Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter

Landskapsfullmäktige valde Tuija Telén till landskapsdirektör

Nylands landskapsfullmäktige har valt diplomingenjör Tuija Telén till ny landskapsdirektör. Hon övergår till tjänsten som landskapsdirektör från uppdraget som stadsdirektör i Högfors. Tjänsten är tills vidare.

Landskapsfullmäktige röstade om valet av landskapsdirektör med slutna sedlar vid sitt sammanträde tisdagen den 12 september. Telén fick sammanlagt 40 röster i tjänstevalet. Lovisas stadsdirektör Jan D. Oker-Blom, som kom på andra plats, fick 32 röster. Valresultatet kan bekräftas efter utgången av besvärstiden på 30 dagar.

Telén började som stadsdirektör i Högfors år 2018. Före det har hon arbetat på Tammerfors stad i olika ledande tjänster, bland annat som direktör för företags- och samhällskontakter och som borgmästarens kontaktdirektör.

– Tuija Telén blir en utmärkt landskapsdirektör i Nyland, för hon är en förändringsledare med stark innovativ kompetens inom intressebevakning och också marknadsföring. Hon är från Högfors, vilket innebär att hon har bra kännedom om vårt landskap och våra intressen. Nyland får nytta av Teléns bakgrund i olika nätverk både internationellt och i hemlandet. Hon har utmärkt kännedom om lagbundenheter och beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen, speciellt på kommunal nivå, säger urvalsgruppens ordförande, landskapsstyrelsens ordförande Markku Markkula.

Sammanlagt 18 personer sökte tjänsten som landskapsdirektör, av vilka 11 uppfyllde behörighetsvillkoren. Förra veckan beslutade landskapsstyrelsen att föreslå fullmäktige att antingen Telén eller Oker-Blom väljs till landskapsdirektör.

Den nya landskapsdirektören ska eventuellt börja jobba redan i november. Ossi Savolainen, som sedan 2007 varit landskapsdirektör, har beviljats avsked från tjänsten på grund av pensionsavgång den 1 januari 2024. Innan Savolainen går i pension tar han ut sin semester.

Ytterligare upplysningar:

Urvalsgruppens ordförande, landskapsstyrelsens ordförande Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi, tfn 050 464 2455

Protokollförare:

Inka Tikkanen

Förvaltningsdirektör

+358 40 554 5538

Förestår den allmänna förvaltningen samt ekonomi- och personalförvaltningen, stöd för beslutsfattandet, Nylands förbunds strategi

Betjänar också på svenska

Nyckelord: