Nyhet

Vårliga Nylandsdagen bjuder in till att tillsammans njuta av kultur, möten och närnatur 21.5

Nylandsdagen är en ny festdag i maj för alla nylänningar. Nylandsdagen firas för första gången i Nylands kommuner tisdagen den 21 maj 2024. Vi bjuder in nylänningarna till att delta i en gemensam vårfest och fyra vårliga utmaningar.

− Vi nylänningar förenas till exempel av närmiljö, kultur och andra människor. Dessa möten skapar välfärd som bär i vardagen och som vi också vill stärka med hjälp av Nylandsdagen, säger kultursakkunnig Katriina Rosavaara vid Nylands förbund.

På Nylandsdagen är det möten och sammankomster som gäller. Vi njuter av kultur, natur och sällskap. Vi firar tillsammans de saker som förenar oss. Vi stärker känslan av samhörighet och delaktighet och gläder oss av våra olikheter.

Fyra vårliga evenemangsidéer

Nylandsdagens fyra olika utmaningar är avsedda för deltagare i olika åldrar. Vi utmanar till exempel daghem, skolor, föreningar och bibliotek till att ordna evenemang kring Nylandsdagen, och det finns färdigt material på tre språk för evenemangsanordnare på webbplatsen.

1. vårutflykter kan barnen bonga Nylands landskapsblommor och vårtecken.
  2. vårkaffe för vuxna dricker man kaffe tillsammans våren och festdagen till ära.
  3. En fotoutmaning på sociala medier inspirerar unga och andra att fotografera Nyland.
  4. I bibliotek bekantar man sig med Nyland genom litteratur och kultur.

Gemensam vårfest på webben

Nylandsdagens vårfest ordnas i Lojo i år. Festsändningen kan följas direkt på webben tisdagen den 21 maj kl. 19. Festen ordnas på tre språk och tolkas till finskt teckenspråk. Ett mer detaljerat program publiceras på webbplatsen inom april månad.

Se och följ:

Ytterligare upplysningar: