Kategoriat:

26.9.2022

Maakuntahallitus 26.9.: Evästystä Uudenmaan hallitusohjelmatavoitteisiin

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 26. syyskuuta. Maakuntahallitus kävi perusteellisen lähetekeskustelun luonnoksesta Uudenmaan liiton hallitusohjelmatavoitteiksi 2023 ja evästi jatkotyötä. Tavoitteet tuodaan hyväksyttäväksi maakuntahallituksen lokakuun kokoukseen. Tiedoksi merkittiin aiesopimus yhteistyöstä Uudenmaan liiton ja Viron Harjun alueen kesken.

Lasinen, pieni maapallo vihreällä nurmella. Uutinen

19.9.2022

Uusimaa kehittää kiertotaloutta EU:ssa eturintamassa

Circular Cities and Regions Initiative on aloite, joka edistää kiertotaloutta Euroopan eri alueilla ja kaupungeissa. Euroopan komissio on valinnut Uudenmaan maakunnan yhdeksi aloitteen pilottialueeksi. Pääsemme Uudellamaalla kehittämään kiertotaloutta eturintamassa.

Teksti: "Kuukauden ilmastokasvo" ja kasvokuva haastatellusta henkilöstä. Artikkeli

15.9.2022

Harjoittelijasta voimaa Siuntion ilmasto-ohjelman päivittämiseen

Kuukauden ilmastokasvo Tuuli Hyppänen työskentelee Siuntion kunnassa ympäristönsuojelussa teknisellä osastolla. Hän aloitti toukokuun alussa ympäristötarkastajaharjoittelijana ja jatkaa elokuusta alkaen määräaikaisena ympäristötarkastajana.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Uutinen

13.9.2022

Paleltaako ensi talvena? Tulevaisuus­tutkassa 28.9. keskityttiin energia­kriisiin Uuden­maan näkö­kulmasta

Venäjän aloittama hyökkäyssota on johtanut kansainväliseen energiakriisiin. Myös Suomessa varautuminen kriisiin käy kovaa vauhtia. Vaikea tilanne koskettaa sekä yksittäisiä kansalaisia että koko yhteiskuntaa. Syksyn ensimmäisessä Tulevaisuustutka-webinaarissa keskiviikkona 28.9. klo 8.15–9.15 pohdittiin käsillä olevan energiakriisin haasteita, ratkaisuja ja näkymiä Uudellamaalla.

Sinisellä pohjalla teksti Uudenmaan science meets regions. Uutinen

9.9.2022

Korkeatasoinen Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelma loppusuoralla

Uudenmaan liitto käynnisti huhtikuun alussa Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelman. Ohjelma on niin Suomessa kuin kansainvälisesti uudenlainen tapa kehittää maakuntaa ja alueen hyvinvointia. Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelma edistää Uusimaa-ohjelman kärkitavoitteiden saavuttamista tietoon perustuvan päätöksenteon keinoin.

Taustalla metsää, johon aurinko paistaa kajoten. Ilmastoverstas-teksti ja kaksi puhekuplaa. Uutinen

7.9.2022

Kokemuksia ja keskustelua kestävistä hankinnoista Ilmastoverstaassa 20.9.

Ilmastoverstas-tapahtumasarjassa keskustelemme käytännön työssä testatuista keinoista edistää ilmastotyötä eri sektoreilla ja yhteiskehittämme ilmastotoimia. Keskustelua pohjustetaan esimerkeillä kuntien onnistuneista ilmastohankkeista ympäri Suomen, Uuttamaata painottaen.

29.8.2022

Uudenmaan maakuntahallitus 29.8.: Suomi hukkaa mahdollisuutensa huonosti kohdennetuilla valtion tuilla

Uudenmaan liitto tilasi aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:ltä selvityksen ”Alueiden väliset resurssivirrat”, jossa tarkasteltiin valtion tukikokonaisuuksien jakautumista maakunnittain vuosina 2014–2021. Selvityksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että valtion rahoitusjärjestelmä ei tunnista kasvavien alueiden haasteita ja mahdollisuuksia, vaan perustuu ajastaan jälkeen jääneisiin jakokriteereihin.

Johanna Almark ja Hanna Yli-Tepsa Uutinen

25.8.2022

Hanna Yli-Tepsa ja Johanna Almark pokkasivat Uusimaa-palkinnon – Ilmastotyötä musiikin keinoin

Hanna Yli-Tepsa ja Johanna Almark herättelevät tietoisuutta ilmastonmuutoksesta musiikin keinoin. Tämä omaleimainen, arvokas työ toi parivaljakolle Uusimaa-palkinnon 2023. Palkinto myönnettiin vapaaehtoisvoimin luovasti toteutetuista isoista projekteista, jotka ovat koonneet tärkeän asian äärelle laajat joukot lapsista vanhuksiin. Yli-Tepsa on taustaltaan räppäri, tuottaja ja pedagogi, Almark puolestaan säveltäjä ja kapellimestari.

Haku avoinna. Euroopan unionin osarahoittama. Lisäksi EU-lippu ja kuvituksena lomake, jonka päällä on suurennuslasi ja kynä. Uutinen

15.8.2022

Kestävän kaupunki­kehittämisen EAKR-rahoitus­haku avoinna pää­kaupunki­seudulla

Uudenmaan liitto on avannut kestävän kaupunkikehittämisen rahoitushaun pääkaupunkiseudun ekosysteemisopimusta toteuttaville hankkeille. Haku on avoinna 25.9. asti ja rahoitusta on jaossa 5,34 miljoonaa euroa. Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tuki kestävään kaupunkikehittämiseen ohjataan ohjelmakaudella 2021–2027 valtion ja yliopistokaupunkien ekosysteemisopimusten kautta.