Kategoriat:

29.1.2024

Maakuntahallituksen päätökset 29.1.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 29. tammikuuta. Hallitus sai tilannekatsaukset vihreän siirtymän maankäyttötarpeiden selvityksestä, EU-hankevalmisteluun myönnetystä rahoituksesta 2023 sekä ajankohtaisista maakunnan kulttuuriasioista.

Uudenmaan kartta, jonka päällä piirroshahmoja: kaksi ihmistä, idealamppu, rakennuksia, puita, tuulivoimala ja tehdas. Artikkeli

24.1.2024

Yhteistyön lisääminen keskeinen keino TKI-toiminnan vahvistamiseksi

Resurssien puute on usein haasteena tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) käynnistämisessä, käy ilmi Uudenmaan alueen TKI-toimintaa selvittäneen kyselyn vastauksista. Yhteistyön lisääminen ja vahvistaminen nähdään keskeisenä keinona TKI-toiminnan vahvistamiselle.

18.1.2024

Syksyn EAKR-hausta rahoitusta 13 Uudenmaan hankkeelle

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) Etelä-Suomen rahoitushaussa oli syksyllä 2023 Uudeltamaalta mukana 30 hanketta. Maakunnan yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö esittävät rahoitusta kolmelletoista hankkeelle, joista neljä on usean maakunnan alueella toteutettavia. Hankkeille esitetään myönnettäväksi lähes 4,5 miljoonaa euroa.

Sinisellä pohjalla piiroskuvia, esimerkiksi idealamppua pitelevä käsi, kerrostalo ja puita. Uutinen

18.1.2024

Haku Euroopan aluekehitysrahastosta avautuu 30.1. – Osallistu Teams-infoihin

Uudenmaan liitto avaa tammikuun lopussa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitushaun viidessä Etelä-Suomen maakunnassa. Mukana ovat Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakunnat. Haku on avoinna 30.1.–1.3.2024, ja ensimmäinen hakuinfo on avautumispäivänä.

Blogi

17.1.2024

Tervetuloa aluehallinnon uudistus!

Syksyllä käynnistynyt laaja valtion aluehallinnon uudistus on tällä hetkellä yksi keskeisimpiä asioita julkishallinnon kehittämisessä. Uudistuksessa yhdenmukaistetaan ja sujuvoitetaan valtion lupa- ja valvontakäytäntöjä. Samalla muodostetaan alueelliset elinvoimakeskukset. Maakuntajohtaja Tuija Telén painottaa blogissaan, että Uusimaa tarvitsee oman elinvoimakeskuksen.

Kalliota, kaksi mäntyä ja aava meri. Uutinen

17.1.2024

Itämeren alueen Interreg-ohjelman rahoitushaku on avoinna

EU:n Itämeren alueen Interreg-ohjelma (Interreg Baltic Sea Region, BSR) avasi rahoitushaun 17. tammikuuta 2024. Käynnistyneen haun teemat ovat Innovatiiviset yhteisöt ja Ilmastoneutraalit yhteisöt. Itämeriohjelman EU-rahoitus on tarkoitettu julkisten ja yksityisten organisaatioiden hankkeille, joissa ratkotaan yhteistyössä Itämeren alueen haasteita.

Uudenmaan kartan ääriviivat ja oransseja kuvituksia taloista, junista, puista, aurinkopaneeleista, sähköautoista. Uutinen

15.1.2024

Kohti Euroopan kansainvälisintä, kestävintä ja innovatiivisinta aluetta – Tervetuloa Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartan julkistuswebinaariin 6.2.

Uudenmaan liitto on yhdessä Spinversen ja MDI:n kanssa selvittänyt, miten EU-tasoista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) voidaan vahvistaa. Webinaarissa tiistaina 6. helmikuuta klo 13.00–14.30 julkistetaan Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartta, esitellään sen päänostot ja keskustellaan Uudenmaan toimijoiden roolista alueellisen TKI-toiminnan tukemisessa.

Artikkeli

15.12.2023

Uudellamaalla tehdään pitkäjänteistä vesiensuojelutyötä

Saastumisesta huolestuneet joenvarren kunnat ja teollisuuslaitokset perustivat Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistyksen 60 vuotta sitten. Vuosien saatossa veden laatu on selvästi parantunut, mutta työtä riittää edelleen. Myös Uudenmaan liitolla on rooli yhdistyksessä, jonka vaikutusalueella asuu nykyisin yli miljoona suomalaista.

12.12.2023

Maakuntavaltuuston päätökset 12.12.

Uudenmaan maakuntavaltuusto kokoontui tiistaina 12. joulukuuta Helsingin kaupungin valtuustosalissa. Kokouksen esityslistalla oli muun muassa Uudenmaan liiton talousarvion 2024 sekä vuosien 2024–2026 toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksyminen sekä vastuuvapauden myöntäminen maakuntahallitukselle ja sen puheenjohtajalle vuoden 2022 tilikaudelta.

Uusimaa-palkinnon vastaanottajat Jaana Hopeakoski ja Teemu Siltanen. Uutinen

12.12.2023

Uusimaa-palkinto Tuusulan ja Nurmijärven yhteiselle Minä elän! -merkkivuodelle

Tuusulan ja Nurmijärven kuntien merkkivuosi kulki Aleksis Kiven jalanjäljissä, nivoen kulttuurin ja mielenterveyden teemat yhteen. Kuntalaisille merkkivuosi näyttäytyi laadukkaina tapahtumina läpi vuoden. Tämä ainutlaatuinen työ toi Kivi-kunnille Uusimaa-palkinnon 2024. Valinta julkistettiin tiistaina 12. joulukuuta maakuntavaltuuston kokouksessa Helsingissä.