Kategoriat:

Blogi

1.6.2023

Historiallinen Uusimaa-kaava

Kevät toi tullessaan hyviä uutisia. Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta sinetöiden vuosien työn. Päällimmäisin tunne on tyytyväisyys, sillä maakuntakaava on lähes sataprosenttisesti sellainen, kuin valtuusto sen hyväksyi vuonna 2020, kirjoittaa Ilona Mansikka.

Lapsia leikkimässä puistossa, taustalla kaksi valkoista kerrostaloa. Uutinen

30.5.2023

SuomiAreenassa etsitään ratkaisuja osaajapulaan 28.6.

Keskiviikkona 28. kesäkuuta klo 12–12.45 SuomiAreenan MTV-lavalla etsitään vastausta siihen, kuinka ratkaisemme osaajapulan. Miten hyvin hallitusohjelma vastaa yritysten osaajapulaan ja missä Suomen pitää parantaa, jotta työpaikoille saadaan tekijöitä huomenna ja kymmenen vuoden kuluttua?

Puupino ja logot Canemure, hiilineutraalisuomi.fi sekä EU-lippu Life. Uutinen

30.5.2023

Pula puupolttoaineesta ajaa hakemaan uusia ratkaisuja

Viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana puupohjaisten biopolttoaineiden kysyntä on kasvanut Uudellamaalla voimakkaasti. Keskiviikkona 24. toukokuuta Riittääkö puu? -webinaarissa pohdittiin puupolttoaineen kysynnän ja saatavuuden tilannetta Uudellamaalla.

Pelinappuloita, joiden välillä menee nuolia. Artikkeli

25.5.2023

TE-palvelujen uudistuksen palveluhankinnat keskusteluttivat Uudellamaalla

TE-uudistuksen vaikutukset työllisyyspalveluiden tuottamiseen ja järjestämiseen Uudellamaalla olivat tapetilla maanantaina 22. toukokuuta järjestetyssä tilaisuudessa. Kunnat, koulutuksen järjestäjät ja työllisyyspalveluiden tuottajat keskustelivat aiheesta Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n, Uudenmaan ELY-keskuksen ja Uudenmaan liiton järjestämässä tilaisuudessa.

Raitiovaunu ja ihmisiä jalkakäytävällä Aleksanterinkadulla Uutinen

24.5.2023

Elinvoimabarometri: Uusimaa on yrittäjien mielestä Suomen elinvoimaisin maakunta

Yrittäjien mielestä Uusimaa on elinvoimaisin Suomen maakunnista. Toiseksi vahvimmaksi elinvoima koetaan Pirkanmaalla ja kolmanneksi Pohjanmaalla. Elinvoimabarometrissa kysyttiin yrittäjien mielipiteitä kotimaakunnastaan. Mitattavia kategorioita oli kolme: elinvoima, verkostoituminen sekä johtaminen ja päätöksenteko. Uusimaa on ykkönen myös kyselyn kokonaistuloksissa.

Taloja vehreässä ympäristössä Uutinen

16.5.2023

Kaupungit ja maakunnat vaativat muutoksia EU:n ennallistamis­­asetuksen luonnokseen

Suomen suurimmat kaupungit, useat maakuntien liitot ja Suomen Kuntaliitto ovat ilmaisseet vakavan huolensa EU:ssa valmisteilla olevan ennallistamisasetuksen kuudennen artiklan sisällöstä. Laajan allekirjoittajajoukon yhteinen kannanotto, jossa esitetään muutoksia asetusluonnokseen, on toimitettu Suomen hallitusohjelmaneuvottelijoiden käyttöön. Vaikuttamistyö jatkuu myös Brysselissä.

15.5.2023

Maakuntahallituksen päätökset 15.5.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 15. toukokuuta. Maakuntahallitus päätti esittää maakuntavaltuustolle, että se myöntää maakuntajohtaja Ossi Savolaiselle eron maakuntajohtajan virasta 1.10.2024 alkaen eläköitymisen vuoksi.

Viron Harjun alueen delegaatio ryhmäkuvassa. Artikkeli

12.5.2023

Viron Harjun alue- ja kuntajohtajat vierailivat Uudellamaalla

Kolmisenkymmentä Viron Harjun alueen kuntapäättäjää ja aluetoimijaa vieraili Uudellamaalla 10.–11. toukokuuta. Suomenlahden toiselta puolelta saapunutta delegaatiota johti Harjun kuntien liiton toimitusjohtaja Andre Sepp. Helsingin lisäksi käyntikohteita olivat Hyvinkää ja Nurmijärvi sekä Vantaan Aviapolis.

11.5.2023

Uusimaalaiset toimijat tavoittelevat kiertotalouden edelläkävijyyttä

Uudenmaan kunnat, kehitysyhtiöt, TKI- ja muut toimijat vauhdittavat yhdessä yhteiskunnan siirtymistä kiertotalouteen. Edelläkävijyyttä tavoittelevat tahot aloittivat keskustelut 8. toukokuuta vapaaehtoisesta alueellisesta kiertotalouden green deal -sitoumuksesta.

Maria Sirviö metsässä violetti takki yllään. Blogi

10.5.2023

Millaisilla ohjauskeinoilla turvaamme metsäluonnon ja hiilinielut?

Tulevan hallituskauden aikana on rakennettava uudenlainen liittolaisuus luonnon kanssa ja asetettava luonnonvarojen hyödyntämiselle ekologisesti kestävät rajat. Uudella hallituksella on mahdollisuus ohjata metsäsektoria uudistumaan niin, että arvonlisää voidaan ylläpitää samalla hakkuumääriä kohtuullistaen, kirjoittaa ympäristö- ja ilmastoasiantuntija Maria Sirviö.