Kohti Euroopan kansainvälisintä, kestävintä ja innovatiivisinta aluetta – Tervetuloa Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartan julkistuswebinaariin 6.2.

Uudenmaan kartan ääriviivat ja oransseja kuvituksia taloista, junista, puista, aurinkopaneeleista, sähköautoista.

Uusimaa on koko Suomen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) ajuri. Lähes puolet Suomen tutkimus- ja kehittämismenoista sijoittuu Uudellemaalle. Jotta Suomi saavuttaa kansallisen tavoitteensa nostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan investoinnit neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä, tulisi Uudenmaan T&K-menojen olla viisi prosenttia.

Tiistaina 6. helmikuuta klo 13.00–14.30 järjestettävässä webinaarissa julkaistaan Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartta. Webinaarissa esitellään Uudenmaan tiekartan päänostot ja keskustellaan Uudenmaan toimijoiden roolista alueellisen TKI-toiminnan tukemisessa.

Tiekartta kokoaa yhteen tavoitteet, joiden avulla Uudestamaasta luodaan entistä houkuttelevampi TKI-ympäristö. Tavoitteilla pyritään vahvistamaan myös EU:n suuntaan tapahtuvaa ennakointia ja vaikuttamista sekä TKI-yhteistyön ja verkostojen luomista. Sekä alueellisen että kansallisen veto- ja elinvoiman ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä, että uusimaalainen TKI-ympäristö menestyy ja kiinnittyy eurooppalaiseen viitekehykseensä.

Webinaari koostuu tiekarttaa avaavista tietoiskuista ja kommenttipuheenvuoroista. Puhujina ja kommentaattoreina on useita huippuasiantuntijoita uusimaalaisista TKI-toimijoista, kuten alueen korkeakouluista ja veturiyrityksistä. Tiekartan ovat koostaneet Uudenmaan liitto yhdessä Spinversen ja MDI:n kanssa.

Webinaari on avoin kaikille alueemme kehityksestä kiinnostuneille, kuten kuntatoimijoille, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten asiantuntijoille sekä elinkeinoelämälle edustajille. Webinaari järjestetään etänä Teams-alustalla. Linkki tilaisuuteen löytyy alapuolelta. Tilaisuudesta tulee tallenne Uudenmaan liiton Youtube-kanavalle(Siirryt toiseen palveluun).

Tule mukaan keskustelemaan ja vaikuttamaan. Yhdessä voimme varmistaa, että Uudestamaasta tulee Euroopan innovatiivisin ja houkuttelevin alue!

Webinaarin ohjelma:

Maakuntajohtajan tervehdys

Uudenmaan TKI-toiminnan nykytila ja vahvuudet

EU-tasoinen TKI-toiminta Uudellamaalla tänään – Uusimaa ja verrokkialueet

Uudenmaan vahvuudet: keskeiset TKI-ekosysteemit ja muut keskittymät

Miten vaikuttaa TKI-toimintaan EU-tasolla?

Loistava tulevaisuus

Parhaat eväät lisätä TKI-toimintaa EU-tasolla

Uudenmaan liiton ja muiden toimijoiden roolit

Kommenttipaneeli

Kysymyksiä

Loppusanat

Lisätiedot:

Venla Virkamäki

EU-erityisasiantuntija

Uudenmaan tutkimus- ja innovaatiotyön kehittäminen ja kansainvälinen markkinointi, älykkään erikoistumisen strategia, EU-yhteistyö

Ajankohtaista tietoa Uudenmaan TKI-toiminnasta

Haluamme tavoittaa Uudenmaan TKI-toiminnan keskeiset sidosryhmät (mm. kunnat, oppilaitokset, tutkimuslaitokset ja yritykset) entistä paremmin ja sujuvoittaa yhteydenpitoa ajankohtaisten TKI-asioiden osalta. Liity mukaan yhteystietorekisteriin ja saat Uudenmaan liitolta tietoa TKI-toiminnan ajankohtaisista asioista.