Nyhet

Kandidater sökes till Nylandspriset – Årets tema är kreativitet i arbetet som gjorts till fördel för landskapet

Vi ber om förslag till mottagare av Nylandspriset år 2023. Vem som helst kan nominera kandidater på en webblankett fram till den 15 augusti.  En jury av sakkunniga utser pristagaren bland de nominerade. Vinnaren får ett pris på 5 000 euro som stöd för sin verksamhet.

Kreativa Nyland som tema

Nylandspriset delas ut för ett arbete som gjorts för Nylands bästa. Vi efterlyser nyländska personer, organisationer eller aktörer som genom sitt exempel har främjat Nylands utveckling, förbättrat nylänningarnas livskvalitet eller berikat den lokala identiteten på ett särskilt kreativt sätt.

Vid valet uppskattas innovativa verksamhetsmodeller i vardagen, på arbetet, inom hobbyverksamhet eller inom organisationsfältet. Uppfinningsrikedom och mod är en trumf.

– Vi efterlyser dem som utvecklat kreativa initiativ och praxis till exempel när det gäller utbildning, konkurrenskraft, säkerhet, välfärd eller miljö. Vi ska tillsammans visa att Nyland är fullt av kreativitet, säger Tarja Haili, sakkunnig i kultur vid Nylands förbund.

Priset delas ut på galan

Valet offentliggörs under galan i samband med Red Carpet-festivalen i Hyvinge den 25 augusti. Priset beviljas för år 2023, varvid pristagaren kan utnyttja utmärkelsen under hela kommande året.

Utöver Nylands förbund består juryn också av representanter för Eteläsuomalainen osakunta (Södra Finlands Nation) vid Helsingfors universitet, Yles regionalredaktion i Nyland, Kultur- och konstområdets centralorganisation KULTA rf, Centret för konstfrämjande samt SOSTE Finlands social och hälsa rf.

Nyckelord:

Utmärkelser