Logistiikan selvitys laittaa Uudenmaan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen
Valmisteilla oleva selvitys kokoaa tietoa Uudenmaan logistiikan viime vuosien kehityksestä, nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä sekä priorisoi ja profiloi maakunnan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen.
Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat uusimaalaiset satamat ja Helsinki-Vantaan lentoasema sekä niiden profiilin muodostaminen maakunnallisen ja valtakunnallisen merkityksen kannalta. Uudenmaan liitto toteuttaa selvityksen yhdessä ELY-keskuksen ja HSL:n kanssa.
Varastointi ja logistiikka hivuttautuvat Keski-Uudellemaalle
Selvityksen osana on jo valmistunut kiteytys logistiikan nykytilasta: tiekuljetuksista, tärkeimmistä radoista, satamien profiloinnista sekä logistiikka- ja varastointialueiden sijainneista. Nykytilan ja viimevuosien kehityksen pohjalta on tehty priorisointi.
Kärkeen nousi tieosuuksia Kehä III:lla valtatie 3:n ja valtatie 7:n välillä sekä Lahteen suuntautuvalla valtatie 4:llä, itään johtavalla valtatie 7:llä ja Tampereelle vievällä valtatie 3:lla. Elinkeinoelämän kannalta tärkeimpiä ovat osuudet Kehä I:llä, Kehä III:lla ja valtatie 4:llä.
Uudenmaan alueella olevat radat ovat kaikki valtakunnallisen tavaraliikenteen kannalta merkittäviä tai erittäin merkittäviä, lukuun ottamatta Helsinki-Turku-rataa ja Kehärataa, jotka ovat pelkästään henkilöliikenteen ratoja.
Uudenmaan liiton liikenteen erityisasiantuntija Heini Peltonen näkee selvityksen tuovan tarpeellista tietoa Uudenmaan alueen logistiikasta.
− Esimerkiksi varastoinnin ja logistiikan maankäytön painopiste on siirtymässä Uudellamaalla hiljalleen Kehä III:n ulkopuolelle Keski-Uudellemaalle. Tämä näkyy myös raskaan liikenteen liikennemäärien kehityksessä.
Työpajasta eväitä loppuvuonna valmistuvaan selvitykseen
Logistiikan selvitykseen liittyvä sidosryhmätyöpaja järjestetään elokuun lopulla. Työpajassa tarkastellaan logistiikan muutosta mahdollisten ja myös yllättävien kehityskulkujen valossa, jotta tulevaisuuteen osataan varautua yhä paremmin.
Syksyllä laaditaan myös logistiikan mittarit Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmissa laadittujen mittareiden tueksi. Tietoja seurataan ja päivitetään vuosittain.
Selvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä ja se julkaistaan Uudenmaan liiton verkkosivuilla.
Lisätietoja:
Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin
29.10.2024
Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle
Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
25.10.2024
Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikenteen seuranta paljastaa tärkeitä trendejä
Korona-aika vähensi henkilöautoilua merkittävästi Länsi- ja Itä-Uudenmaalla, mutta nyt tilanne on palautunut lähes ennalleen. Rantaradalla henkilöliikenteen määrä on noussut jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vuotta 2020. Uudenmaan liikenne sähköistyy nyt vauhdilla: viime vuonna jo joka kolmas uusi auto oli sähköauto.
24.10.2024
Selvitys avaa vihreän siirtymän mahdollisuuksia ja haasteita Uudellamaalla
Vihreän siirtymän hankkeet vyöryvät vauhdilla kuntiin. Jokainen kaavoittaja, virkamies ja päättäjä törmää aiheeseen tulevina vuosina – tai on jo törmännyt esimerkiksi aurinkovoimalan tai vetyhankkeen muodossa.
16.10.2024
Mari Siivola luotsaa Uudenmaan aluesuunnittelua: ”Kasvavalla maakunnalla on kaikki edellytykset menestykseen”
Kuntien kaavoituksen parissa pitkään työskennellyt Mari Siivola aloitti syyskuun alussa Uudenmaan liiton aluesuunnittelun johtajana. Hänen mukaansa kasvavalla ja kiehtovan monipuolisella maakunnalla on mahdollisuuksia mihin vain.