Kategoriat:

21.11.2022

Maakuntahallitus 21.11.: Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan päivitys

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 21. marraskuuta. Hallitus merkitsi tiedoksi Hiilineutraali Uusimaa 2030 -tiekartan lähtötietojen ja toimintalinjausten ajantasaistamisen. Päivitetty tiekartta annetaan tiedoksi joulukuussa kokoontuvalle maakuntavaltuustolle.

Kuva tarkennettuna puun kuoreen, taustalla havumetsää. Uutinen

8.11.2022

Hiilensidonnan paikkatietoaineistoista apua kuntien maankäytön suunnitteluun

Uudenmaan maakunnalla sekä usealla sen kunnalla on kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita. Päästöjä vähennetään mistä pystytään, mutta myös hiilensidontaa tarvitaan. Hiilinieluista huolehtiminen voi olla myös helpompi ja edullisempi tie hiilineutraaliuteen kuin päästövähennystavoitteiden tiukentaminen muilla sektoreilla.

Artikkeli

4.11.2022

Atte Kaleva: Väestön ikääntyminen monen Euroopan kunnan ja alueen huolena

Maakuntavaltuuston jäsen Atte Kaleva edusti Uuttamaata Euroopan neuvoston paikallis- ja aluehallinnon kongressissa. Kongressi ei tarjonnut ilmiselviä ratkaisuja Uudenmaan haasteisiin, sillä Euroopan kunnat ja alueet ovat keskenään hyvin erilaisia. Kalevan mukaan Uudenmaan menestykselle tärkeitä seikkoja ovat työperäisen maahanmuuton helpottaminen, yrittämisen edellytysten parantaminen ja huippuosaamiseen sekä kiertotalouteen panostaminen.

Uudenmaan yrityspalkinnon 2023 saajat ryhmäkuvassa Uutinen

3.11.2022

Delipap, IOTOI ja Lamor pokkasivat Uudenmaan yrityspalkinnon – Palkitut Kirkkonummelta ja Porvoosta

Uudenmaan liitto kumppaneineen on palkinnut Uudenmaan yrityspalkinnon 2023 saajat. PK-yrityksen sarjassa voittaja on Delipap Oy Kirkkonummelta. Muut kaksi palkittua ovat Porvoosta: startup-sarjan vei IOTOI Oy ja kiertotalousyrityksen sarjan Lamor Corporation Oyj. Valinnat julkistettiin Uudenmaan liiton vuosittaisessa Maakuntaparlamentissa, jonka yleisössä oli noin 250 uusimaalaista vaikuttajaa.

Artikkeli

31.10.2022

Työ- ja elinkeinopalvelujen uudistus mietityttää kuntia

Uudenmaan kunnat keskustelivat yhdessä työ- ja elinkeinopalvelujen siirtymisestä paikallistasolle. TE-palvelut siirtyisivät kuntien vastuulle hallituksen esityksen mukaan 1.1.2025. Lokakuussa Uudenmaan liitto järjesti kunnille kolme alueellista työllisyysfoorumia, joissa keskusteltiin uudistuksesta ja sen vaikutuksista.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Uutinen

27.10.2022

Osaamisen huolestuttava laskusuunta tapetilla Tulevaisuustutkassa 9.11.

Tilastot kertovat karua sanomaa suomalaisten osaamisen laskusuunnasta kansainvälisesti vertaillen. Tulevaisuustutka-webinaarissa keskiviikkona 9.11. klo 8.15–9.15 pohditaan sitä, miten kääntää osaamisen taso noususuuntaan koulutuksen ja esimerkiksi TKI:n avulla.

Kerrostaloja ja rakenteilla olevia taloja. Uudenmaan kiertotalouslaakso -logo. Uutinen

27.10.2022

Uudenmaan kierto­talous­laakso kunnolla vauhtiin

Uudenmaan kiertotaloustoimijat lähtevät ratkaisemaan uudella tavalla kestävän ja vastuullisen tuotannon ja kuluttamisen haasteita. Uudenmaan kiertotalouslaakson rakentamisen tueksi on myönnetty Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahaa (AKKE).

I love Uusimaa -pinssi Uudenmaan kartan päällä. Uutinen

24.10.2022

Uudenmaan hallitus­ohjelma­tavoitteille sinetti

Maakuntahallitus hyväksyi 24. lokakuuta Uudenmaan liiton hallitusohjelmatavoitteet kevään 2023 eduskuntavaaleihin ja tulevalle eduskuntavaalikaudelle. Ne ohjaavat liiton vaikuttamistyötä. Tavoitteet pohjautuvat Uusimaa-ohjelmaan sekä kuntatalouden ja hyvinvointialueiden uusimaalaisiin erityispiirteisiin.

24.10.2022

Maakuntahallitus 24.10.: Uudenmaan hallitusohjelmatavoitteet

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 24. lokakuuta. Maakuntahallitus hyväksyi pienin tarkennuksin Uudenmaan hallitusohjelmatavoitteet kevään 2023 eduskuntavaaleihin ja tulevalle eduskuntavaalikaudelle. Kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahaa päätettiin myöntää kolmelle mittavalle kehittämishankkeelle. Lisäksi maakuntahallitus päätti perustaa Uudenmaan kiertotalouslaakso -hankkeen.

Sinisellä pohjalla käsi, joka pitelee idealamppua sekä teksti Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027. EU-lippulogo ja teksti Euroopan unionin osarahoittama. Uutinen

17.10.2022

Uudellamaalla esitetään rahoitettavaksi neljäätoista EAKR-hanketta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) Etelä-Suomen hankehakuun saatiin Uudeltamaalta 22 hankehakemusta. Uudenmaan maakunnan yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö esittävät rahoitettavaksi neljäätoista hanketta, joista kahdeksan koskee pelkästään Uuttamaata ja kuudessa on mukana myös muita maakuntia.

Puheenjohtajistosta Ossi Savolainen, Guido Beermann ja Annette Lindahl Raakil. Uutinen

14.10.2022

Ossi Savolainen liikenteen yhteistyöverkosto Scandria Alliancen puheenjohtajistoon

Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliance on valinnut maakuntajohtaja Ossi Savolaisen yhdeksi verkoston kolmesta varapuheenjohtajasta. Puheenjohtajana jatkaa Brandenburgin osavaltion liikenneministeri Guido Beermann. Verkosto oli 7.10. koolla yleiskokouksessa Potsdamissa, Saksan Brandenburgissa.