Osaamisen huolestuttava laskusuunta tapetilla Tulevaisuustutkassa 9.11.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Tilastot kertovat karua sanomaa suomalaisten osaamisen laskusuunnasta kansainvälisesti vertaillen. Tulevaisuustutka-webinaarissa keskiviikkona 9.11. klo 8.15–9.15 pohditaan sitä, miten kääntää osaamisen taso noususuuntaan koulutuksen ja esimerkiksi tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatioiden avulla.

Kunnat ottavat työllisyyden hoidon vastuulleen vuoden 2025 alussa. Se vaatii uudenlaista tarkastelua osaamisen hallintaan. Miten suomalainen osaaminen pärjää kansainvälisesti verrattuna? Mitä tämä tarkoittaa elinvoiman näkökulmasta? Työelämän murros ja yhteiskunnan muutospaineet edellyttävät vahvaa osaamista uusilla osaamisalueilla.

Lokakuussa julkaistiin OECD:n vertailu, jossa Suomen osaamistaso on jo toistamiseen laskusuunnassa verrokkimaihin verrattuna. Johtaja Tia Loukkola OECD:sta tekee nostoja tuoreesta Education at Glance -selvityksestä. Hän kertoo, miten Suomella menee suhteessa muihin maihin ja antaa vinkkejä laadun kehittämisestä.

Mitä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä pitäisi tapahtua, jotta pysyisimme osaamisen mallimaana ja selviämme myös tulevaisuudessa? Kysymykseen syvennymme maailmallakin laajasti tunnetun koulutuksen asiantuntijan Pasi Sahlbergin johdolla. Hän on tehnyt suomalaisesta koulutusjärjestelmästä kirjoja, jotka ovat voittaneet kansainvälisiä palkintoja ja herättäneet kiinnostusta eri puolilla maailmaa. Nyt hän työskentelee vierailevana professorina Australiassa.

Yrityksien uudistuvista osaamistarpeista sekä tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatioiden näkökulmasta aiheeseen syventyy asiantuntija Mikko Vieltojärvi Elinkeinoelämän keskusliitosta. Jatkuvan oppimisen tueksi ja oheen tarvitaan toimenpiteitä, jotta Uusimaa pysyy Suomen veturina ja kansainvälisesti kilpailukykyisenä.

Tilaisuuden juontajana toimii erityisasiantuntija Henna Hyytiä Uudenmaan liitosta.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-tilaisuudet ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuksiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Webinaarin tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä(Siirryt toiseen palveluun).

Tervetuloa mukaan!