Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Nöyrä puu -prosessi vei puurakentamista monta askelta eteenpäin – Tervetuloa peruskirjan julkistustilaisuuteen 18.5.

Puusta rakennettu kerrostalo.

Nöyrän puurakentamisen peruskirja julkistetaan Allas Sea Poolin Itämerisalissa 18.5.2022 klo 8.30–12.00. Tilaisuuden yhteydessä on mahdollista osallistua yhteiselle aamiaiselle.

Rakennusala on keskellä murrosta: ilmastotavoitteet edellyttävät nopeaa siirtymistä vähäpäästöisiin rakennusmateriaaleihin, kaavoitus ohjaa pian rakennusten elinkaaripäästöjä ja rakentamisen totutut ja testatut prosessit menevät osin uusiksi.

Demos Helsinki käynnisti syksyllä 2021 yhdeksän rakennusalan keskeisen toimijan kanssa Nöyrä Puu -prosessin, jonka tavoitteena oli kirkastaa puurakentamisen roolia tämän murroksen osana ja tuottaa ratkaisuehdotuksia sen keskeisiin pullonkauloihin. Demos Helsingin ja Uudenmaan liiton lisäksi mukana olivat ympäristöministeriö, Helsingin kaupunki, VAV, Y-säätiö, Bonava, Skanska, Puutuoteteollisuus ja Woodcomp.

Nöyrän hallinnon* malliin perustuneen prosessin tuloksena syntyi Nöyrän puurakentamisen peruskirja. Kirja sisältää puurakentamisen 2030 vision ja laajan joukon kysyntään, tarjotaan, ohjaukseen ja oppimiseen liittyviä ratkaisuja puurakentamisen pullonkaulojen ratkaisemiseksi.

Olemme hankkeessa oppineet, että puurakentamisella on valtava potentiaali nollapäästöiseen yhteiskunnan saavuttamisessa ja 1,5 asteen tavoitetta uhkaavan hiilipiikin välttämisessä tulevan 10 vuoden aikana nykyisellä rakennustahdilla.

Puurakentamisen potentiaali ei rajoitu ainoastaan päästöihin, vaan sillä voidaan edistää myös muun muassa terveyteen, arkkitehtuuriin ja talouteen liittyviä arvoja. Peruskirjan visio auttaa kirkastamaan puurakentamisen suunta ja keskeisiä ratkaisuja läpi puoli vuotta kestäneen monitoimijaisen prosessin.

Ohjelma:

8.30 Ovet auki ja aamiainen

9.20 Puurakentamisen peruskirja, Demos Helsinki

9.40 Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Karin tervehdys

9.45 Puheenvuoroja ja keskusteluita, muun muassa:

12.00 Ohjelma päättyy

Tule inspiroitumaan, verkostoitumaan ja juhlimaan kanssamme huikean ohjelman innostamana!

*Vuonna 2021 Demos Helsingin kehitti yhteistyössä professori Charles F. Sablen kanssa ns. Nöyrän ohjauksen mallin, joka auttaa ratkaisemaan monimutkaisia, ja moni-intressisiä, yhteiskunnallisia haasteita.

Lisätietoja puurakentamisesta Uudellamaalla:

Pia Tynys