Uudenmaan työllisyyden tiekartta 2030 näyttää askeleet kohti kestävää työllisyyttä

Piirretty Uudenmaan karttahahmotelma, jonka päällä erilaisia piirrettyjä ihmishahmoja.

Uudenmaan työllisyyden tiekartassa tunnistetaan keskeiset asiat, joihin panostamalla työllisyysastetta on mahdollista parantaa. Maakuntahallitus hyväksyi työllisyyden tiekartan kokouksessaan 23. syyskuuta.

Uusimaa-ohjelmassa on asetettu tavoite nostaa työllisyysaste 80 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Työllisyyden tiekartta ohjaa pitkän aikavälin kehittämistä ja määrittää työllisyyden edistämisen suuntaa maakunnassa.

– Uusimaa-ohjelma ohjaa maakunnan kehittämistä ilmastonmuutoksen hillinnässä, TKI-panostusten kasvattamisessa ja työllisyyden edistämisessä. Nämä kaikki kolme teemaa on mukana työllisyyden tiekartassa. Tiekartta luo yhteyksiä myös aiemmin laadittuihin Hiilineutraali Uusimaa -tiekarttaan ja Uudenmaan EU-tasoiseen TKI-toiminnan tiekarttaan, toteaa Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén.

Työllisyyden edistäminen edellyttää pitkäjänteistä ja laaja-alaista työtä monelta eri toimijalta

Työllisyyden tiekartta tarjoaa kokonaiskuvan työllisyyden edistämisestä ja auttaa eri toimijoita toteuttamaan tehokkaita toimenpiteitä. Työllisyyden edistämisessä keskeisessä roolissa ovat yritykset, työnantajat, työnhakijat, kunnat ja työllisyysalueet sekä korkeakoulut ja oppilaitokset. Työllisyyden tiekartan laadintaan osallistui laaja joukko toimijoita Uudellamaalla.

– Työllisyyden edistäminen on murroksessa, koska vuodenvaihteessa kunnat ottavat valtiolta vastuulleen työ- ja elinkeinopalvelut. Työllisyydenhoidon uuden palvelurakenteen tulee toimia sujuvasti ja saumattomasti koko Uudellamaalla, sanoo suunnittelupäällikkö Ulla-Mari Karhu.

Uudenmaan liitto tukee toiminnallaan työllisyyden myönteistä kehitystä erityisesti tukemalla eri toimijoiden välistä yhteistyötä, muodostamalla Uudenmaan tasoista kokonaiskuvaa sekä tehokkaalla vaikuttamistyöllä.

Tiekartassa on neljä keskeistä painopistettä ja kaksi läpileikkaavaa teemaa

Työllisyyden tiekartta jäsentää työllisyyden edistämisen neljään keskeiseen painopisteeseen.

Tavoitteena on houkutteleva alue asua ja työskennellä, jonne myös jäädään ja juurrutaan. Painopisteessä keskitytään Uudenmaan alueeseen sekä sen kansainväliseen ja kansalliseen veto- ja pitovoimaan.

• Lisää kansainvälisiä investointeja ja TKI-toiminnan kasvua
  • Toimivat asettautumista ja kotoutumista edistävät palvelut
  • Monipuoliset asumisvaihtoehdot, viihtyisät elinympäristöt ja toimivat julkiset palvelut

Hyvin toimivat työllistymistä edistävät palvelut auttavat ihmisiä saamaan töitä sekä työnantajia saamaan tarvitsemaansa työvoimaa. Uudellamaalla tulee kiinnittää erityistä huomiota hyvinvoinnin edistämiseen.

Toimintalinjaukset:

• Toimivat työllistymistä edistävät palvelut koko maakunnassa
  • Sujuva liikkuminen ja pendelöinti työssäkäyntialueella
  • Nuorten hyvinvoinnin paraneminen
  • Laadukas ja houkutteleva työelämä

Osaavan työvoiman saatavuuden ongelmat hidastavat kasvua, työpaikkojen syntyä ja työllisyyden positiivista kehitystä. Osaamisvajeen poistaminen ja koulutusmahdollisuuksien parantaminen ovat tärkeitä kehityskohteita.

Toimintalinjaukset:

• Korkeakoulujen ja muiden oppilaitosten aloituspaikkojen nostaminen vastaamaan paremmin maakunnan nuorten määrää ja resurssien lisääminen
  • Korkeakouluista ja muista oppilaitoksista valmistuvien työllistymisen parantaminen
  • Jatkuva oppiminen mahdolliseksi yhä useammalle
  • Lisää työperusteista maahanmuuttoa ja kansainvälisiä opiskelijoita

Työllisyyden positiivisen kehityksen edellytys ovat menestyvät ja elinvoimaiset yritykset ja muut työnantajat. Uudellamaalla edistetään yritysten ja muiden työnantajien kykyä luoda työpaikkoja ja kasvua.

• Työllistävien yritysten kasvun tukeminen
  • Toimivat yritys- ja elinvoimapalvelut koko maakunnassa
  • Yrittäjyyden edistäminen ja osaamisen kehittäminen tukemaan työllistymistä

Neljän painopisteen lisäksi on kaksi läpileikkaavaa teemaa, joissa onnistuminen on tärkeää kaikkien painopisteiden kannalta. Tärkeää on, että kaikilla toimijoilla on ajantasainen tieto ja ymmärrys työmarkkinoiden tarpeista, mikä mahdollistaa tehokkaat ja kohdennetut toimenpiteet.

Toimintalinjaukset:

• Päivitetään maakunnan tilannekuvaa ja ennakoidaan työllisyyskehitystä
  • Kehitetään tiedonkulkua eri toimijoiden välillä kohtaannon mahdollistamiseksi

Toimintalinjaukset:

• Maakunnan kansallisen merkityksen ja sen eri osien erityispiirteiden huomiointi päätöksenteossa
  • Kuntien ja työllisyysalueiden vaikuttamista tukevat toimenpiteet

Tutustu työllisyyden tiekarttaan:

Työllisyydestä keskustellaan Tulevaisuustutka-webinaarissa 24.10.

Tulevaisuustutka-webinaarissa käsitellään työllisyyttä ja sen tulevaisuudennäkymiä torstaina 24. lokakuuta klo 8.15–9.15. Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa käsitellään ajankohtaisia ilmiöitä ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Ulla-Mari Karhu

Suunnittelupäällikkö

Maakunnan yhteistyöryhmä ja ryhmän sihteeristö, työllisyys-, hyvinvointi- ja maahanmuuttoasiat, maaseudun kehittäminen