Uusi hanke tukee TE-palvelujen uudistusta Uudellamaalla – Tervetuloa aloitusseminaariin 23.1.

Kädet ja rattaita sekä ikonikuvia.

Uudenmaan liiton luotsaaman TEPA24 Uusimaa -hankkeen seminaarissa kuulet kiinnostavia puheenvuoroja TE-uudistuksen valmistelusta, sidosryhmien toiveista sekä uuden palvelurakenteen merkityksestä Uudellemaalle. Tilaisuuden avaa Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén ja valtioneuvoston tervehdyksen tuo työministeri Arto Satonen.

Aamupäivän inspiraatiopuheenvuoron pitää MDI:n johtava asiantuntija Anu Tirkkonen, ja elinkeinoelämän odotuksista kertoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen. Valtakunnallista tilannekuvaa avaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina, ja terveiset Kanadasta tuo Uudenmaan ELY-keskuksen erikoissuunnittelija Laura Koivisto-Khazaal. Tilaisuuden päättää Uudenmaan alueiden edustajien puheenvuorot ja paneelikeskustelu.

Päivän teemat pureutuvat siihen, miten voisimme valjastaa Uudenmaan ja koko Suomen käyttöön useaan työllisyysalueeseen jakautuvan työssäkäyntialueen potentiaalin. Rajatonta maakunnallista yhteistyötä rakentamalla voidaan tukea työllisyyttä, uusien yritysten perustamista sekä olemassa olevien yritysten työvoiman saatavuutta.

Työperäisen maahanmuuton, työvoimapulan ja kohtaannon kysymykset koskevat koko Uuttamaata nyt ja tulevaisuudessa. Näiden kysymysten vaikutukset ulottuvat koko suomalaiseen yhteiskuntaan.

– Uskomme, että verkostomainen työtapa ja luottamus ovat avainasemassa uudistuksen onnistumisessa sekä maakunnalliset ja hallinnolliset rajat ylittävän yhteistyön rakentamisessa, sanoo hankkeen projektipäällikkö Anne Laitinen-Saunio.

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin kuulemaan, miten puhujamme aiheita lähestyvät.

Aika: Tiistai 23.1.2024 klo 9–12 (aamukahvit klo 8.15 alkaen)
Paikka: Helsingin keskustakirjasto Oodi, Maijansali

Tilaisuuden juontaa Sean Ricks

9.00 Tilaisuuden avaus
Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén
TEPA24 Uusimaan projektipäällikkö Anne Laitinen

9.05 Valtioneuvoston tervehdyssanat Uudenmaan TE-valmisteluun
Työministeri Arto Satonen

9.20 Inspiraatiopuheenvuoro
MDI:n johtava asiantuntija Anu Tirkkonen

9.40 Kuntaliiton edustajan näkökulma
Varatoimitusjohtaja Timo Reina

9.55 Mitä elinkeinoelämä odottaa TE-uudistukselta?
Helsingin Seudun Kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen

10.10 Jaloittelutauko

10.30 Terveisiä Kanadasta – elinvoimaa maahanmuuton avulla
Uudenmaan ELY-keskuksen erikoissuunnittelija Laura Koivisto-Khazaal

10.45 Uudenmaan alueiden edustajien puheenvuoro ja paneelikeskustelu
Pukkilan kunnanjohtaja Katarina Helander
Järvenpään kaupunginjohtaja Iiris Laukkanen
Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas
Helsingin kaupungin projektipäällikkö Tarja Arkio
Uudenmaan yrittäjien aluejohtaja Petri Ovaska

11.45 Yhteenveto ja loppusanat
Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén

12.00 Tilaisuus päättyy

Anne Laitinen

Projektipäällikkö

TE-palvelujen uudistuksen tukeminen, TEPA24 Uusimaa -hanke

TEPA24 Uusimaa

Uudenmaan liiton luotsaaman kaksivuotisen TEPA24 Uusimaa -hankkeen ytimessä on valmistautuminen TE-palveluiden uudistukseen ja työllisyysalueet ylittävään yhteistyöhön maakunnan laajuisesti. Työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alussa.