Kategoriat:

Tyhjennä valinnat

22.3.2024

Miten matka kohti hiilineutraaliutta sujuu – On välitilinpäätöksen aika

Uudellamaalla on kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali maakunta vuonna 2030. Parhaillaan tehdään ilmastotyön "välitilinpäätöstä" eli selvitetään, mitä on jo tehty ja mitä on vielä tehtävä tavoitteen saavuttamiseksi. Ilmastotyön tilannekuvassa vedetään yhteen jo käytössä olevat ja suunnitellut ilmastotoimet sekä tunnistetaan uusia haasteita ja mahdollisesti tarvittavia lisätoimia, kertoo johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys.

Brysseliläisiä nähtävyyksiä, kuten Manneken Pis ja Grand-Placen torni, herätyskello ja ihmisiä istumassa tuoleilla, puhumassa ja pohtimassa. WCEF-tapahtuman logo, jossa lukee World circular economy forum 2024. Uutinen

21.3.2024

Suomalaiset kiertotalousratkaisut esillä Maailman kiertotalousfoorumissa

Kiertotalouden edelläkävijämaa Suomi on näyttävästi mukana huhtikuun puolivälissä järjestettävässä Maailman kiertotalousfoorumissa. Suomi tuo foorumissa esille uusia kiertotalousinnovaatioita ja yhteistyömalleja. Myös Uudenmaan kiertotalouslaakso on mukana kiertotalouden superviikolla.

Teksti: "Kuukauden ilmastokasvo" ja kasvokuva haastatellusta henkilöstä. Artikkeli

27.2.2024

Hiilitalli on monipuolinen kohtaamispaikka kestävän tulevaisuuden tekijöille

Jenni Kurki-Suonio työskentelee kestävämmän tulevaisuuden rakentajana Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Hän toimii projektipäällikkönä Carbon Busters -hankkeessa, jonka myötä on perustettu kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen hillinnän oppimis- ja projektiympäristö Hiilitalli. Kurki-Suonio kertoo työstään Ilmastokasvo-juttusarjassa.

7.12.2023

Luovista aloista voimaa kestävyysmurroksen vauhdittamiseen – Toimenpideohjelma esittelee konkreettiset toimet

Monimuotoiset luovat alat kestävyyttä rakentamassa – Luovien alojen ekologisen kestävyysmurroksen toimenpideohjelma viitoittaa luovien alojen siirtymää ekologisesti kestävään tulevaisuuteen. Toimenpideohjelma kokoaa ensimmäisenä luovien alojen kestävyystyön yksiin kansiin. Työtä on rahoittanut ympäristöministeriö, Sitra ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Ilmakuva, jossa silta meren yli, taloja sekä kauempana taustalla saaria. Uutinen

22.11.2023

Energiasektorin päästöt ottivat Uudellamaalla takapakkia vuonna 2022

Vuonna 2022 Uudenmaan kuntien yhteenlasketut kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet 28 prosenttia vuodesta 2005, selviää Suomen ympäristökeskuksen ennakkotiedoista. Tulos on hieman heikentynyt vuodesta 2021, jolloin päästöt olivat vähentyneet 29 prosenttia. Tähän on vaikuttanut odotetusti erityisesti kaukolämmön päästöjen lisääntyminen.

Kuukauden ilmastokasvo -teksti ja kaksi naishenkilöä valokuvassa ulkona. Artikkeli

11.10.2023

Kaksi Sallaa Uudenmaan kuntien ilmastotyön tukena

Syyskuun alussa Uudenmaan liiton ilmastoryhmässä aloitti kaksi Sallaa. Salla Lahtinen työskentelee Canemure-hankkeen parissa. Salla Siivonen toimii Visiona ilmastokestävä Uusimaa eli VILKKU-hankkeessa. Kuukauden ilmastokasvo -palstalla molemmat kertovat työstään, taustastaan ja tuestaan Uudenmaan kunnille.

10.10.2023

VILKKU-hanke vahvistaa Uudenmaan kykyä sopeutua ilmastonmuutokseen

Aktiivisista hillintätoimista huolimatta Uudenmaan ilmasto muuttuu tulevina vuosikymmeninä. Visiona ilmastonkestävä Uusimaa eli VILKKU-hankkeen tavoitteena on tuottaa Uudenmaan ensimmäinen alueellinen ilmastoriskitarkastelu ja sopeutumissuunnitelma. Uudenmaan liiton ja Helsingin yliopiston yhteisessä hankkeessa tarkastellaan myös ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä alueen elinkeinoelämän näkökulmasta.