Kategorier:

15.11.2022

ERUF-ansökningsomgång aktuell i fem landskap i södra Finland

Nylands förbund har utlyst en ansökningsomgång för medel ur Europeiska regionala utvecklingsfonden för fem landskapsförbund. I ansökningsomgången deltar landskapen Nyland, Tavastland, Päijänne-Tavastland, Kymmenedalen och Egentliga Finland. Sammanlagt högst 18 miljoner euro delas ut i de fem landskapen.

3.11.2022

Delipap, IOTOI och Lamor fick Nyländskt företagspris – Pristagarna är från Kyrkslätt och Borgå

Nylands förbund tillsammans med sina partner delade ut det nyländska företagspriset 2023 till vinnarna torsdagen den 3 november. I kategorin för små och medelstora företag vann Delipap Oy från Kyrkslätt. De övriga två pristagarna är från Borgå:  IOTOI Oy var den bästa i startup-kategorin och Lamor Corporation Oyj vann i kategorin för företag inom cirkulär ekonomi.

27.10.2022

Nylands dal för cirkulär ekonomi kommer på allvar i gång

Ett av Nylandsprogrammets mål är ett klimatsmart och framgångsrikt Nyland, och detta mål främjas på ett betydande sätt när nyländska aktörer inom cirkulär ekonomi på ett nytt sätt börjar lösa utmaningar med hållbar och ansvarsfull produktion och konsumtion. Anslag för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE) har beviljats för att stödja skapandet av Nylands dal för cirkulär ekonomi.

25.10.2022

Nylands mål för regerings­programmet fastställda

Landskapsstyrelsen godkände Nylands förbunds mål för regeringsprogrammet inför riksdagsvalet våren 2023 och kommande riksdagsperiod den 24 oktober. Målen styr förbundets påverkansarbete. Målen baserar sig på Nylandsprogrammet samt på nyländska särdrag hos den kommunala ekonomin och välfärdsområdena.

24.10.2022

Landskapsstyrelsen 24.10: Nylands mål för regeringsprogrammet

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 24 oktober. Landskapsstyrelsen godkände med små preciseringar Nylands mål för regeringsprogrammet inför riksdagsvalet våren 2023 och kommande riksdagsperiod. Styrelsen beslutade att bevilja anslag för hållbar tillväxt och livskraft till tre omfattande utvecklingsprojekt. Dessutom beslutade landskapsstyrelsen att grunda projektet Nylands dal för cirkulär ekonomi.

22.9.2022

Nylands förbund kräver långsiktig forsknings-, utvecklings- och innovationspolitik

Det är på tiden att den finländska forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten blir långsiktig igen och sträcker sig över regeringsperioder. Nylands förbund stöder starkt lagstiftningen om finansiering av statens forsknings- och utvecklingsverksamhet för åren 2024–2030 som omfattas av en politisk beslutsprocess och som skulle ge ekonomisk trygghet för FUI-systemet.

15.9.2022

Praktikant bidrar till uppdateringen av Sjundeås klimatprogram

Månadens klimatansikte Tuuli Hyppänen jobbar med miljövård vid den tekniska avdelningen i Sjundeå kommun. I början av maj började hon sin praktik som miljöinspektör och fortsätter som visstidsanställd miljöinspektör från och med augusti.