Siirry sisältöön
Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Haku
Blogi

Luonto osana kuntien toimintaa

Kasvokuva kirjoittajasta ja tekstinä: Reilusti eteenpäin -kirjoitussarja. Minna Pappila, Luontopaneeli, Suomen ympäristökeskus.

Luonnon monimuotoisuus on kaiken elämän perusta. Luonnon monimuotoisuus eli biodiversiteetti turvaa ekosysteemipalvelut, kuten puhtaan veden, ilman ja ravinnon, joita suomalaiset tarvitsevat arjessaan. Monimuotoisen lähiluonnon terveyshyödyistäkin tulee jatkuvasti lisää tutkimustietoa.

Monimuotoinen luonto on myös talouskysymys.

Monimuotoinen luonto on myös talouskysymys. Taloutemme kasvu pohjautuu nyt luonnonvarojen käytön jatkuvaan lisääntymiseen, vaikka monimuotoisuuden heikkenemisen on todettu heikentävän myös talouttamme1(Siirryt toiseen palveluun). Tulevaisuudessa luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen merkitys korostuu myös ilmastonmuutoksen torjunnassa ja siihen sopeutumisessa. Tarvitsemmekin kestävyysmurrosta – syvällistä yhteiskunnallista muutosta, joka ohjaa irtautumiseen kestämättömästä luonnonvarojen kulutuksesta ja luonnon köyhdyttämisestä.2(Siirryt toiseen palveluun)

Suomessakin luonto köyhtyy ihmisen toiminnan vuoksi, eikä heikkenevä suunta vielä nykytoimin käänny parempaan. Heikkeneminen olisi ensin saatava pysähtymään, minkä jälkeen voimme kääntää suunnan kohti luonnon elpymistä.3(Siirryt toiseen palveluun)

Suomessakin luonto köyhtyy ihmisen toiminnan vuoksi, eikä heikkenevä suunta vielä nykytoimin käänny parempaan.

Pelkkä suojelualueiden perustaminen ei riitä suunnan muuttamiseen, kun luontoa samalla nakerretaan toisaalla muun muassa rakentamalla. Suojelun lisäämisen ohella on ennallistettava heikentyneitä alueita ja huomioitava luonnon monimuotoisuus paremmin käytössä olevien metsien, peltojen ja rakennettujen viheralueiden hoidossa ja käsittelyssä. Samalla on mahdollisuus tehdä ympäristökasvatustyötä, joka lisää luontotekojen hyväksyttävyyttä sekä innostaa myös asukkaita ja yrityksiä toimimaan.4(Siirryt toiseen palveluun)

Luontohaittojen hallinnassa puhutaan usein lieventämishierarkiasta:

  1. Ensisijaisesti vältä haittoja.
  2. Kun välttäminen ei ole mahdollista, lievennä eli vähennä haittoja.
  3. Ennallista heikentyneitä luontoarvoja.
  4. Hyvitä jäljelle jäävät haitat toisaalla ekologisella kompensaatiolla.5

Kuntien ja maakuntien käytössä on monipuolisesti keinoja lieventämishierarkian eri vaiheiden toteuttamiseen, ja niitä on jatkossa otettava yhä aktiivisemmin käyttöön, jotta luontohaittoja saadaan leikattua.6(Siirryt toiseen palveluun)

Kaavoitus on tärkein kuntien ja maakuntien käsissä oleva keino turvata luontoarvoja. Monimuotoisimpien luontoalueiden sekä niiden välisten yhteyksien hävittämisen ja heikentämisen välttäminen on erityisen tärkeää, sillä heikentyneen luonnon ennallistaminen ja uusien luontoarvojen tuottaminen on epävarmempaa sekä yleensä myös selvästi kalliimpaa kuin alkuperäisten luontoarvojen säästäminen. Jatkossa on hyödynnettävä entistä tehokkaammin jo käytössä olevia alueita, kuten vanhoja teollisuusalueita tai muita rakennettuja tai voimakkaasti ihmisvaikutteisia alueita. Tätä jo tehdäänkin laajalti Uudellamaalla.

Kaavoitus on tärkeä kuntien ja maakuntien käsissä oleva keino turvata luontoarvoja.

Perusteelliset ja ajantasaiset luontokartoitukset luovat hyvän pohjan kaavoitukselle ja luontohaittojen välttämiselle. Niissä ei kuitenkaan aina pystytä tunnistamaan arvokkaita kokonaisuuksia ja yhteyksiä. Pelkästä pistemäisestä, tiettyjä lajeja tai yksittäisiä kohteita korostavasta luonnonsuojelusta tulisikin siirtyä tärkeiden ekosysteemikokonaisuuksien ja niiden välisten yhteyksien suojeluun.

Tämän vuoksi monet kunnat ja maakunnat hyödyntävät esimerkiksi maankäytön suunnittelun tukena Zonation-analyysia, joka on Helsingin yliopiston tutkijoiden kehittämä suojeluoptimoinnin työkalu, joka vertailee alueiden luontoarvoja ja auttaa tunnistamaan ne kohteet ja verkostot, joissa suojelu ja hoitotoimet tuottavat suurimman ekologisen hyödyn.

Kaavoituksen yhteydessä maakunnan ja kuntien olisi hyvä myös tunnistaa alueita, joilla suojelu- ja ennallistamistoimilla voidaan vahvistaa luonnon monimuotoisuutta, ekologista kytkeytyneisyyttä ja ekosysteemipalveluja. Näitä alueita voidaan kaavamerkinnöin varata myös kompensaatiokäyttöön.

