Nyhet

Central Baltic-programmet söker projekt för att främja sysselsättning och offentliga tjänster – Välkommen till informationsmöte 19.8.2024

I oktober erbjuder EU:s Central Baltic-program möjlighet att ansöka om finansiering för små projekt som syftar till att främja den regionala utvecklingen i den mellersta Östersjöregionen.

I 2024 års utlysning för små projekt kommer fokus att ligga på programmål 6 och 7 som syftar till att förbättra anställningsmöjligheter och utveckla offentliga tjänster och medborgarlösningar. Budgeten för små projekt är högst 213 550 euro, och projekten får pågå i högst 18 månader.

I Finland omfattar programmet nio södra landskap samt Åland. Av grannländerna hör Estland, Lettland och östra Sverige till programregionen. Projekten ska ha partner i minst två olika länder. Det gränsöverskridande samarbetet ska ge ett tydligt mervärde för att programmålen ska kunna uppnås. De resultat som fåtts ska också vara hållbara så att de ger mervärde även under en längre tid.

Finansiering kan sökas via programmets elektroniska Jems-system (Joint Electronic Monitoring System) den 10–31 oktober 2024. Små projekt kan genomföras av offentliga och ideella organisationer. Finansieringen kommer från Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Projekten förbättrar anställningsmöjligheter och offentliga tjänster och lösningar

Det sjätte målet för Interreg Central Baltic-programmet 2021–2027 fokuserar på att förbättra anställningsmöjligheter. Inom ramen för detta mål kan projekt som främjar sysselsättning eller entreprenörskap bland mindre konkurrenskraftiga grupper finansieras, till exempel genom mentorskap, coachning eller praktik. Dessutom kan projekt som utvecklar metoder för förebyggande av diskriminering i företag ansöka om finansiering.

Programmets sjunde mål fokuserar på att förbättra offentliga tjänster och lösningar. På grundval av detta mål kan projekt som bidrar till effektiviteten och tillgängligheten hos offentliga tjänster finansieras. I små projekt räcker det med att förbättra befintliga offentliga tjänster, medan i stora projekt bör man skapa en ny offentlig tjänst eller digitalisera en befintlig tjänst. Offentliga tjänster omfattar alla tjänster som tillhandahålls av offentliga aktörer till medborgare, invånare eller alla.

Välkommen till informationsmöte om utlysning 19.8

Den nationella kontaktpunkten för Central Baltic-programmet ordnar ett informationsmöte på finska om utlysningen för små projekt den 19 augusti 2024 kl. 13.00–14.00, där intresserade parter har möjlighet att få ytterligare information om ansökningsprocessen och programmålen. På informationsmötet, som ordnas på distans, presenteras också framgångsrika projekt och ges praktiska tips om hur man gör ansökningar. Ansökningarna ska lämnas in i oktober 2024, och de godkända projekten får finansiering som utgör upp till 80 % av projektets kostnader.

Nylands förbund administrerar programmets kontaktpunkt och nationella medfinansiering

Nylands förbund upprätthåller Central Baltic-programmets kontaktpunkt i Finland. Kontaktpunkten informerar om finansieringsmöjligheter och främjar genomförandet av programmet.

Nylands förbund beviljar nationell medfinansiering till projektens finländska partner. Det är möjligt att ansöka om medfinansiering när projektet har fått ett positivt beslut om EU-finansiering.

Nyheter om Central Baltic kan följas på programmets kanaler i sociala medier:

På programmets webbplats kan du prenumerera på programmets nyhetsbrev på flera olika språk till din e-post.

Ytterligare upplysningar:

Viola Mickos