Landskapsparlamentet kallar igen i slutet av oktober

Nylands Landskapsparlament är ett påverkarforum som årligen samlar flera hundra deltagare till att diskutera aktuella teman. Parlamentet har etablerat sig som regionens mötesplats för beslutsfattare och sakkunniga. Följande gång ordnas Landskapsparlamentet 31.10.–1.11.2024. Vi publicerar programmet efter sommarsemestrarna och anmälan öppnas i slutet av augusti.

Det utlovas fler möjligheter till diskussion än tidigare. Temana är klimatarbete, FoUI-satsningar, sysselsättningsmål, välfärdsområdenas framtid samt trafikfrågor.

Den första dagens program äger rum i Sokos Hotel Tripla med goda förbindelser. Programmet fortsätter på den trivsamma båten Victoria som åker till Tallinn.

Det senaste Landskapsparlamentet ordnades i november 2022, då cirka 250 nyländska påverkare deltog i parlamentet.

Under Landskapsparlamentet diskuterades teman som forskning, utveckling och kompetens samt arbetskraftsfrågor. Dessutom fick man höra om möjligheter inom den gröna ekonomin och Nylands dal för cirkulär ekonomi samt ta del av nyländsk intressebevakning. Mellan anförandena väckte rapgruppen Biolapset publiken med sin klimatrap. Vi offentliggjorde också mottagarna av det nyländska företagspriset 2023.

Sidan uppdaterad senast: 14.6.2024