Artikkeli

Regions4Climate-hanke rakentaa ilmastonkestävää Uuttamaata

Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on yhteinen ja ajankohtainen haaste koko Euroopalle. Viisivuotinen ja lähes 25 miljoonan euron Regions4Climate-hanke tuo sopeutumistyöhön Uudenmaan kannalta merkittävän lisäpanoksen.

Ilmastonmuutokseen sopeutumisen keskeisyydestä kertoo, että Euroopan komissio on valinnut sopeutumisen yhdeksi viidestä teemasta missioissa, joiden kautta pyritään koordinoidusti ja poikkitieteellisesti ratkaisemaan EU-alueen keskeisiä yhteiskunnallisia haasteita. Missioiden toteutumisessa hankerahoitteisella työllä on keskeinen osuus. Uusimaa on mukana ilmastonmuutokseen sopeutumisen missiossa.

Hankkeessa on mukana 44 partneria 12 Euroopan alueelta.

Regions4Climate-hanke hakee sosiaalisesti oikeudenmukaisia käytännön ratkaisuja Euroopan eri alueiden sopeutumishaasteisiin ja ilmastonkestävyyteen. Hankkeessa on mukana 44 partneria 12 Euroopan alueelta. Mukana on sopeutumisen edelläkävijöitä, ja näiden kokemuksista ammentavia, samojen haasteiden kanssa painivia alueita.

Yhdessä oppimista ja toimien monistamista

Hankkeen kantavana ajatuksena on jakaa hyviä kokemuksia sopeutumistoimista ja oppia niistä, ja rakentaa toimien monistamisen ja skaalaamisen kautta ilmastonkestävää Eurooppaa. Myös sopeutumistoimia koskevia päätöksenteon apuvälineitä ja ilmastonmuutoksen vaikutusten visualisointikeinoja kehitetään. Hankkeen toimet keskittyvät pitkälti hulevesien, tulvariskien ja kuivuuden hallintaan.

– Hanke linkittyy tänä vuonna käynnistyvään Uudenmaan liiton sopeutumistyöhön. Sopeutumistyössä tulevat painottumaan ilmastonmuutoksen epäsuorat vaikutukset ja globaalit heijastevaikutukset, joiden vaikutus Uudenmaan toimintaympäristöön voi olla jopa suoria vaikutuksia suurempi, kertoo ilmastoasiantuntija Simo Haanpää Uudenmaan liitosta.

– Hanke linkittää meidät eurooppalaiseen sopeutumiskeskusteluun ja -yhteisöön, Haanpää jatkaa.

Hankkeessa mukana laaja joukko uusimaalaisia toimijoita

Hanke käynnistyi vuoden 2023 alussa. Hanketta koordinoi Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja Uudeltamaalta mukana ovat Forum Virium Helsinki Oy, Demos Research Institute Oy, Helsingin yliopisto ja Uudenmaan liitto.

Hankealue ulottuu Uudeltamaalta Azoreille ja Kyprokselle, mutta myös lähialueemme ovat hyvin edustettuina saaristoyhteistyön, Pärnumaan ja Tanskan Køgen lahden case-alueiden kautta. Lisäksi pohjoisen Itämeren saaristoalueet ovat laajasti mukana Nordiska Skärgårdssamarbetet -verkoston kautta.

Esimerkiksi digitaalisten kaksosten kehitystyöllä selvitetään mahdollisuuksia ajantasaiseen tiedon keräämisen ja sen harmonisointiin sekä riskien monialaiseen simulointiin.

Uudenmaan liitto ja Forum Virium kehittävät hankkeessa sopeutumishaasteiden ennakointia digitaalisten kaupunkimallien avulla. Hankkeessa hyödynnetään uusia teknologioita: esimerkiksi digitaalisten kaksosten kehitystyöllä selvitetään mahdollisuuksia ajantasaiseen tiedon keräämisen ja sen harmonisointiin sekä riskien monialaiseen simulointiin. Erityisesti pyritään kehittämään viherympäristön ja sosiokulttuuristen tekijöiden mallintamista, ja tätä kautta tutkimaan ja tukemaan viherympäristöjen hyödyntämistä ilmastonmuutoksen haittojen ehkäisyssä. Helsingin yliopiston ja Demoksen panos keskittyy sopeutumisen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden varmistamiseen.

Hanke rahoitetaan Horisontti Eurooppa -ohjelmasta. Hanke on käynnissä vuoden 2027 loppuun saakka.

Simo Haanpää

Ilmastoasiantuntija

Ilmastonmuutoksen sopeutuminen ja muutoksen hillintä, Canemure- ja Regions4Climate-hankkeet

Heikki Kallasvaara