- Tuloksellinen työ asiantuntijaverkostoissa

Tutustu myös

Päätöksenteko
Uudenmaan liitto on kuntayhtymä, jonka päätöksenteko perustuu kunnalliseen demokratiaan. Liiton ylin päätösvalta on maakuntavaltuustolla. Käytännön työtä johtaa valtuuston valitsema maakuntahallitus.
Lisätietoja:

Inka Tikkanen
Hallintojohtaja
inka.tikkanen@uudenmaanliitto.fi
Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki, Uudenmaan liiton strategia
Palvelee myös ruotsiksi
Ajankohtaista

25.5.2023
TE-palvelujen uudistuksen palveluhankinnat keskusteluttivat Uudellamaalla
TE-uudistuksen vaikutukset työllisyyspalveluiden tuottamiseen ja järjestämiseen Uudellamaalla olivat tapetilla maanantaina 22. toukokuuta järjestetyssä tilaisuudessa. Kunnat, koulutuksen järjestäjät ja työllisyyspalveluiden tuottajat keskustelivat aiheesta Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n, Uudenmaan ELY-keskuksen ja Uudenmaan liiton järjestämässä tilaisuudessa.

17.5.2023
Uudenmaan rooli ja mahdollisuudet Naton jäsenmaa Suomessa teemana Tulevaisuustutkassa 31.5.
Keskiviikkona 31.5. klo 8.15–9.30 järjestettävässä Tulevaisuustutkassa kiinnostaa, mitä Nato-jäsenyys merkitsee Uudellemaalle. Jäsenyydellä on heijastusvaikutuksia Uudenmaan tulevaisuuteen esimerkiksi turvallisuuden, liike-elämän mahdollisuuksien ja aluekehittämisen näkökulmasta.
Sivu päivitetty viimeksi: 10.1.2023