Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Riittääkö puu? Puupolttoaineen saatavuus ja kestävä käyttö Uudellamaalla webinaarin aiheena 24.5.

Puupino ja logot Canemure, hiilineutraalisuomi.fi sekä EU-lippu Life.

Puupolttoaineen saatavuudesta on noussut huolia liittyen ennen kaikkea biopolttoaineiden kasvavaan kysyntään ja puun tuonnin loppumiseen Venäjältä. Nyttemmin myös puunkorjuun kestävyys on noussut voimakkaasti keskusteluun.

Tervetuloa Riittääkö puu? -webinaariin keskiviikkona 24.5. klo 13.00–14.30 (huomaa muuttunut päättymisaika). Webinaarissa kuulemme puupohjaisen biopolttoaineen kysynnän ja saatavuuden tilanteesta Uudellamaalla ja keskustelemme laajemmin metsien kestävän käytön näkökulmista. Keskustelun jälkeen kerromme vielä lyhyesti Uudenmaan ilmastotyön etenemisestä ja Uudenmaan liiton tuesta kuntien ilmastotyölle.

Keskustelua vetävät Uudenmaan liitosta ilmastoasiantuntija Simo Haanpää ja metsäkysymyksiin erikoistunut ympäristö- ja ilmastoasiantuntija Maria Sirviö. Puun energiakäytön yhteydestä hiilinielujen tilanteeseen on keskustelemassa Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Sampo Pihlainen.

Tilaisuus on suunnattu kaikille puupohjaisen biopolttoaineen käytöstä ja saatavuudesta kiinnostuneille. Webinaariin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Kutsua voi vapaasti levittää verkostoissanne.

Tapahtuma on Canemure – Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia -hankkeen vuosiseminaari vuonna 2023. Life IP-rahoitteinen Canemure-hanke tukee Uudenmaan ilmastotyötä vuosina 2019–2024.

Lisätietoja:

Simo Haanpää

Ilmastoasiantuntija

+358 50 525 5706

Ilmastonmuutoksen sopeutuminen ja muutoksen hillintä, Canemure- ja Regions4Climate-hankkeet

Maria Sirviö

Ympäristö- ja ilmastoasiantuntija

+358 40 612 7909

Luonnon monimuotoisuuteen ja ilmastonmuutokseen liittyvät metsien monikäytön ja hiilen sidonnan tehtävät