Kategoriat:

Piirroskuva, jossa on paljon ihmisiä tekemässä erilaisia asioita. Esimerkiksi yksi nojaa skeittilautaan, toinen työntää rattaita ja kolmas pitää sähköpistoketta kädessä. Artikkeli

26.6.2023

Uusimaa-ohjelman ensimmäinen vuosi takana

Vuosina 2022–2025 voimassa olevan maakuntaohjelman eli Uusimaa-ohjelman ensimmäinen vuosi on takana. Ohjelmakauden käynnistänyt vuosi painottui ohjelman käynnistämiseen, eli painopisteiden edistämiseksi kirjattujen tavoitteiden ja niihin liittyvien toimenpidekokonaisuuksien mahdollistamiseen. Ohjelman etenemistä ja vaikutuksia seurataan vuosittain.

Henkilöitä istuu kokoushuoneessa pöydän ääressä. Taustalla näkyy, että kaksi henkilöä seisoo ja heidän välissään on näyttö, jossa on Powerpoint-esitys. Artikkeli

16.6.2023

Elinkeinopalveluilla iso rooli TE-palvelujen uudistuksen onnistumisessa

Valtion TE-toimistojen tarjoamat työllisyys- ja elinkeinopalvelut siirtyvät kuntien vastuulle 1.1.2025 alkaen. Ne kattavat sekä työnhakijoille suunnatut työllisyyspalvelut että yrityksille suunnatut työvoima- ja elinkeinopalvelut. Yritysten kannalta kyse on merkittävästä muutoksesta. Muutoksesta keskusteltiin maanantaina 12. kesäkuuta järjestetyssä tilaisuudessa.

16.6.2023

Myönteinen AKKE-rahoituspäätös 13 hankkeelle

Maakuntahallitus päätti myöntää viidelle hankkeelle rahoitusta Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahasta (AKKE). Maakuntajohtaja on myöntänyt päätöksellään rahoituksen kahdeksalle pienemmälle hankkeelle. Kaikkiaan saimme tammi–maalisuussa avoinna olleeseen rahoitushakuun 43 hakemusta.

Kolme tuulivoimalaa, usvaa ja taustalla punertavia ja sinisiä pilviä. Blogi

15.6.2023

Tuulivoima ei ole ratkaisu Uudenmaan hiilineutraaliustavoitteisiin

Uudenmaan tuulisuusolosuhteet ovat tuulivoimalle suotuisat, mutta uusimpien analyysien perusteella esteitä etenkin suuremmille hankkeille on vielä paljon. Tämän vuosikymmenen ratkaisut kohti hiilineutraaliutta tulee etsiä muualta, kirjoittavat Kaarina Rautio ja Henri Jutila.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien kokous 13.6.2023 Artikkeli

14.6.2023

Liikenteen rahoitus puhutti uusimaalaisia kansanedustajia

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta kokoontui tiistaina 13. kesäkuuta eduskuntatalossa. Puhetta johti varapuheenjohtaja Eemeli Peltonen (sd), ja aiheena oli Uudenmaan liikennekysymykset. Mukana oli myös alueen kuntajohtajia.

Kalliota, kaksi mäntyä ja aava meri. Artikkeli

14.6.2023

Kuntien ilmastosuunnitelmien tekemiseen on tarjolla tukea

Tänä keväänä voimaantulleen ilmastolain täydennyksen mukaan jokaisella Suomen kunnalla tulee olla ilmastosuunnitelma ja päästövähennystavoite 2020-luvun loppuun mennessä. Suunnitelman tekemiseen on tarjolla avustusta ja tukea.

Maakuntavaltuuston kokous 13.6.2023 Uutinen

13.6.2023

Maakuntavaltuuston päätökset 13.6.

Uudenmaan maakuntavaltuusto kokoontui tiistaina 13. kesäkuuta Helsingin kaupungin valtuustosalissa. Käsittelyssä oli Uudenmaan liiton toimintakertomus ja tilinpäätös 2022, tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022 ja eron myöntäminen Ossi Savolaiselle maakuntajohtajan virasta eläkkeelle siirtymisen vuoksi.

12.6.2023

Maakuntahallituksen päätökset 12.6.: Maakuntajohtajan rekrytointiprosessi

Maakuntahallitus kävi evästekeskustelun maakuntajohtajan rekrytointiprosessista ja päätti muuttaa asiakohdan päätösesitystä sekä tavoitteellisen rekrytointiprosessin aikataulua. Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman (AKKE) määrärahasta päätettiin myöntää rahoitusta viidelle hankkeelle. Sipoon Pohjois-Paippisten osayleiskaavaehdotuksesta annettiin lausunto.

8.6.2023

Maakuntahallituksen kokouspäätökset 8.6.

Uudenmaan maakuntahallituksen 5. kesäkuuta aloitetun ylimääräisen kokouksen jatko pidettiin 8. kesäkuuta. Käsiteltävänä oli erillisselvitys liiton markkinoinnista, viestinnästä, edunvalvonnasta ja edustamisesta sekä näitä koskevista hankinnoista.

Junaraide sekä oikealla puolella puurakennus, joka on Tammisaaren juna-asema. Uutinen

6.6.2023

Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja

Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.

5.6.2023

Maakuntahallituksen kokouspäätökset 5.6.

Uudenmaan maakuntahallitus piti ylimääräisen kokouksen maanantaina 5. kesäkuuta. Käsiteltävänä oli erillisselvitys liiton markkinoinnista, viestinnästä, edunvalvonnasta ja edustamisesta sekä näitä koskevista hankinnoista. Jatkokokous pidetään torstaina 8. kesäkuuta.

Lähikuvassa Henna Hyytiä ja Katriina Rosavaara. Blogi

5.6.2023

Vapaa sivistystyö on Uudenmaan moniulotteinen voimavara

Vapaa sivistystyö on merkittävä työllistäjä opetuksen ja kulttuurin aloilla Uudellamaalla. Se on myös yksi elinikäisen oppimisen kivijaloista ja on luomassa asukkaiden hyvinvointia. Hallitusneuvotteluissa vapaaseen sivistystyöhön suunniteltujen massiivisten leikkausten vaikutukset olisivat katastrofaaliset, kirjoittavat Katriina Rosavaara ja Henna Hyytiä blogitekstissään.

Blogi

1.6.2023

Historiallinen Uusimaa-kaava

Kevät toi tullessaan hyviä uutisia. Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta sinetöiden vuosien työn. Päällimmäisin tunne on tyytyväisyys, sillä maakuntakaava on lähes sataprosenttisesti sellainen, kuin valtuusto sen hyväksyi vuonna 2020, kirjoittaa Ilona Mansikka.