Kategoriat:

Kohti hiilineutraalia Suomea - Etelä-Suomen aluetilaisuus 4.12.2023 Uutinen

17.11.2023

Kohti hiilineutraalia Suomea, Etelä-Suomen aluetilaisuus 4.12.

Miten vihreän siirtymän tavoitteet muutetaan vaikuttaviksi hankkeiksi? Valtakunnallinen vihreän siirtymän teemakokonaisuuden koordinaatiohanke kutsuu hanketoteuttajia verkostoitumaan ja ideoimaan Kohti hiilineutraalia Suomea -aluetilaisuuteen maanantaina 4. joulukuuta kello 13–17.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Artikkeli

9.11.2023

Kotoutumisessa erityisen tärkeää on huomioida yksilön tarpeet

Kotoutumisen onnistuminen on Uudenmaan kannalta kohtalonkysymys. Maahanmuuttajien on löydettävä paikkansa yhteiskunnassa ja lähiyhteisössä. Tarvitaan työtä, työyhteisön tukea, kielikoulutusta sekä yhteenkuuluvuutta yhteisön ja paikkakunnan kanssa. Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 9. marraskuuta keskusteltiin siitä, mitä tarvitaan siihen, että asiat sujuvat hyvin kaikkien kannalta.

Lähikuva Jouni Koskesta ja teksti Vieraskynä. Blogi

9.11.2023

Ammattikorkeakouluilla tärkeä rooli elinkeinorakenteen, työelämän ja yhteiskunnan kehittämisessä

Ammattikorkeakoulujen yhtenä tehtävänä on harjoittaa opetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Ammattikorkeakoulut voivat tarjota alueen yrityksille ja muille organisaatioille merkittävän väylän ja tuen toiminnan kehittämiseen sekä alueellisessa, kansallisessa että kansainvälisessä tutkimusyhteistyössä, kirjoittaa Laurea-ammattikorkeakoulun rehtori, toimitusjohtaja Jouni Koski.

Lähikuva miehestä tummansininen puku päällä. Taustalla portaat. Uutinen

Atte Kaleva uudeksi Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien puheenjohtajaksi

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan kokous pidettiin eduskunnassa keskiviikkona 8. marraskuuta. Uudeksi puheenjohtajaksi kuluvalle eduskuntavaalikaudelle valittiin kansanedustaja Atte Kaleva (kok). Varapuheenjohtajina jatkavat Eemeli Peltonen (sdp) ja Tiina Elo (vihr). Kolmanneksi varapuheenjohtajaksi valittiin Teemu Keskisarja (ps).

Kolme kukkaruukkua, joista kasvaa kasveja, joissa euron kolikkoja kukkina. Artikkeli

24.10.2023

Uusimaa johtaa Suomen osallistumista Horisontti Eurooppa -ohjelmaan

Uusimaa on saanut yli 400 miljoonaa euroa rahoitusta Euroopan unionin tutkimus- ja innovointiohjelma Horisontti Euroopasta vuosina 2021–2023. Uusimaalaiset toimijat ovat saaneet enemmän ohjelman rahoitusta kuin muut Suomen alueista yhteensä.

Tulevaisuuden työmarkkinat - Yhteistyö onnistumisen ytimessä 14.11.2023. EU-lippulogo ja teksti Euroopan unionin osarahoittama. Uutinen

24.10.2023

Tervetuloa keskustelemaan yhteistyöstä TE-palvelujen uudistuksessa 14.11.

Tiistaina 14.11.2023 klo 13–16 Uudenmaan toimijat pääsevät käymään vuoropuhelua yhteistyön paikoista Tulevaisuuden työmarkkinat – Yhteistyö on onnistumisen ytimessä -tilaisuudessa. Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja sekä toimijoiden kertomia esimerkkejä ekosysteemisestä työskentelystä.

Kuukauden ilmastokasvo -teksti ja kaksi naishenkilöä valokuvassa ulkona. Artikkeli

11.10.2023

Kaksi Sallaa Uudenmaan kuntien ilmastotyön tukena

Syyskuun alussa Uudenmaan liiton ilmastoryhmässä aloitti kaksi Sallaa. Salla Lahtinen työskentelee Canemure-hankkeen parissa. Salla Siivonen toimii Visiona ilmastokestävä Uusimaa eli VILKKU-hankkeessa. Kuukauden ilmastokasvo -palstalla molemmat kertovat työstään, taustastaan ja tuestaan Uudenmaan kunnille.

10.10.2023

VILKKU-hanke vahvistaa Uudenmaan kykyä sopeutua ilmastonmuutokseen

Aktiivisista hillintätoimista huolimatta Uudenmaan ilmasto muuttuu tulevina vuosikymmeninä. Visiona ilmastonkestävä Uusimaa eli VILKKU-hankkeen tavoitteena on tuottaa Uudenmaan ensimmäinen alueellinen ilmastoriskitarkastelu ja sopeutumissuunnitelma. Uudenmaan liiton ja Helsingin yliopiston yhteisessä hankkeessa tarkastellaan myös ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä alueen elinkeinoelämän näkökulmasta.