Artikkeli

Yhteistyö on Uudenmaan TKI-toiminnan menestyksen avain

Neljä henkilöä istuu sohvalla.

Uudenmaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vahvistaminen ja kasvattaminen oli aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa 29. helmikuuta. Tilaisuudessa keskusteltiin elementeistä ja toimenpiteistä maailmanluokan innovaatiokeskittymän luomiseksi Uudellemaalle.

– Helmikuun alussa julkaisussa Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartassa olemme tunnistaneet monia toimenpiteitä ja keinoja, joilla Uusimaa voi nousta Euroopan innovatiivisimmaksi alueeksi ja myös nostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan (T&K) investointien määrää, taustoitti webinaarin juontajana toiminut EU-erityisasiantuntija Venla Virkamäki.

Uudenmaan tavoitteena on kasvattaa T&K-toiminnan panostuksia viiteen prosenttiin maakunnan bruttokansantuotteesta.

Innovaatio- ja teollisuuspolitiikka?

Uuden talousajattelun keskuksesta asiantuntija Antti Alaja pohti webinaarissa, miten uusi teollisuuspolitiikka haastaa vallitsevan innovaatiopolitiikan. Se tulee ottaa huomioon niin koko Suomessa kuin Uudellamaallakin.

– Suomessa on käyty toistaiseksi aika vähän julkista keskustelua siitä, miten on tarkoitus allokoida uutta TKI-rahoitusta. Rahoitukseen tarvittaisiin uusia ideoita, ettei jaeta rahaa niin kuin aina aikaisemminkin, hän totesi.

Dialogia kolmen kysymyksen avulla

– Käykää dialogia kaikkien niiden kanssa, joita tarvitaan onnistumiseen, korosti Riikka Heikinheimo, joka toimii Elinkeinoelämän keskusliiton osaamisen ja innovaatioasioiden johtajana.

Hän kannustaa keskustelemaan siitä, miten yritykset saadaan kasvattamaan TKI-investointeja, miten tutkimus saadaan tukemaan talouskasvua ja miten osaaminen saadaan vastaamaan kansainvälisen kasvuliiketoiminnan tarpeita.

TKI-toiminnan vaikuttavuus lähtee yhteistyöstä

VTT:n Future-proof Societies -tutkimustiimin vetäjä, erikoistutkija Kirsi Hyytinen nosti puheenvuorossaan esille, että tutkimuksen ja yritystoiminnan lisäksi tarvitsemme TKI-toiminnan vahvistamiseen mukaan julkisen sektorin ja kansalaiset.

– Jotta pystymme rakentamaan tulevaisuuskestäviä ratkaisuja ja varmistamaan sen, että ne ovat pitkällä aikajänteellä kestäviä, niin tarvitsemme laaja-alaisesti toimijoiden keskinäistä vuoropuhelua haasteiden ratkaisemiseksi ja käyttöön viemiseksi, Hyytinen sanoi.

Hyytinen puhui myös TKI-toiminnan vaikuttavuuden johtamisesta. Siinä hän korosti vision kirkastamista ja tavoitteiden asettamista, tilannekuvan tuottamista ja seuraamista mittareiden avulla sekä reflektointia, toimenpiteiden tunnistamista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä.

Katso tallenne:

Puhujien materiaalit:

Tulevaisuustutka-webinaarit jatkuvat huhtikuussa

Seuraava Tulevaisuustutka-webinaari järjestetään 11.4. Aiheena kulttuurin tulevaisuus kunnissa.

Ida Honkanen

Kansainvälisten asioiden asiantuntija

Helsinki Smart Region -brändi, älykkään erikoistumisen strategian toimeenpano, kansainväliset vierailut

Palvelee myös ruotsiksi