AKKE-rahoitushaku avoinna pienimuotoisille selvityshankkeille

Rahoitushaku avoinna 26.3.-29.4.

Kestävän kasvun ja elinvoiman AKKE-rahoitushaun pienimuotoisille uusimaalaisille selvityshankkeille on avoinna. Tuen määrä hanketta kohti on 20 000–50 000 euroa, ja hankkeen kesto voi olla enintään tämän vuoden loppuun. Rahoituksen haku päättyy 29. huhtikuuta kello 15.

Etsimme rahoitettavaksi hankkeita, joissa kehitetään uusia avauksia Uudenmaan toimijoiden tai asukkaiden aktiiviselle toimijuudelle, tavoitteelliselle yhteistyölle tai yhteiskehittämiselle. Myös kansainvälisen yhteistyön edellytysten ja verkostojen luominen tulee kyseeseen. Odotamme hankkeita, joilla on merkittävä seudullinen, seutuja yhdistävä tai maakunnallinen vaikuttavuus.

– Edellytämme, että hankesuunnitelmassa kuvataan selkeästi, miten hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää. Arvioimme hankkeen toteutussuunnitelman laatua hyvin tarkkaan, joten siihen kannattaa panostaa, sanoo kehittämispäällikkö Outi Ervasti.

Rahoituspäätöksiä ohjaavat Uudenmaan strategiset ohjelmat

Rahoitusta hakevien kannattaa lukea huolella Uusimaa-ohjelma, Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategia, Hiilineutraali Uusimaa -tiekartta sekä Uudenmaan alueellinen selviytymissuunnitelma, sillä tukipäätös edellyttää, että ohjelmien tavoitteet on otettu huomioon.

Hankeaikataulun pitävyys on myös ratkaisevaa.

– Hanke tulee aikatauluttaa huolella ja varmistaa, että se on toteutettavissa vuoden 2024 aikana. Tämä on työ- ja elinkeinoministeriön edellytys, sillä tähän hakuun käytettävissä oleva rahoitus on palautunut aiemmilta hakukierroksiltamme, Ervasti kertoo.

Rahoitusta on jaossa noin 340 000 euroa. Summa tarkentuu vielä palautusten varmistuttua. Kustannusmallina käytetään kertakorvausta, joka mahdollistaa selkeiden ja lyhyiden hankkeiden toteuttamisen tehokkaasti.

Rahoitushakemukset arvioidaan kahdessa erässä. Viimeistään 12.4. saapuneet hakemukset arvioidaan ensin, ja loput hakemukset toisessa arvioinnissa.

Rahoitus on tarkoitettu voittoa tavoittelemattomille toimijoille

Rahoitusta voivat hakea esimerkiksi elinkeino-, koulutus- ja työmarkkinatoimijat. Haku on avoinna myös järjestöille niiden toimialasta riippumatta. Yksittäisen yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen tai hanketoteuttajan toiminnan ylläpitämiseen tukea ei voida myöntää. Hakijan on myös itse osallistuttava rahoitukseen, ja esimerkiksi kunta- tai yritysrahoitusta voi hyödyntää lisänä.

– AKKE-rahoitus on tehokas ja joustava kehittämistyökalu maakunnan tavoitteiden edistämiseen. Muihin rahoitusvälineisiin verrattuna sen ketteryys, hallinnollinen keveys ja paikallisiin tarpeisiin soveltuvuus ovat vertaansa vailla, sanoo Ervasti.

Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisessa on kyse valtion budjettiin edellisillä hallituskausilla sisältyneestä määrärahasta, jonka alueellisesta jaosta maakuntien kesken on päättänyt työ- ja elinkeinoministeriö. Viimeisimmällä, vuoden 2022 päätöksellä saimme Uudellemaalle jaettavaksi noin neljä miljoonaa euroa. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan määräraha ei valitettavasti sisälly.

Hakuaineisto

Hakuaineistot, ohjeet rahoituksen hakemiseen sekä hakuinfon esittelydiat löytyvät verkkosivuiltamme. Rahoitusta haetaan tietoturvallisesti Uudenmaan liiton sähköisessä asiointipalvelussa.

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

Rahoitusmenettely:

Johanna Loima

Hankesuunnittelija

AKKE-rahoituksen ja muun hankehallinnon tuki- ja asiantuntijatehtävät