Paikallista, puhdasta ja kestävää – Tule keskustelemaan Uudenmaan yhteisestä ruokastrategiasta 13.12.

Kori, jossa porkkanoita ja sipuleita.

Tervetuloa yhteiseen ruokatyöpajaan ottamaan ensimmäiset askelmerkit kohti kestävää Uudenmaan ruokajärjestelmää. Uudenmaan liitto, Helsingin yliopisto ja European Institute of Innovation & Technology (EIT) FOOD kutsuvat keskustelemaan yhteisestä ruokastrategiasta Helsinkiin keskiviikkona 13.12. klo 11.00–15.45.

Työpajassa pyrimme luomaan yhteisen ymmärryksen nykyruokajärjestelmän uhista ja uudenlaisten järjestelmien mahdollisuuksista sekä kestävyyteen että liiketoimintaan. Lisäksi pyrimme tunnistamaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan painopisteitä sekä uusia yhteistyö- ja rahoitusmahdollisuuksia.

Uusimaa tavoittelee hiilineutraaliutta vuonna 2030. Kunnianhimoisen ilmastotavoitteen saavuttaminen edellyttää yhteistyötä ja kokonaisvaltaista rakenteiden ja toimintamallien muutosta, joka kattaa kaikki osa-alueet eri toiminnan tasoista, toimijoista ja normeista lähtien.

Maakunnan ruokajärjestelmän kehittäminen kestävämmäksi ja vähähiilisemmäksi on tunnistettu keskeiseksi. Samalla voimme miettiä keinoja kehittää Uudestamaasta ja koko Etelä-Suomesta älykkään ruuantuottajan ja -jakelijan vuoteen 2030 mennessä.

Työpajan ohjelma:

11.00 Verkostoitumista kevyen lounaan merkeissä

11.30 Tilaisuus alkaa

11.35 Setting the scene: Miksi hiilineutraaliustavoitetta ei voi saavuttaa ilman ruuan tuotannon ja jakelun suurremonttia?

• Kestävä ruokajärjestelmä vaatii työtä monella tasolla, työelämäprofessori Kaisa Karttunen, Helsingin yliopisto
  • Ruuan tuotannon ja jakelun rooli kestävyystavoitteiden saavuttamisessa: sosiaalinen hyvinvointi, ravitsemus ja terveys, professori Maijaliisa Erkkola, Helsingin yliopisto
  • Kansalaiset ruokajärjestelmän toimijoina – Näkymiä uudenlaisiin ruokajärjestelmiin: Miten hiilineutraali ja kestävä ruokajärjestelmä tehdään? professori Mari Sandell, Helsingin yliopisto
  • Lyhyitä visiopuheenvuoroja siitä, miltä uusi ruokajärjestelmä näyttää