Uudellamaalla rakentaminen ja kasvu on voimakasta, ja myös uusiutuvan energian vaatima maapinta-ala tulee lisääntymään, joten on käytettävä muitakin keinoja luontohaittojen välttämisen ohella. Lieventämistoimina kunnat voivat ottaa käyttöön tontti- tai alueellisen viherkertoimen sekä suosia viherkattoja ja kiinteistökohtaisen aurinkoenergian hyödyntämistä, hulevesikosteikkoja sekä muita luonnon monimuotoisuutta parantavia luontopohjaisia ratkaisuja. Myös maankäytön vaikutuksia vesistöihin tulee vähentää ja säästää alkuperäistä kasvillisuutta rakentamisen yhteydessä mahdollisimman paljon.

Olemassa olevan luonnon säästäminen on myös ilmastoteko, sillä kestää pari-kolme vuosikymmentä ennen kuin rakentamisaikaisen työn helpottamiseksi kaadetun puun tilalle istutettu puu on sitonut niin paljon hiilidioksidia, että se kumoaa istutuksen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt. Lisäksi tulisi ottaa käyttöön luonnonsuojelulain mukaiset ekologiset kompensaatiot, joiden avulla hyvitetään aiheutetut luontohaitat.

Olemassa olevan luonnon säästäminen on myös ilmastoteko.

Kestävyysmurroksen edistämiseksi ja luontokadon pysäyttämiseksi tarvitaan luontoystävällisten käytäntöjen valtavirtaistamista kaikille sektoreille, jotta uudet toimintatavat vakiintuvat. Luontoon liittyvien moninaisten arvojen tunnustaminen kaikilla hallinnonaloilla tukee uusien johdonmukaisten hallinnon tapojen löytymistä ja siilojen purkamista.

Ei riitä, että vain erityisesti ympäristöasioihin perehtyneet henkilöt kunnan tai maakunnan hallinnossa toimivat aktiivisesti luontoarvot huomioivan suunnittelun ja käytäntöjen puolesta. Tarvitaan vahvaa poliittista tahtoa ja johtajuutta, jotta luontotoimet etenevät maakunnissa ja kunnissa tehokkaasti.

Maakunnat voisivat muun muassa laatia luontotiekarttoja eli yhteisen tulevaisuudenkuvan luonnon ja ihmisen yhteishyvinvoinnista ohjaamaan kaikkien hallinnonalojen työtä. Luontokadon pysäyttäminen on pitkän aikavälin tavoite, ja sen saavuttamiseksi on kaikkien alettava toimia määrätietoisesti jo tänään.

Minna Pappila työskentelee johtava tutkijana Suomen ympäristökeskuksessa. Hän toimii myös Luontopaneelin toisena varapuheenjohtajana.

1 Pouta, Eija ym. (2023). Politiikkasuositus: Luonnon monimuotoisuus ja talous – Muutospolkuja Suomessa Dasguptan raportin pohjalta. Luonnonvarakeskus. Policy Brief 3/2023. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-610-8(Siirryt toiseen palveluun) 

2 Laako, Hanna ym. (2024). Kestävyysmurros edellyttää johdonmukaista ja läpileikkaavaa politiikkaa. Suomen luontopaneelin julkaisuja 4/2024. https://luontopaneeli.fi/wp-content/uploads/2024/12/suomen-luontopaneelin-julkaisuja-4-2024-kestavyysmurros-edellyttaa-johdonmukaista-ja-lapileikkaavaa-politiikkaa.pdf(Siirryt toiseen palveluun)

3 Luontopaneeli (2023). Luontopaneelin raportti: Suomen luonnon tila ja tulevaisuus. https://luontopaneeli.fi/ajankohtaista/luontopaneelin-raportti-suomen-luonnon-tila-ja-tulevaisuus/(Siirryt toiseen palveluun)

4 Kallio, Kirsi ym. (2024). Vaikuttavan ympäristökansalaisuuden edistäminen suomessa. Suomen luontopaneelin julkaisuja 3A/2024. https://luontopaneeli.fi/wp-content/uploads/2024/11/suomen-luontopaneelin-julkaisuja-3a-2024-vaikuttavan-ymparistokansalaisuuden-edistaminen-suomessa.pdf(Siirryt toiseen palveluun)

5 Hohti, Jani, Nieminen, Eini ja Jalkanen Joel ym. (2022). Kunnat hidastamassa luontokatoa. Suosituksia luontohaittojen välttämiseksi, lieventämiseksi ja komensoimiseksi kuntien maankäytössä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83415/wisdom_letters_1-22_valmis2_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y(Siirryt toiseen palveluun)

6 Pappila, Minna, Leskinen Paula ja Salokannel Veera (2023). Ekologisten komensaatioiden ja lieventämishierarkian rooli alueiden käytön suunnittelussa. Ympäristöpolitiikan ja -oikeuden vuosikirja XVI 2023, 168-213. https://www.edilex.fi/ymparistopolitiikka_ja_oikeus/1000920003.pdf(Siirryt toiseen palveluun)

Reilusti eteenpäin kohti vuotta 2050

Reilusti eteenpäin -kirjoitussarjassa pohditaan, millaiseksi maailma muuttuu ja miten muutamme sitä seuraavien vuosikymmenten aikana. Maakuntaohjelmassamme Uudenmaan visiona on olla ”reilusti edellä”. Jotta voimme jatkossakin olla reilusti edellä, tarvitsemme ymmärrystä tulevaisuudesta. Tässä kirjoitussarjassa eri alojen asiantuntijat katsovat eteenpäin ja pohtivat, mitä voisi olla odotettavissa.

Tutustu myös: