Kategorier:

29.4.2022

Vår nya webbplats har publicerats

Nylands förbund har öppnat sin webbplats uudenmaanliitto.fi som har genomgått en totalreform. Det som är nytt är användargränssnittet, layouten och sidinnehållet på tre olika språk.

28.3.2022

Välkommen att föreslå mottagare till nyländskt företagspris

Nylands förbund tillsammans med sina partner efterlyser igen företag som förtjänar att bli premierade med det nyländska företagspriset. Det finns tre priskategorier, och den här gången är det gemensamma valkriteriet ett grönt och digitalt entreprenörskap.

10.2.2022

Central Baltic-programmets finansieringsomgång nu öppen

Den första ansökningsomgången under Interreg Central Baltic-programperioden 2021–2027 är öppen till och med den 31 mars. Under den nya programperioden delas det ut 118 miljoner euro i finansiering ur Europeiska regionala utvecklingsfonden.

31.1.2022

Landskapsstyrelsens beslut 31.1

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 31 januari med fjärranslutning. Styrelsen godkände utlåtandet om förslaget till generalplan för Tusby 2040 med små preciseringar.

Blogg

27.1.2022

Nya metoder införs för att öka kolbindningen i de nyländska skogarna

De nyländska skogarna binder effektivt kol, men på grund av avverkningar är kolsänkorna anspråkslösa. I det nya projektet om hållbart mångbruk av kommunala skogar fördjupar man sig i metoderna för att öka kolsänkorna. Med hjälp av en utredning om kolsänkor som pågår erbjuder vi hjälp till att dämpa avskogning.

20.12.2021

Landskapsstyrelsens beslut 20.12

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 20 december. Landskapsstyrelsen beslutade bland annat om ett utlåtande som ges om delgeneralplanen för Kyrkslätt-Masaby.

20.12.2021

Åtgärdsprogrammet Innovativt grönt Nyland samordnar synerna på landskapets klimatarbete

Med hjälp av åtgärdsprogrammet Innovativt grönt Nyland, som nyligen har färdigställts, skapas en helhetsbild av det klimatarbete som sker på landskapsnivå under de närmaste åren. Genom de åtgärder som ingår i programmet genomförs de nyländska klimatneutralitetsmålen och beaktas utgångspunkterna för landskapets klimatarbete, dvs. verkningsfullhet, föregångarskapoch samarbete.

17.12.2021

Vad händer i det nyländska klimatarbetet under nästa år?

I det helt nyligen godkända Nylandsprogrammet skärptes klimatmålet för landskapet och det gäller nu år 2030. På grund av den stramare tidsfristen för klimatmålet, påbörjas nästa år en uppdatering av klimatfärdplanen till den del den gäller målet. Som en del av Canemure-projektet, omfattar planerna även scenariegranskningar för olika punkter med hjälp av Finlands miljöcentral.