Eero Venäläinen blir byråchef för Helsinki EU Office

Nylands förbunds utvecklingschef Eero Venäläinen har utsetts till byråchef för Helsinki EU Office. Han tillträder i början av april. Byråns nuvarande chef Krista Taipale övergår i början av mars i Tavastlands förbunds tjänst. Under mars månad fungerar Konsta Ylimaunu, sakkunnig i EU-ärenden, som byråchef.

Eero Venäläinen har en lång karriär som expert och chef inom regionutveckling. Han är en av dem som grundade Nylands förbunds EU-tjänst, som han också har lett.

Bakom Helsinki EU Office står sexton avtalspartner som har det som sin gemensamma byrå i Bryssel. Byrån bistår partnerna i deras intressebevakning gentemot EU och främjar deras synlighet på olika forum inom EU. Den förmedlar också kunskap om beredningen av EU-lagstiftning, om finansieringsprogram, om utlysning av finansiering, om evenemang samt om tillfällen till samarbete och nätverkande. Nylands förbund är värdorganisation för byrån.

Nylands förbund tackar Krista Taipale för hennes betydelsefulla insats till förmån för den EU-intressebevakning som görs av Helsinki EU Offices samarbetspartner.

Upplysningar:

Nyckelord: