Nuorisotyöttömyydellä on tiivis yhteys nuorten hyvinvointiin

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Uusimaalaisten nuorten työllisyyden tulevaisuuden näkymät olivat aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 24. lokakuuta. Uudenmaan asukkaista kolmasosa on alle 30-vuotiaita ja osuus on suurempi kuin missään muualla Suomessa.

Työ- ja elinkeinoministeriöstä erityisasiantuntija Reino Savolainen korosti puheenvuorossaan yhteistyön merkitystä ennakoinnissa. Hän kertoi kansallisesta ennakoinnista ja sen yhteensovittamiseksi tehtävästä työstä työ- ja elinkeinoministeriössä.

– Yleistilanne työmarkkinoilla on maltillisesti parantumassa. Meillä on suunta kohti työvoimapulaa ja koko maan tasolla ollaan kohtaanto-ongelmassa, Savolainen kuvasi tulevaisuuden näkymiä.

Nuorilla on paljon liikehdintää töiden, opiskelujen ja työttömyyden välillä

Helsingin kaupungin työllisyysjohtaja Annukka Sorjosella oli katsaus Helsingin tilanteesta nuoriin liittyen. Nuorten osuus työnhakijoista on kasvanut. Pandemia iski erityisen isolla voimalla nuorten työllisyyteen. Ennen kuluvaa vuotta koronasta palautuminen oli Helsingissä muuta Suomea nopeampaa.

Nuorten työttömyys on kasvanut, mutta työttömyysjaksot eivät ole pitkittyneet. Sorjonen kertoi, että Helsinki toimii aktiivisesti tarjoten matalan kynnyksen palveluita nuorille ja pyrkii tavoittamaan työttömiä nuoria.

Työ- ja elinkeinopalvelujen uudistus tuo myös ison mahdollisuuden onnistua

Mäntsälän kunnanjohtaja Hannu Laurila kertoi työllisyydestä Mäntsälän ja erityisesti nuorten näkökulmasta. Mäntsälässä nuorisotyöttömyys oli viime vuoden lopussa 9 prosenttia, kun esimerkiksi naapurikunnassa Järvenpäässä se on 15,7 prosenttia. Syyt kiinnostaisivat Laurilaa.

– Teemme paljon toimia nuorisotyöttömyyden ehkäisemiseksi. Kouluttautuminen, työllistymisen tuki ja syrjäytymisen ehkäisy ovat kolme pääteemaa toimissa, Laurila kertoo.

Mäntsälä on osa Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta. Hyvinvointialueen kuusi kuntaa tulevat muodostamaan myös 1.1.2025 käynnistyvän uuden työllisyysalueen. Laurila näkee työllisyysalueissa ison mahdollisuuden onnistua, vaikka kritiikinkin paikkoja on.

Katso tilaisuuden tallenne

Tulevaisuustutka-webinaarit jatkuvat marraskuussa

Seuraava Tulevaisuustutka-webinaari järjestetään torstaina 21. marraskuuta klo 8.15–9.15.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa käsitellään ajankohtaisia ilmiöitä ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Ulla-Mari Karhu

Suunnittelupäällikkö

Maakunnan yhteistyöryhmä ja ryhmän sihteeristö, työllisyys-, hyvinvointi- ja maahanmuuttoasiat, maaseudun kehittäminen

EnnakointiTyöllisyys