Saataville kuukausittain päivittyvää tilastotietoa Uudenmaan matkailusta

Puinen laituri kallioisella maaperällä ja tyyni meri.

Maaliskuusta alkaen käytössä oleva Visitory.io-palvelu kuvaa Uudenmaan majoitustietoja sekä lento- ja laivaliikenteen matkustajamääriä. Tuoreimmat tiedot päivittyvät palveluun seuraavan kuukauden aikana. Tietoja voi myös verrata muihin alueisiin tai aikaisempien kuukausien ja vuosien tilanteeseen.

– Alueen toimijat pääsevät palvelussa tutustumaan yksityiskohtaisesti Uudenmaan matkailun tilanteeseen. Palvelu on monipuolinen, helppo ja ajantasainen tiedolla johtamisen työkalu, kertoo Uudenmaan liiton matkailun erityisasiantuntija Tarja Koistinen.

Uudenmaan liiton tarjoamassa palvelussa tietoa on saatavilla matkailijoiden majoitustiedoista alueella, kuten yöpymismääristä, majoitusliikkeiden määristä, majoituskapasiteetista sekä yöpymisten hinnoista.

Majoitustilasto kuvaa myös rekisteröityjen majoitusliikkeitä ja rekisteröimättömiä majoituspalveluja. Rekisteröimätön majoitusmyynti on AirBnb:n ja Vrbon kautta tapahtuvaa. Lisäksi tietoa on lentoliikenteen ja laivaliikenteen matkustajamääristä.

Visitory.io-palvelu kerää tietoja useasta lähteestä. Tiedot tulevat esimerkiksi Suomen ja naapurimaiden tilastokeskuksilta, Tullilta, Rajavartiolaitokselta, Finavialta ja ulkoministeriöstä.

Osa tiedoista päivittyy Visitory.io-palveluun heti seuraavan kuukauden alussa ja viimeisetkin päivittyvät kuun loppupuolella. Tietoja on saatavilla Uudenmaan tasolla ja muista maakunnista. Myös koko Suomen ja Ruotsin tiedot ovat tutustuttavissa. Tilastotietoa on saatavilla tarkemmin niistä kunnista tai matkailuyhtiöiden alueilta, jotka ovat Visitory Premium -palvelussa.

Eri alueiden ja ajankohtien vertailu sekä yksittäisiin tilastoihin tutustuminen onnistuu tarkemmin Dashboard-osiossa. Visitory.io-palvelu on käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja se toimii myös mobiililaitteilla. Visitory.io on TAK Researchin tuottama palvelu.

Tarja Koistinen

Erityisasiantuntija

+358 44 352 2070

Matkailu- ja saaristoasiat, maakunnan matkailutoimijoiden yhteistyö, matkailun verkostoyhteistyö