Kategoriat:

Puheenjohtajistosta Ossi Savolainen, Guido Beermann ja Annette Lindahl Raakil. Uutinen

14.10.2022

Ossi Savolainen liikenteen yhteistyöverkosto Scandria Alliancen puheenjohtajistoon

Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliance on valinnut maakuntajohtaja Ossi Savolaisen yhdeksi verkoston kolmesta varapuheenjohtajasta. Puheenjohtajana jatkaa Brandenburgin osavaltion liikenneministeri Guido Beermann. Verkosto oli 7.10. koolla yleiskokouksessa Potsdamissa, Saksan Brandenburgissa.

Kasvi on lampun mallisessa maljakossa, taustalla puuhirsiä. Artikkeli

13.10.2022

Hiilineutraali Uusimaa -tiekarttaa päivitetään uuteen tavoitevuoteen

Vuoden 2020 lopussa hyväksyttyä Hiilineutraali Uusimaa 2035 -tiekarttaa päivitetään parhaillaan tuoreen Uusimaa-ohjelman mukaisesti uuteen tavoitevuoteen 2030. Jo valmiiksi kunnianhimoisen tavoitteen kiristyminen viidellä vuodella tarkoittaa käytännössä ilmastotyön vauhdittamista ja vaikuttavimpien keinojen kartoittamista.

Lähikuva Henna Hyytiästä. Taustalla vaalea seinä ja turkoosin sininen tyyny. Blogi

12.10.2022

Pistetäänkö aluekehittäminen uusiksi?

Aluekehittämisessä on käännetty katse vuoteen 2040, kun työ- ja elinkeinoministeriössä on työstetty suuntaviivoja tuleville vuosille. Meille Uudenmaan liitossa vuosi 2040 näyttäytyy kovin erilaisena kuin tässä hetkessä kestävyyskysymysten, globalisaation ja kansainvälisen yhteistyön uusien muotojen takia, kirjoittaa Henna Hyytiä blogikirjoituksessaan.

Blogi

7.10.2022

Uudellamaalla rakennetaan maailman viisainta tapaa tehdä innovaatioita

Suomen ja Uudenmaan menestyminen rakentuu korkealle osaamiselle ja koko yhteiskuntaa hyödyttäville innovaatioille. Onnistuessaan uudet ideat ja innovaatiot parantavat yritysten kilpailukykyä, parantavat tuottavuutta ja luovat uusia työpaikkoja, kirjoittaa Venla Virkamäki blogikirjoituksessaan.

Ihmisiä kokoustamassa pöydän ympärillä. Uutinen

6.10.2022

Etelä-Suomen maakunnat: Vaikuttavuutta aluekehitykseen

Etelä-Suomen maakuntien hallitusten puheenjohtajat edellyttävät, että tulevan rakennerahastokauden 2028–2034 tärkeimmäksi tavoitteeksi asetetaan varojen käytön vaikuttavuus ja uuden kasvun mahdollistaminen. Puheenjohtajat muistuttavat, että paras vastine aluekehitysvaroille on saatu Etelä-Suomessa.

Artikkeli

5.10.2022

Elektroniikan kierrätys valtaa alaa – EU mukana kannustamassa

Julkaisemme Uudenmaan yrittäjyysaluevuonna esimerkkejä alueen toimijoista, jotka edistävät vihreää ja digitaalista yrittäjyyttä ja liiketoimintaa. Tällä kertaa kerromme laitteiden myynti-, huolto- ja korjauspalveluissa sekä elektroniikan kierrättäjänä ansioituneesta Teraset Finland Oy:stä sekä Haaga-Helian vetämästä hankkeesta, jossa pilotoidaan kiertotalouden markkinapaikkaa elektroniikalle.

Etualalla puita, vihreää nurmikkoa ja taaempana kerrostaloja. Uutinen

30.9.2022

Asumisen ilmastopäästöjen vähentäminen vaatii laajan kirjon toimia

Uudenmaan asumiseen liittyvät ilmastopäästöt ovat merkittäviä, ja väestönkasvu lisää painetta asumiseen liittyviin ilmastotoimiin. Asumisen päästöjen vähentäminen on mahdollista kasvavallakin seudulla, mutta se vaatii toimia muun muassa rakennusmateriaalien ja energian tuotannon päästöjen vähentämiseksi, ilmenee Uudenmaan liiton tilaamasta tarkastelusta.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Artikkeli

28.9.2022

Energiakriisissä tarvitaan sekä lyhyen että pitkän aikavälin suunnitelmia

Käsillä olevan energiakriisin haasteet, ratkaisut ja näkymät Uudellamaalla olivat aiheena keskiviikkona 28.9. järjestetyssä Tulevaisuustutka-webinaarissa. Vaikutuksista osa näkyy jo nyt ja erityisesti tulevana talvena, mutta myös pidemmän aikavälin vaikutukset on tärkeä huomioida.

Artikkeli

27.9.2022

SILTA-hankkeesta lisää puhtia ilmastotyöhön – Kokemuksia viideltä kunnalta

Uudenmaan kunnille on tarjolla apua esimerkiksi ilmastotavoitteisiin sitoutumisessa, ilmastotyön toimenpideohjelmien laatimisessa, hankeideoiden kehittämisessä ja seurannan rakentamisessa. Uudenmaan liiton SILTA-hankkeen ilmastoratkaisija Erik Nyroos on kuntien käytettävissä kaikissa ilmastotyöhön liittyvissä tehtävissä. Kysyimme viideltä kunnalta kokemuksia hankkeesta saadusta avusta.

26.9.2022

Maakuntahallitus 26.9.: Evästystä Uudenmaan hallitusohjelmatavoitteisiin

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 26. syyskuuta. Maakuntahallitus kävi perusteellisen lähetekeskustelun luonnoksesta Uudenmaan liiton hallitusohjelmatavoitteiksi 2023 ja evästi jatkotyötä. Tavoitteet tuodaan hyväksyttäväksi maakuntahallituksen lokakuun kokoukseen. Tiedoksi merkittiin aiesopimus yhteistyöstä Uudenmaan liiton ja Viron Harjun alueen kesken.