Kategoriat:

Ilmakuva Hangon kirkosta ja taloista lähialueella. Taustalla meri. Blogi

21.4.2023

Yksi artikla ei saa kaataa tarpeellista asetusta – Vaikuttamistyö luonnon ennallistamisen ympärillä EU:ssa jatkuu

Keskustelu EU:n ennallistamisasetuksen kuudennen artiklan vaikutuksista suomalaisiin kaupunkeihin sähköistyi alkuvuonna. Hyvä niin, sillä asia on tärkeä: Luontokato on pysäytettävä, luonnon monimuotoisuutta tulee vahvistaa ja luontoa tarvitaan myös kaupungeissa. Samalla moni oivalsi, että ehdotetussa asetuksessa on kyse paljon muustakin kuin metsistä, kirjoittaa Silja Aalto.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Artikkeli

19.4.2023

Eduskuntavaalien tulos tuo suomalaisille mahdollisuuksia

Eduskuntavaalien tulosta puitiin Uudenmaan näkökulmasta Tulevaisuustutka-webinaarissa 19. huhtikuuta. Tilaisuudessa pohdittiin erityisesti alueiden ja kaupunkien asetelmia sekä todettiin, että vaalitulos oli monella tavalla historiallinen.

Sinisellä pohjalla käsi, joka pitelee idealamppua sekä teksti Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027. EU-lippulogo ja teksti Euroopan unionin osarahoittama. Uutinen

17.4.2023

Uudeltamaalta 12 hanketta saamassa EAKR-rahoitusta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) Etelä-Suomen rahoitushakuun saatiin Uudeltamaalta kolmekymmentä hankehakemusta. Näistä Uudenmaan maakunnan yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö esittävät rahoitettavaksi kahtatoista hanketta.

Blogi

12.4.2023

Mitä vaalitulos tarkoittaa Uudellemaalle?

Se mitä eduskuntavaalien tulos merkitsee Uudenmaan edunvalvonnalle ja intresseille on tietenkin vielä täysin hämärän peitossa ja tulee näkyviin vasta uuden hallituksen hallitusohjelmassa ja toteutetussa politiikassa. Aluekehitysjohtaja Juha Eskelinen pohtii vaalitulosta ja tulevia vuosia Uudenmaan näkökulmasta blogitekstissään.

Logo Uusimaa-palkinto, Nylandspriset. Taustalla ihmisiä. Uutinen

12.4.2023

Ehdota Uusimaa-palkinnon saajaa – Teemana kulttuuriperintö ja kestävä kehitys

Uudenmaan liitto etsii jälleen Uusimaa-palkinnon saajaa. Tällä kertaa palkitaan työ uusimaalaisen yhteistyön, kulttuurin ja ekologisesti kestävämpien elämäntapojen edistämiseksi maakunnassa. Kuka tahansa voi ehdottaa palkittavaa 15. elokuuta asti. Palkittu henkilö, yhteisö, järjestö, yritys tai kunta saa 5 000 euroa toimintansa tueksi.

Ihmisiä Helsingin kauppatorilla, taustalla rakennuksia ja vasemmassa reunassa merta. Uutinen

6.4.2023

Uudenmaan muuttovetovoima edelleen omaa luokkaansa

Suomessa väestönkasvu ja muuttoliike ovat keskittyneet yhä voimakkaammin muutamille vetovoimaisille keskusalueille. Maakunnista väestö kasvoi viime vuonna ainoastaan viidessä: Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla.

Blogi

5.4.2023

Pääradan hankkeet kriittisiä koko maalle

Tammikuinen valtiovarainministeriön selvitys suurten ratahankkeiden rahoituksesta osoitti, että kaikkien uusien nopeiden ratojen toteuttamiseen ei tule löytymään rahoitusta. Siksi on oltava rohkeutta keskittyä niihin hankkeisiin, jotka ovat toteuttamiskelpoisia, ja keskeyttää heikoiksi osoittautuvat hankkeet. Pääradan hankkeet ovat kriittisiä koko maalle, siksi rahoitus niihin on aivan välttämätön, kirjoittaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen blogissaan.

Lähikuva Katriina Rosavaarasta, jolla vaalea paita ja ruskeat hiukset. Blogi

4.4.2023

Kulttuuri on Uudenmaan ydin ja yksisarvinen

Kulttuurialan merkitys Uudellemaalle on kaikki toiminnot läpäisevä ja valtavan laaja. Uudellamaalla kulttuuri on korkeatasoista, moninaista, omaperäistä ja rohkeaa. Kulttuuri on alueen kuntien elinvoimaa vahvistava kasvuala. Se on määrittävä osa kuntien identiteettiä ja veto- ja pitovoimaa, kirjoittaa kulttuuriasiantuntija Katriina Rosavaara blogikirjoituksessaan.

Kolme erilaista taloa, yksi taloista takana kallion päällä. Artikkeli

27.3.2023

Kuntien tulee tehdä ilmasto­suunnitelmat – Avustus­haku aukeaa huhtikuussa

Kaikille Suomen kunnille tulee laatia ilmastosuunnitelma, joka ohjaa kunnan toimintaa ilmastollisesti kestävään suuntaan. Siirtymäaika on pitkä ja olemassa olevat suunnitelmat huomioidaan, mutta lakimuutos antaa hienon mahdollisuuden terävöittää kunnan ilmastotyötä ja resursoida sitä pitkäjänteisesti.