Puntaroitu kansalaisnäkemys liikenteen tulevaisuudesta Uudellamaalla esitellään 5.5.

Erilaisia polkupyöriä parkissa. Taustalla kolme ihmistä, rakennus ja kalliota.

Huhtikuussa joukko Uudenmaan asukkaita sai tilaisuuden vaikuttaa maakunnan liikenteen tulevaisuuteen osana puntaroivaa kansalaisraatia. Uudenmaan tavoitteena on olla hiilineutraali maakunta vuonna 2030, mikä edellyttää myös liikenteen päästöjen vähentämistä. Kansalaisraati pohti, miten vähähiiliset liikenneratkaisut voidaan Uudellamaalla toteuttaa vaikuttavalla ja oikeudenmukaisella tavalla.

Raadin näkemykset on koottu julkilausumaan, joka luovutetaan Uudenmaan liitolle julkistamistilaisuudessa torstaina 5.5. klo 15.00.

Voit seurata tilaisuutta etäyhteydellä Microsoft Teamsin välityksellä. Rajoitetun tilakapasiteetin vuoksi paikan päällä järjestetty tapahtuma on vain kutsuvieraille.

Tilaisuuden ohjelma

Klo 15.00 Tervetuloa, viestintäpäällikkö Aino Laine, Suomen ympäristökeskus
Klo 15.05 Uudenmaan liikenneraadin kokoonpano ja toiminta, johtava tutkija Heli Saarikoski, Suomen ympäristökeskus
Klo 15.15 Raadin julkilausuman esittely, liikenneraadin jäsenet
Klo 15.35 Uudenmaan liiton kommenttipuheenvuoro, johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys, Uudenmaan liitto
Klo 15.50 Ympäristöministeriön kommenttipuheenvuoro, ympäristöneuvos Magnus Cederlöf, ympäristöministeriö
Klo 16.00 Kysymyksiä ja keskustelua
Klo 16.30 Tilaisuus päättyy

Kansalaisraadin toteuttavat Suomen ympäristökeskuksen ja Turun yliopiston tutkijat osana Suomen Akatemian rahoittamaa Ilmastotoimet puntarissa -tutkimushanketta. Hankkeessa tutkitaan ja vahvistetaan tietopohjaa oikeudenmukaisista ilmastotoimista.

Lisätiedot:

IlmastoLiikenne