Kategorier:

Rekrytering av landskapsdirektör. Nyhet

15.8.2023

Intervjuer pågår för tjänsten som landskapsdirektör

En urvalsgrupp med medlemmar från landskapsfullmäktige och landskapsstyrelsen som förbereder en rekrytering av Nylands landskapsdirektör har valt följande personer som sökt tjänsten till intervju: Jan D. Oker-Blom, Niina Pautola-Mol och Tuija Telén.

27.6.2023

AKKE-finansiering beviljas till 13 projekt

Landskapsstyrelsen beslutade att bevilja fem projekt medel ur anslaget för hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE). Landskapsdirektören har genom sitt beslut beviljat stöd till åtta mindre projekt. Vi fick totalt 43 ansökningar under denna ansökningsomgång som var öppen i januari–mars.

Kolme tuulivoimalaa, usvaa ja taustalla punertavia ja sinisiä pilviä. Blogg

16.6.2023

Vindkraft är ingen lösning för Nylands klimatneutralitetsmål

Nylands vindförhållanden är gynnsamma för vindkraft, men enligt de senaste analyserna finns det fortfarande mycket hinder speciellt för större projekt. Under detta decennium ska lösningar mot klimatneutralitet sökas någon annanstans, skriver Kaarina Rautio och Henri Jutila.

13.6.2023

Landskapsfullmäktiges beslut 13.6

Nylands landskapsfullmäktige sammanträdde tisdagen den 13 juni i Helsingfors stads fullmäktigesal. Fullmäktige behandlade Nylands förbunds verksamhetsberättelse och bokslut för år 2022 och revisionsnämndens utvärderingsberättelse för år 2022 samt beviljandet av avsked för Ossi Savolainen från tjänsten som landskapsdirektör på grund av pensionering.

12.6.2023

Landskapsstyrelsens beslut 12.6: Process för rekrytering av landskapsdirektör

Landskapsstyrelsen förde en vägledande diskussion om processen för rekrytering av landskapsdirektör och beslutade ändra beslutsförslaget för ärendet samt tidtabellen för rekryteringsprocessen. Styrelsen beslutade bevilja fem projekt medel ur anslaget för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE) och gav ett utlåtande om förslaget till delgeneralplan för Norra Paipis i Sibbo.

8.6.2023

Landskapsstyrelsens beslut 8.6

Den 8 juni höll Nylands landskapsstyrelse ett fortsatt sammanträde för det extra sammanträde som styrelsen inledde den 5 juni. Styrelsen behandlade en separat utredning om förbundets marknadsföring, kommunikation, intressebevakning och representation samt om upphandlingar som gäller dessa.

8.6.2023

Landskapsstyrelsen sammanträder 12.6 och landskapsfullmäktige 13.6, föredragningslistorna tillgängliga

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 12 juni. Styrelsen förde en vägledande diskussion om processen för rekrytering av landskapsdirektör och beslutade ändra beslutsförslaget för ärendet samt tidtabellen för den målinriktade rekryteringsprocessen. Styrelsen beslutade bevilja fem projekt medel ur anslaget för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE) och gav ett utlåtande om förslaget till delgeneralplan för Norra Paipis i Sibbo.

Junaraide sekä oikealla puolella puurakennus, joka on Tammisaaren juna-asema. Nyhet

7.6.2023

Hållbara resekedjor utreddes för första gången i västra och östra Nyland

I utredningen presenteras de viktigaste resekedjorna för hållbar trafik i västra och östra Nyland. Det huvudsakliga färdsättet för resekedjorna är kollektivtrafik eller cykel. Målet är att säkerställa att förhållandena för hållbar trafik och trafiksäkerhet förbättras, särskilt i dessa resekedjor.

5.6.2023

Landskapsstyrelsens sammanträde 5.6

Nylands landskapsstyrelse höll ett extra sammanträde måndagen den 5 juni. Styrelsen behandlade en separat utredning om förbundets marknadsföring, kommunikation, intressebevakning och representation samt om upphandlingar som gäller dessa. Behandlingen sker vid det fortsatta sammanträdet torsdagen den 8 juni.