Marraskuussa keskustellaan ilmastoriskeistä Uudellamaalla ja niihin varautumisesta

Tervetuloa keskustelemaan, miten ilmastonmuutoksen riskit vaikuttavat yhteiskunnan toimivuuteen ja miten varmistamme yhteiskuntamme toimivuuden muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa. Uudenmaan ensimmäisen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelman valmistelu käynnistyy keskiviikkona 6. marraskuuta klo 8.30–12.00 Pasilan veturitalleilla (Veturitallinkuja 34, Helsinki).

Miltä tulevaisuuden ilmasto näyttää Uudellamaalla? Mihin ilmastoriskeihin meidän on hyvä varautua ja miten ilmastonmuutos muuttaa jokapäiväistä arkeamme?

Tapahtumassa kuullaan kiinnostavia puheenvuoroja ilmastonmuutoksen yhteiskunnallisista ja ekologisista vaikutuksista. Työpajaosuudessa tarkastellaan Uudenmaan alueen eri sektorien näkökulmasta merkittäviä ilmastoriskejä ja pyritään tunnistamaan keskeisiä sopeutumistarpeita.

Kutsumme mukaan Uudenmaan kunnat, alueelliset toimijat ja kaikki muut aiheesta kiinnostuneet keskustelemaan keinoista varautua ilmastonmuutoksen vaikutuksiin nyt ja tulevaisuudessa.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan! Ohjelma tarkentuu lähempänä tapahtumaa.

Alustava ohjelma

Ajankohta: 6.11. klo 8.30–12.00
Paikka: Veturitallit, Pasila, Helsinki

8.30–9.00 Aamukahvi ja pientä syötävää

9.00–9.05 Avaussanat

9.00–9.40 Ilmastoriskien yhteiskunnalliset vaikutukset

9.40–10.00 Ilmastonmuutoksen ekologiset vaikutukset

Markus Melin, Luonnonvarakeskus

10.00–10.20 Uudenmaan alueellinen ilmastoriski- ja haavoittuvuustarkastelu: alustus työpajaosuudelle ja Uudenmaan alueelliselle sopeutumissuunnitelman valmistelulle

Tauko

10.35–11.55 Työpaja: Keskustellaan eri ilmastoriskien merkittävyydestä Uudellamaalla ja tunnistetaan maakunnalle keskeisimmät riskit jatkotyötä varten

Työpajassa syvennetään asiantuntijatyönä tehtyä alueellista haavoittuvuus- ja ilmastoriskianalyysiä ja kartoitetaan osallistujien näkökulmasta merkittävimmät ilmastoriskit sektorikohtaisesti. Työ luo pohjan tarvittavien sopeutumistoimenpiteiden tunnistamiselle ja vastuuttamiselle, joka tehdään vuoden 2025 alkupuolella.

11.55–12.00 Jatkoaskeleet ja tilaisuuden päätössanat

Uudestamaasta tehdään ilmastonkestävä 2030 mennessä

Tilaisuus järjestetään osana Uudenmaan liiton Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa Visiona ilmastokestävä Uusimaa -hanketta (VILKKU). Hankkeessa laaditaan alueellinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelma ja kehitetään yrityssektorin sopeutumiskykyä.

Uudenmaan liitto on mukana EU:n sopeutumisen missiossa, jonka myötä Uudenmaan tavoitteena on olla ilmastokestävä 2030 mennessä.

Logoja: VIsiona ilmastokestävä Uusimaa, Uudenmaan liitto, Helsingin yliopisto, Euroopan unionin osarahoittama.

Salla Siivonen

Projektipäällikkö