Kategoriat:

Henkilö työskentelee läppärillä ja kirjoittaa muistiinpanoja. Uutinen

26.9.2023

Uudenmaan liitto julisti haettavaksi laajakaistarakentamisen tuen Vihdin kunnan alueella

Uudenmaan liitto pyysi ehdotuksia viestintäverkon rakentamisesta ja viestintäpalvelujen tarjonnasta Vihdin kunnan alueella. Hankkeelle valittava toteuttaja voi hakea julkista tukea kiinteän laajakaistarakentamisen tuesta annetun lain (1262/2020) mukaisesti. Vastaava haku oli auki 17.5.-13.6.2023, mutta hakuun ei saatu hanke-ehdotuksia.

Purjelaiva seilaa pimentyvässä illassa. Uutinen

25.9.2023

Merialueiden suunnittelussa vilkas syksy

Merialuesuunnittelun toinen kierros on alkamassa ja syksyllä käynnistyvät alueelliset vuorovaikutusfoorumit, joiden kantavana teemana on merituulivoiman huomioiminen merialuesuunnittelussa. Suomenlahden alueellinen tilaisuus järjestetään 9. lokakuuta.

Käsi sekä piirrettyjä keltaisia idealamppuja. Uutinen

20.9.2023

Uusimaa panostaa EU-tasoiseen tutkimukseen ja innovointiin

Uudellamaalla tähdätään huippuosaamisen vahvistamiseen sekä EU-tasolta saataviin investointeihin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Maakunnan TKI-toimijat kutsutaan mukaan tiekarttatyöhön.

18.9.2023

Maakuntahallituksen päätökset 18.9.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 18. syyskuuta. Loviisan kaupungille annettiin lausunto Valkon ja sen lähialueiden osayleiskaavaehdotuksesta. Lisäksi esityslistalla oli muun muassa evästyskeskustelun jatkaminen tulevan maakuntajohtajan johtajasopimuksesta.

12.9.2023

Maakuntavaltuuston päätökset 12.9.

Uudenmaan maakuntavaltuusto kokoontui tiistaina 12. syyskuuta Helsingin kaupungin valtuustosalissa. Valtuusto valitsi uuden maakuntajohtajan. Valituksi tuli Tuija Telén. Lisäksi käsittelyssä oli vastuuvapauden myöntäminen maakuntahallitukselle ja sen puheenjohtajalle vuoden 2022 tilikaudelta.

Tuija Telén lähikuvassa. Uutinen

12.9.2023

Maakuntavaltuusto valitsi maa­kunta­johtajaksi Tuija Telénin

Uudenmaan maakuntavaltuusto on valinnut uudeksi maakuntajohtajaksi diplomi-insinööri Tuija Telénin. Hän siirtyy maakuntajohtajan virkaan Karkkilan kaupunginjohtajan tehtävästä. Maakuntavaltuusto äänesti maakuntajohtajan valinnasta suljetuin lipuin kokouksessaan tiistaina 12. syyskuuta.

Artikkeli

8.9.2023

Tervetuloa osastollemme Kuntamarkkinoille 13.–14.9.

Uudenmaan liitto on omalla osastollaan mukana 30 vuotta täyttävillä Kuntamarkkinoilla. Tervetuloa piipahtamaan Kuntatalon 3. kerrokseen osastolle 3S39 keskiviikkona 13.9. kello 9–16 ja torstaina 14.9. kello 9–15. Esittelyteemamme ovat Kiertotalouslaakso, maakuntakaava, liikennesuunnittelu ja TE-palvelujen uudistus.

Artikkeli

8.9.2023

Resurssien niukkuus ja pakon puuttuminen haastavat ilmastotyötä kunnissa

Elokuun lopussa päättyneessä SILTA-hankkeessa autettiin Uudenmaan kuntia erityisesti ilmastotyön systemaattisuuden parantamisessa. Tätä tehtiin muun muassa tukemalla asiantuntijoita parhaiden käytäntöjen löytämisessä, esittelemällä ilmastotyön merkitystä johtoryhmille ja kunnanhallituksille sekä auttamalla kuntia valitsemaan niille parhaat tavat sitoutua ilmastotyön tekemiseen.

Aurinkolasipäinen henkilö taustallaan asuinaluetta. Artikkeli

5.9.2023

Myös Ruotsissa rakennusalalla on käynnissä ajattelutavan muutos – Kiertotaloudessa tapahtuu paljon

Uudenmaan liitto käyttää aktiivisesti erilaisia kansainvälisiä verkostoja hyväkseen kehittääkseen alueen ilmastotyötä. Verkostoista saadaan omaan ja muiden uusimaalaisten toimijoiden käyttöön uusinta tutkimustietoa ja muiden maiden toimijoiden kokemuksia ja näkökulmia. Esimerkiksi rakentamisen kiertotalouteen on saatu uutta perspektiiviä länsinaapuristamme Ruotsista.

Lähikuva Janne Leinosta, taustalla pensaita ja puita. Uutinen

4.9.2023

Janne Leino Helsinki EU Officen johtajaksi Brysseliin

Helsinki EU Officen uutena johtajana on aloittanut Janne Leino (M.A.). Vahvan kansainvälisen uran tehnyt Leino siirtyy toimiston johtajaksi Konrad Adenauer -säätiöstä (KAS), jossa hän koordinoi yli sadan maailmanlaajuisen toimiston edunvalvontaa Brysselissä.