Kategorier:

Blogg

1.6.2023

Den historiska Nylandsplanen

Våren förde med sig goda nyheter. Högsta förvaltningsdomstolen fattade sina slutliga beslut om Nylandsplanen, vilket bekräftade de gångna årens arbete. För det första känner man sig nöjd, för landskapsplanen nästan i sin helhet är i den form som fullmäktige godkände år 2020, skriver Ilona Mansikka.

24.5.2023

Livskraftsbarometern: Företagarna ser Nyland som Finlands livskraftigaste landskap

Företagarna anser att Nyland är Finlands livskraftigaste landskap. Näst livskraftigast anses Birkaland och på tredje plats kommer Österbotten. I Livskraftsbarometer frågade man företagarna om deras åsikter om företagets hemlandskap. Kategorierna som mättes var tre: livskraft, nätverkande samt ledning och beslutsfattande. Nyland var etta även i de totala resultaten.

22.5.2023

Städerna och landskapen kräver ändringar i utkastet till EU:s restaureringsförordning

De största städerna i Finland, flera landskapsförbund och Finlands Kommunförbund har uttryckt sin starka oro för innehållet i artikel 6 i restaureringsförordningen. Ett gemensamt ställningstagande, som innehåller förslag till ändringar i utkastet till förordningen, har lämnats till dem som förhandlar om Finlands regeringsprogram.

15.5.2023

Landskapsstyrelsens beslut 15.5

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 15 maj. Landskapsstyrelsen beslutade föreslå landskapsfullmäktige som sammanträder i juni att fullmäktige beviljar landskapsdirektör Ossi Savolainen avsked från tjänsten som landskapsdirektör från och med den 1 oktober 2024 på grund av pensionering.

Blogg

11.5.2023

Hurdana styrningsformer behöver vi för att trygga skogsnaturen och kolsänkorna?

Under den kommande regeringsperioden ska ett nytt slags bundsförvantskap byggas upp med naturen och hållbara ekologiska gränser ska fastställas för utnyttjandet av naturtillgångar. Det är möjligt för den nya regeringen att styra skogssektorn mot en förnyelse - så att mervärdet kan upprätthållas samtidigt som avverkningsmängderna hålls skäliga, skriver vår miljö- och klimatsakkunniga Maria Sirviö.

17.4.2023

Landskapsstyrelsens beslut 17.4

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 17 april. Välkommen att bekanta dig med mötesbesluten.

13.4.2023

Nylands dragningskraft fortfarande i sin egen klass

I Finland har befolkningstillväxten och flyttningsrörelsen allt starkare koncentrerats till några centralorter med dragningskraft. I fjol växte befolkningen endast i fem landskap: Nyland, Birkaland, Egentliga Finland, Norra Österbotten och Österbotten.

Logo Uusimaa-palkinto, Nylandspriset. Taustalla ihmisiä. Nyhet

12.4.2023

Föreslå kandidater till Nylandspriset – Temat är kulturarv och hållbar utveckling

Nylands förbund söker igen kandidater till Nylandspriset. Den här gången belönas sådant arbete som gjorts för att främja nyländskt samarbete, kultur och ekologiskt hållbarare levnadssätt i landskapet. Vem som helst kan nominera kandidater fram till den 15 augusti. Priset beviljas till en person, sammanslutning, organisation, kommun eller ett företag som får 5 000 euro som stöd för sin verksamhet.

27.3.2023

Landskapsstyrelsen 27.3: Högsta förvaltningsdomstolens beslut om Nylandsplanen

Vid sammanträdet antecknade landskapsstyrelsen för kännedom Högsta förvaltningsdomstolens slutliga beslut om Nylandsplanen 2050, som ges till landskapsfullmäktige för kännedom. Dessutom godkände landskapsstyrelsen bland annat Nylands förbunds verksamhetsberättelse och bokslut för år 2022.

Lähikuva sohvalla istuvasta Eija Hasusta. Blogg

13.3.2023

Uppdrag: Klargöra nyländsk identitet. Profileringen av små centrum klar

Profilerna för små centrum i Nyland-publikationen (på finska) klargör och anger särdrag hos små centrum i Nyland; den för även fram ömsesidiga förhållanden. I sitt blogginlägg hoppas Eija Hasu att arbetet leder till öppningar och idéer för en hållbar utveckling av små centrum, och för en bättre drag- och hållkraft hos dem. Detta gäller såväl kommuner som andra aktörer.