Uusimaalaiset kutsutaan puntaroimaan liikenteen tulevaisuutta
Huhtikuussa 2022 joukko Uudenmaan asukkaita saa tilaisuuden vaikuttaa maakunnan liikenteen tulevaisuuteen osana puntaroivaa kansalaisraatia. Erityisesti raati pohtii, miten vähähiiliset liikenneratkaisut voidaan Uudellamaalla toteuttaa hyväksyttävällä ja oikeudenmukaisella tavalla. Tavoitteena on hiilineutraali Uusimaa vuoteen 2030 mennessä.
Uudellemaalle on asetettu joulukuussa 2021 uusi kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tämä tuo lisäpainetta maakunnan ilmastotyöhön, erityisesti liikkumisen päästöjen osalta, mitkä muodostavat noin yhden kolmasosan maakunnan kaikista päästöistä. Siksi Uudenmaan liitto on yhdessä tutkijoiden kanssa päättänyt kutsua koolle puntaroivan kansalaisraadin, jonka tehtävä on antaa suosituksia vähähiilisten liikkumisratkaisujen toteuttamisesta maakunnassa.
Helmikuun aikana 6000 satunnaisesti valittua, 18–80-vuotiasta Uudenmaan asukasta saa kutsun kansalaisraatiin. Kiinnostuneiden joukosta raatiin valitaan 35 osallistujaa. Tavoitteena on saada mukaan eri ikäisiä ja erilaisia liikkumismuotoja käyttäviä osallistujia kattavasti eri puolilta maakuntaa. Kansalaisraadin toteuttavat Suomen ympäristökeskuksen ja Turun yliopiston tutkijat osana reilua ilmastosiirtymää käsittelevää tutkimushanketta.
– Vähähiilistä liikkumista edistäviä toimia suunnitellaan parhaillaan Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan pohjalta. Toivon kansalaisraadin antavan meille tietoa siitä, mitkä toimista ovat Uudenmaan asukkaiden näkökulmasta tärkeimpiä ja miten vähähiilistä liikkumista lisätään mahdollisimman reilulla ja hyväksyttävällä tavalla, sanoo johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys Uudenmaan liitosta.
Puntaroitu kansalaisnäkemys liikenteen tulevaisuudesta
Uudenmaan liikenneraadissa on kyse niin kutsutusta puntaroivasta kansalaiskeskustelusta, joita Suomessa on hyödynnetty päätöksenteossa vasta vähän. Puntaroivat kansalaiskeskustelut tukevat moniäänistä ja perusteltua päätöksentekoa, ja soveltuvat siksi hyvin monimutkaisten ilmastokysymysten tarkasteluun.
Raadissa osallistujat keskustelevat liikenteestä ohjatusti pienryhmissä ja saavat keskustelun tueksi kattavasti tietoa aiheesta esimerkiksi kuulemalla asiantuntijoita. Keskustelun pohjalta tavoitteena on muodostaa harkittu, tietoon perustuva kansalaisnäkemys ja suositukset Uudenmaan liitolle vähähiilisiä liikkumisratkaisuja koskien.
– Aihe on moniulotteinen ja siksi on tarpeen koota yhteen erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikenteen päästövähennystoimista ja niiden käytännön vaikutuksista, kertoo raadin toteutuksesta vastaava Heli Saarikoski Suomen ympäristökeskuksesta. – Näin ihmisten arkikokemukset täydentävät asiantuntijatietoa.
Uudenmaan liitto käsittelee raadin suositukset osana Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan toimeenpanoa, ja antaa raadille vastineensa niihin.
Kansalaisraati kokoontuu huhtikuussa yhteensä kolmena viikonloppuna Helsingin Pasilassa.
– Toivomme koronatilanteen olevan huhtikuussa sellainen, että voimme pitää raadin kasvokkain, sanoo Saarikoski. – Olemme kuitenkin varautuneet toteuttamaan raadin myös kokonaan verkossa.
Raati toteutetaan osana Suomen Akatemian rahoittamaa Ilmastotoimet puntarissa -tutkimushanketta, jossa tutkitaan ja vahvistetaan tietopohjaa oikeudenmukaisista ilmastotoimista.
Lisätiedot:
Johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys, Uudenmaan liitto, pia.tynys@uudenmaanliitto.fi
Johtava tutkija Heli Saarikoski, Suomen ympäristökeskus, heli.saarikoski@syke.fi
Tutustu myös näihin
21.11.2024
Kiertotalouden tulevaisuus kiinnosti Slushissa
Uudenmaan kiertotalouslaakson järjestämä kiertotalouden tulevaisuudennäkymiä luotaava oheistapahtuma Slushin avajaispäivänä toi yhteen kiertotalouteen keskittyneitä startup-yrityksiä, suuryrityksiä ja noin satapäisen yleisön. Tapahtuman paneelikeskusteluissa keskityttiin erityisesti pohjoismaisiin pörssiyrityksiin, tekoälyn tuomiin innovaatioihin tekstiili- ja rakennusalalla sekä ekosysteemien väliseen yhteistyöhön.
11.11.2024
Kulttuurisilla sisällöillä vaikuttaminen on alikäytetty muutosvoima
Kulttuuriset sisällöt eivät synny tyhjiössä vaan yhteydessä ihmisiin, yhteiskuntaan, luontoon, maailmaan ja sen tapahtumiin. Teokset tarkastelevat aihettaan aina jostakin näkökulmasta; ei ole olemassa todellisuutta, jota voisi kuvata objektiivisesti. Kertominen, kuten myös kertomatta jättäminen, ovat valintoja, tietoisia tai tiedostamattomia.
29.10.2024
Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle
Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
25.10.2024
Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikenteen seuranta paljastaa tärkeitä trendejä
Korona-aika vähensi henkilöautoilua merkittävästi Länsi- ja Itä-Uudenmaalla, mutta nyt tilanne on palautunut lähes ennalleen. Rantaradalla henkilöliikenteen määrä on noussut jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vuotta 2020. Uudenmaan liikenne sähköistyy nyt vauhdilla: viime vuonna jo joka kolmas uusi auto oli sähköauto.