Logistiikan selvitys laittaa Uudenmaan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen

Valmisteilla oleva selvitys kokoaa tietoa Uudenmaan logistiikan viime vuosien kehityksestä, nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä sekä priorisoi ja profiloi maakunnan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen.
Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat uusimaalaiset satamat ja Helsinki-Vantaan lentoasema sekä niiden profiilin muodostaminen maakunnallisen ja valtakunnallisen merkityksen kannalta. Uudenmaan liitto toteuttaa selvityksen yhdessä ELY-keskuksen ja HSL:n kanssa.
Varastointi ja logistiikka hivuttautuvat Keski-Uudellemaalle
Selvityksen osana on jo valmistunut kiteytys logistiikan nykytilasta: tiekuljetuksista, tärkeimmistä radoista, satamien profiloinnista sekä logistiikka- ja varastointialueiden sijainneista. Nykytilan ja viimevuosien kehityksen pohjalta on tehty priorisointi.
Kärkeen nousi tieosuuksia Kehä III:lla valtatie 3:n ja valtatie 7:n välillä sekä Lahteen suuntautuvalla valtatie 4:llä, itään johtavalla valtatie 7:llä ja Tampereelle vievällä valtatie 3:lla. Elinkeinoelämän kannalta tärkeimpiä ovat osuudet Kehä I:llä, Kehä III:lla ja valtatie 4:llä.
Uudenmaan alueella olevat radat ovat kaikki valtakunnallisen tavaraliikenteen kannalta merkittäviä tai erittäin merkittäviä, lukuun ottamatta Helsinki-Turku-rataa ja Kehärataa, jotka ovat pelkästään henkilöliikenteen ratoja.
Uudenmaan liiton liikenteen erityisasiantuntija Heini Peltonen näkee selvityksen tuovan tarpeellista tietoa Uudenmaan alueen logistiikasta.
− Esimerkiksi varastoinnin ja logistiikan maankäytön painopiste on siirtymässä Uudellamaalla hiljalleen Kehä III:n ulkopuolelle Keski-Uudellemaalle. Tämä näkyy myös raskaan liikenteen liikennemäärien kehityksessä.
Työpajasta eväitä loppuvuonna valmistuvaan selvitykseen
Logistiikan selvitykseen liittyvä sidosryhmätyöpaja järjestetään elokuun lopulla. Työpajassa tarkastellaan logistiikan muutosta mahdollisten ja myös yllättävien kehityskulkujen valossa, jotta tulevaisuuteen osataan varautua yhä paremmin.
Syksyllä laaditaan myös logistiikan mittarit Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmissa laadittujen mittareiden tueksi. Tietoja seurataan ja päivitetään vuosittain.
Selvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä ja se julkaistaan Uudenmaan liiton verkkosivuilla.
Lisätietoja:

Heini Peltonen
Erityisasiantuntija
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Logistiikka ja joukkoliikenne, liikennejärjestelmäsuunnitelmat, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin

14.6.2023
Liikenteen rahoitus puhutti uusimaalaisia kansanedustajia
Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta kokoontui tiistaina 13. kesäkuuta eduskuntatalossa. Puhetta johti varapuheenjohtaja Eemeli Peltonen (sd), ja aiheena oli Uudenmaan liikennekysymykset. Mukana oli myös alueen kuntajohtajia.

6.6.2023
Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja
Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.

1.6.2023
Historiallinen Uusimaa-kaava
Kevät toi tullessaan hyviä uutisia. Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta sinetöiden vuosien työn. Päällimmäisin tunne on tyytyväisyys, sillä maakuntakaava on lähes sataprosenttisesti sellainen, kuin valtuusto sen hyväksyi vuonna 2020, kirjoittaa Ilona Mansikka.

1.6.2023
Maakuntakaavojen paikkatietoaineistot ja muu avoin data löytyvät nyt yhdestä osoitteesta
Uudenmaan liiton aluesuunnittelun avoimet aineistot on koottu uudelle verkkosivustolle. Sivustolla voi tutustua maakuntakaavaan ja erilaisiin kaavoitusta tukeviin teemoihin kuten kulttuuriympäristöihin, suojelualueisiin ja tuulivoimaan. Tarjoamme paikkatietoaineistomme maksutta julkiseen käyttöön.