Kategoriat:

12.9.2023

Maakuntavaltuuston päätökset 12.9.

Uudenmaan maakuntavaltuusto kokoontui tiistaina 12. syyskuuta Helsingin kaupungin valtuustosalissa. Valtuusto valitsi uuden maakuntajohtajan. Valituksi tuli Tuija Telén. Lisäksi käsittelyssä oli vastuuvapauden myöntäminen maakuntahallitukselle ja sen puheenjohtajalle vuoden 2022 tilikaudelta.

Tuija Telén lähikuvassa. Uutinen

12.9.2023

Maakuntavaltuusto valitsi maa­kunta­johtajaksi Tuija Telénin

Uudenmaan maakuntavaltuusto on valinnut uudeksi maakuntajohtajaksi diplomi-insinööri Tuija Telénin. Hän siirtyy maakuntajohtajan virkaan Karkkilan kaupunginjohtajan tehtävästä. Maakuntavaltuusto äänesti maakuntajohtajan valinnasta suljetuin lipuin kokouksessaan tiistaina 12. syyskuuta.

Artikkeli

8.9.2023

Tervetuloa osastollemme Kuntamarkkinoille 13.–14.9.

Uudenmaan liitto on omalla osastollaan mukana 30 vuotta täyttävillä Kuntamarkkinoilla. Tervetuloa piipahtamaan Kuntatalon 3. kerrokseen osastolle 3S39 keskiviikkona 13.9. kello 9–16 ja torstaina 14.9. kello 9–15. Esittelyteemamme ovat Kiertotalouslaakso, maakuntakaava, liikennesuunnittelu ja TE-palvelujen uudistus.

Artikkeli

8.9.2023

Resurssien niukkuus ja pakon puuttuminen haastavat ilmastotyötä kunnissa

Elokuun lopussa päättyneessä SILTA-hankkeessa autettiin Uudenmaan kuntia erityisesti ilmastotyön systemaattisuuden parantamisessa. Tätä tehtiin muun muassa tukemalla asiantuntijoita parhaiden käytäntöjen löytämisessä, esittelemällä ilmastotyön merkitystä johtoryhmille ja kunnanhallituksille sekä auttamalla kuntia valitsemaan niille parhaat tavat sitoutua ilmastotyön tekemiseen.

Aurinkolasipäinen henkilö taustallaan asuinaluetta. Artikkeli

5.9.2023

Myös Ruotsissa rakennusalalla on käynnissä ajattelutavan muutos – Kiertotaloudessa tapahtuu paljon

Uudenmaan liitto käyttää aktiivisesti erilaisia kansainvälisiä verkostoja hyväkseen kehittääkseen alueen ilmastotyötä. Verkostoista saadaan omaan ja muiden uusimaalaisten toimijoiden käyttöön uusinta tutkimustietoa ja muiden maiden toimijoiden kokemuksia ja näkökulmia. Esimerkiksi rakentamisen kiertotalouteen on saatu uutta perspektiiviä länsinaapuristamme Ruotsista.

Lähikuva Janne Leinosta, taustalla pensaita ja puita. Uutinen

4.9.2023

Janne Leino Helsinki EU Officen johtajaksi Brysseliin

Helsinki EU Officen uutena johtajana on aloittanut Janne Leino (M.A.). Vahvan kansainvälisen uran tehnyt Leino siirtyy toimiston johtajaksi Konrad Adenauer -säätiöstä (KAS), jossa hän koordinoi yli sadan maailmanlaajuisen toimiston edunvalvontaa Brysselissä.

4.9.2023

Maakuntahallituksen päätökset 4.9.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 4. syyskuuta. Hallitus kävi evästyskeskustelun maakuntajohtajan viran täyttämisestä. Esitys maakuntavaltuustolle tehdään maakuntahallituksen jatkokokouksessa 7.9. valtuustoryhmien kuultua kärkihakijoita.

Ihmisiä ja kirjahyllyjä Oodi-kirjastossa. Uutinen

31.8.2023

Uudenmaan vieraskielinen väestö kaksinkertaistuu vuoteen 2040 mennessä

Uudellamaalla vieraskielisen väestön määrä kasvaa nopeasti. Vuonna 2040 Uudellamaalla ennustetaan olevan yli 560 000 vieraskielistä, joka olisi lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuoden 2022 lopussa. Lähi-idän ulkopuolisen Aasian kieliä puhuvien asukkaiden määrän ennustetaan Uudellamaalla kasvavan kaikista kieliryhmistä voimakkaimmin.

Ihmisiä polulla luonnon keskellä. Blogi

31.8.2023

Ympäristökasvatuksen merkitys korostuu tässä ajassa

Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat kuluvan vuoden aikana tulleet yhä näkyvämmiksi. Ympäristökasvatus on tärkeässä roolissa, jotta löydämme keinot ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Kaikilla ikäryhmillä on paljon opiskeltavaa niin ympäristön tilasta kuin kestävästä elämäntavasta, kirjoittaa erityisasiantuntija Henna Hyytiä.

28.8.2023

Maakuntahallituksen päätökset 28.8.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 28. elokuuta. Hallitus päätti antaa lausunnon Kirkkonummen Pohjoisen liikennekäytävän osayleiskaavaehdotuksesta. Maakuntajohtajan tehtävien väliaikaisesta hoitamisesta päätettiin, että aluekehittämisen vastuualueen johtaja Juha Eskelinen toimii maakuntajohtajan sijaisena.

Maakuntajohtajan rekrytointi. Uutinen

25.8.2023

Oker-Blom, Pautola-Mol, Telén etenevät maakuntajohtajan valintaprosessissa

Uudenmaan maakuntajohtajan rekrytointia valmisteleva maakuntavaltuuston ja -hallituksen jäsenistä koostuva ryhmä on päättänyt, että soveltuvuusarviointien jälkeen kaikki kolme kärkihakijaa jatkaa maakuntahallituksen haastatteluihin ja valtuuston kuultavaksi. Kärkikolmikko on Jan D. Oker-Blom, Niina Pautola-Mol ja Tuija Telén.

Sinisellä pohjalla piiroskuvia, esimerkiksi idealamppua pitelevä käsi, kerrostalo ja puita. Uutinen

21.8.2023

EAKR-rahoitushaku avoinna viidessä Etelä-Suomen maakunnassa

Uudenmaan liitto avasi 28. elokuuta rahoitushaun Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakunnissa. Samana päivän järjestettiin hakuinfo verkossa. Haku päättyy 29. syyskuuta.

Ilmakuva Helsingin keskustasta. Blogi

21.8.2023

EU:n kohuttu ennallistamisasetus etenee

Euroopan komissio julkaisi vuosi sitten ehdotuksensa ennallistamisasetuksesta, joka tähtää luontokadon pysäyttämiseen ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Asetus eteni kesällä kolmikantaneuvotteluihin komission, parlamentin ja neuvoston välillä.