Työryhmissä ahkeroidaan, jotta TE-palvelut siirtyvät sujuvasti kunnille

Uudenmaan kartta, jossa erilaisia piirroskuvituksia. TEPA24 Uusimaa.

Uudenmaan liiton luotsaama TEPA24 Uusimaa -hanke tukee kuntia ja Uudellemaalle muodostuvia yhdeksää työllisyysaluetta, jotta työ- ja elinkeinopalvelut toimivat saumattomasti myös TE-uudistuksen jälkeen vuonna 2025.

Kaksivuotinen hanke käynnistyi virallisesti aloitusseminaarilla tammikuussa. Tämän jälkeen se on saanut tuekseen ohjausryhmän sekä neuvottelukunnan, jonka alaisuuteen on perustettu kuusi temaattista työryhmää. Ryhmät kokoontuvat noin kuukauden välein.

− Työryhmissä tehdään konkreettista Uudenmaan laajuista yhteistyötä, jaetaan parhaita käytäntöjä ja päivitetään yhteistä tilannekuvaa kustakin teemasta. Hankkeemme kautta tieto kulkee myös eri työryhmien välillä, kertoo projektipäällikkö Anne Laitinen.

Työ- ja elinkeinopalveluiden uudistus on jo täydessä vauhdissa, sillä järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alussa. Tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja TE-palveluiden tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta.

Kuusi temaattista työryhmää

Ryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä hyödyntäen eri tahojen tuottamaa dataa entistä parempien elinkeinopalveluiden kehittämiseksi uusilla työllisyysalueilla.

TE24-uudistuksen kanssa käynnissä on KOTO24-uudistus ja iso osa maahanmuutosta kohdistuu Uudellemaalle. Ryhmä miettii, miten varmistetaan maahan muuttaneiden (riippumatta Suomeen tulon syystä) potentiaalin toteutuminen aktiivisina kansalaisina. Ryhmä pyrkii myös huolehtimaan siitä, että väestörakenteen muutokseen varaudutaan Uudenmaan laajuisesti.

Ryhmä pohtii, miten maakunnan laajuista koulutussuunnittelua tehdään ja miten kohdellaan yli työllisyysrajojen koulutuksiin hakeneita. Ryhmässä on vahva linkitys hankintojen teemaryhmään.

Ryhmä tarjoaa vertaistukea, kartoittaa kipupisteitä ja löytää yhdessä niihin tulevaisuuteen suuntaavia ratkaisuja. Tarkoitus on kasvaa verkostomaisen työtavan tukirangaksi uudessa palvelurakenteessa.

Verkoston tapaamisissa jaetaan hyviä käytäntöjä toisilta työllisyysalueilta ja sovitaan yhteisistä viestintäkäytännöistä. Tarkoitus on kasvaa viestijöiden tukiverkostoksi uudessa palvelurakenteessa.

Ryhmä vahvistaa kuntien hankintaosaamista TE-asioissa; mitä hankitaan, mitä hankinnat edellyttävät ja miten palveluntuottajien rooli turvataan?

Yhteinen tilaisuus kesäkuussa

TEPA24 Uusimaa -hanke järjestää 6.6. kello 13–16 tilaisuuden, jossa esitellään työryhmien havaintoja ja päivitetään tilannekuvaa TE-uudistuksen etenemisestä Uudellamaalla. Tepassa tapahtuu live − yhteistyökeskusteluiden jatkot -tilaisuus pidetään Teamsillä. Lisätietoja on luvassa pian.

Uutiskirjeestä saat tuoretta tietoa hankkeen etenemisestä noin kerran kuukaudessa.

Tutustu:

Anne Laitinen