Gå till innehåll
Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter
Sök

Intressebevakning

Kategorier:

Nyhet

26.1.2023

EU:s förordning om restaurering av natur hotar splittra stadsstruktur i Finland  

De stora städerna i huvudstadsregionen driver tillsammans med landskapen i södra Finland förändringar i artikel 6 som gäller städer i EU:s restaureringsförordning. I sin nuvarande form skulle förslaget betydligt försvåra kommunernas hållbara tillväxt och leda till en splittrad stadsstruktur som är skadlig för naturen.   

Nyhet

25.10.2022

Nylands mål för regerings­programmet fastställda

Landskapsstyrelsen godkände Nylands förbunds mål för regeringsprogrammet inför riksdagsvalet våren 2023 och kommande riksdagsperiod den 24 oktober. Målen styr förbundets påverkansarbete. Målen baserar sig på Nylandsprogrammet samt på nyländska särdrag hos den kommunala ekonomin och välfärdsområdena.

Nyhet

24.10.2022

Landskapsstyrelsen 24.10: Nylands mål för regeringsprogrammet

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 24 oktober. Landskapsstyrelsen godkände med små preciseringar Nylands mål för regeringsprogrammet inför riksdagsvalet våren 2023 och kommande riksdagsperiod. Styrelsen beslutade att bevilja anslag för hållbar tillväxt och livskraft till tre omfattande utvecklingsprojekt. Dessutom beslutade landskapsstyrelsen att grunda projektet Nylands dal för cirkulär ekonomi.

Nyhet

22.9.2022

Nylands förbund kräver långsiktig forsknings-, utvecklings- och innovationspolitik

Det är på tiden att den finländska forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten blir långsiktig igen och sträcker sig över regeringsperioder. Nylands förbund stöder starkt lagstiftningen om finansiering av statens forsknings- och utvecklingsverksamhet för åren 2024–2030 som omfattas av en politisk beslutsprocess och som skulle ge ekonomisk trygghet för FUI-systemet.

Artikel

21.6.2022

Utvecklingen av TEN-T-transportnätet förstärker Nylands tillgänglighet och konkurrenskraft

Det transeuropeiska TEN-T-transportnätet är ett trafikledsnät inom hela EU, och målet är att trafikledsnätet ska bli färdigt senast år 2050. Riktlinjerna för transportnätet uppdateras som bäst, och ett nytt förslag till förordning behandlas vid Europeiska unionens råd och Europeiska parlamentet. Enligt Nylands förbunds uppfattning ökar utvecklingen av transportnätet Nylands tillgänglighet och konkurrenskraft, men förslaget till förordningen innehåller också strikta krav på kvalitet som medför utmaningar.