Kategoriat:

Henkilön kasvot ja teksti: "Ilo on ollut huomata, miten myönteisessä hengessä naapurikuntien ja koko läntisen Uudenmaan yhteistyö sujuu." Artikkeli

5.6.2024

Kuntien yhteistyö vahvistaa alueen elinvoimaa

Elinkeinojohtaja Sebastian Risku työskentelee Raaseporin kaupungin elinvoiman ja kasvuedellytyksien varmistamisen parissa. Kysyimme Riskulta hänen työstään, yhteistyöstä naapurikuntien kanssa ja mitä juuri nyt on meneillään.

Blogi

4.6.2024

Uudellamaalla sykkii Suomen logistinen sydän

Suomen väki- ja työpaikkarikkain maakunta kätkee sisäänsä valtavan määrän logistiikkaa, joka ei aina ole päällimmäisenä mielessä. Suomen kautta kulkevien tavaravirtojen keskipiste löytyy kiistatta Uudeltamaalta, mutta miltä näyttää logistiikan tulevaisuus, kirjoittaa Heini Peltonen.

Henkilön kasvokuva. Tekstinä: Reilusti eteenpäin -kirjoitussarja. Pasi Saukkonen. Helsingin kaupunki. Blogi

31.5.2024

Uudestamaasta maahanmuuttomaakunta?

Onko Uudestamaasta tulossa maahanmuuttomaakunta? Jos on, mitä se tarkoittaa ja miten siihen pitäisi suhtautua? Voiko maakunta tehdä jotain sen eteen, että maakunnan yhteinen etu toteutuisi muuttuvassa maailmassa mahdollisimman täydellisesti? Tätä pohtii Pasi Saukkonen Reilusti eteenpäin -kirjoitussarjassa.

Kolme henkilöä rivissä sohvan edessä. Uutinen

30.5.2024

Alustatalous on yli puolelle täydentävää tai satunnaista työtä

Alustatalous ja sen vaikutukset uudistumassa oleviin työ- ja elinkeinopalvelujen uudistukseen olivat aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 30. toukokuuta. Alustatalous tarkoittaa liiketoimintamallia, jossa yritys perustaa sovelluksen tai verkkosivun, jolla yksityishenkilöt ja yritykset voivat tarjota ja ostaa tuotteita ja palveluita.

Yleisöä ja lava konsertissa Allas Sea Poolilla Helsingissä. Korkealta otettu kuva yleisöstä ja taustalla näkyy SkyWheel Helsinki, Katajanokan rakennuksia ja meri. Taustalla myös sateenkaari. Uutinen

24.5.2024

Uusimaa ykkösenä elämänlaatua mittaavassa vertailussa

Uusimaa on arvioitu parhaaksi laajassa elämänlaatua mittaavassa sosiaalisen kehityksen vertailussa (Social Progress Index, SPI). Euroopan alueita vertailevassa selvityksessä mitataan yhteiskunnalliseen kehitykseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä.

22.5.2024

Ensimmäinen Uusimaa-päivä villitsi – Ensi vuoden pääjuhla Vantaalla

Kaikkien aikojen ensimmäinen Uusimaa-päivä villitsi 21. toukokuuta. Eri puolilla Uuttamaata järjestettiin kymmeniä tapahtumia päiväkodeissa, kouluissa, kirjastoissa, hoivakodeissa, työpaikoilla ja toreilla. Päivä huipentui Lohjalle yhteiseen kevätjuhlaan, katso tallenne jos missasit juhlan!

Taloja ja puistomaista ympäristöä. Logoja, jossa tekstit Canemure, hiilineutraalisuomi.fi, Life-IP Canemure. EU-lippulogo. Uutinen

21.5.2024

Tervetuloa Missä mennään Uudenmaan ilmastotyössä? -verkkotilaisuuteen 17.6.

Kevään 2024 aikana Uudenmaan ilmastotoimien tilannekuvaan on koottu maakunnassa jo tehtävä ja lähivuosien ilmastotyö sekä arvioitu niiden vaikuttavuutta suhteessa asetettuun hiilineutraaliustavoitteeseen. Tervetuloa kuulemaan selvityksen tuloksia Missä mennään Uudenmaan ilmastotyössä? -verkkotilaisuuteen maanantaina 17.6. klo 12.30–14.30.

Lähikuva Katriina Rosavaarasta. Kuvan päällä punainen aaltokuvio ja Uusimaa-päivän logo. Blogi

17.5.2024

Tervetuloa juhlimaan Uusimaa-päivää − kyllä, juuri Sinä!

Uusimaa on vuoden jokaisena päivänä jollekin uusi ja on aina ollut. Jonkun toi juna, toisen lentokone ja kolmannella autoon pakkautui koko perhe, kissat ja koirat. Toisaalta monet ovat viettäneet täällä kaikki syntymäpäivänsä, kirjoittaa Katriina Rosavaara.

Kasvokuva kirjoittajasta. Reilusti eteenpäin -kirjoitussarja. Maija Urponen, kaupunkitutkimus TA Oy Blogi

13.5.2024

Ylirajainen Uusimaa

2050-luvun Uudellamaalla kansainvälisyys on läsnä kaikkialla. Ylirajaisen maakunnan kaupungeissa tarvitaan kestäviä liikkumisen ratkaisuja, niitä tukevaa tutkimusyhteistyötä ja paikkaan – ei enää syntyperään – perustuvaa identiteettipolitiikkaa, kirjoittaa Kaupunkitutkimus TA:n yrittäjä ja kaupunkitutkija Maija Urponen.