Nyhet

Nylands landskapsstyrelses beslut 23.9: Nylands färdplan för sysselsättning godkändes

Landskapsstyrelsen sammanträdde måndagen den 23 september. Styrelsen behandlade Nylands färdplan för sysselsättning samt utlysningar av finansiering för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i Nyland (AKKE).

Dessutom fattade styrelsen beslut om utlåtandena om utkastet till delgeneralplan för Metsäkylä i Nurmijärvi, om program för deltagande och bedömning (PDB) och beredningsmaterial för detaljplanen Joddböle V samt om utkastet till Esbo generalplan 2060.

Ärenden vid sammanträdet och länkar till föredragningslistan

Nylands färdplan för sysselsättning 2030(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Utlysningar av finansiering för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i Nyland (AKKE)(Du går över till annan tjänst)
De bedömningskriterier för projektansökningar för utlysningen av finansiering av AKKE-projekt som angetts i redogörelsedelen kompletterades av föredraganden enligt följande:

Utlåtande om delgeneralplan för Metsäkylä i Nurmijärvi(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Utlåtande om detaljplan för Joddböle V i Ingå(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Utlåtande om Esbo generalplan 2060(Du går över till annan tjänst)
Mervi Syväranta (Sannf, Esbo) understödd av Martina Houtsonen (Sannf, Helsingfors) gjorde ett motförslag till utlåtandet. Motförslaget innehöll ändringar gällande depån för tung spårtrafik. Vid omröstningen vann Syvärantas motförslag över grundförslaget med rösterna 8–7. Avvikande mening till beslutet anmäldes av Minerva Krohn (Gröna, Helsingfors), Reetta Hyvärinen (Gröna, Kyrkslätt), Leo Stranius (Gröna, Helsingfors), Pirjo Komulainen (SDP, Träskända), Olli Koski (SDP, Helsingfors), Jari Sainio (SDP, Vanda) och Ville Uusivuori (VF, Esbo).

Markku Markkula (Saml, Esbo) understödd av Mikko Piirtola (Saml, Lojo) föreslog följande tillägg i utlåtandet: ”Landskapsstyrelsen konstaterar dock att Tallinntunneln avsevärt förbättrar hur Finland är kopplat till det övriga Europa, och således är det naturligt att man undersöker olika alternativa sträckningar när detta omfattande och dyra projekt bereds.” Vid omröstningen vann föredragandens grundförslag över Markkulas ändringsförslag med rösterna 9–6.

Grundande av ECIV-projektet(Du går över till annan tjänst)
Landskapsstyrelsen utsåg landskapsstyrelsens ledamot Leo Stranius (Gröna, Helsingfors) till en politisk representant för samarbetet med regionala innovationsdalar.

​​Byte av ledamot och ersättare i landskapets samarbetsgrupp(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Beviljande av avsked för förvaltningsdirektören(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Inledande av processen för rekrytering av förvaltningsdirektör(Du går över till annan tjänst)
Föredraganden kompletterade sitt förslag om urvalsgruppen enligt följande: ”Grupperna ska utse en ordinarie medlem och ersättare från varje politisk grupp som sitter i landskapsstyrelsen.”

Godkännande av de tjänstemäns behörighet och uppgifter som anknyter till det förmedlande organets beslutsprocess(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

​​Godkännande av de tjänstemäns behörighet och uppgifter som anknyter till beviljande och betalning av nationell medfinansiering inom Interreg-program(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

​​Delegering av behörighet i enlighet med förvaltningsstadgan och fastställande av maximivolymer knutna till vissa befogenheter: Ansvarig direktör för de Eruf- och Interreg-finansierade projekt som Nylands förbund självt genomför​(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Begäran om omprövning: Naturutredningar för etapplandskapsplanen för innovativ grön omställning, ramavtal; Uteslutande av anbud ur anbudsförfarandet för anskaffning av sakkunnigtjänster(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Begäran om omprövning: 2:a utbetalningsbeslutet för projektet Kohoa Kymenlaakso!(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Inledande av konkurrensutsättning av Nylands förbunds IKT-tjänster för åren 2025–2027 (2031)(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Reseförordnanden till förtroendevalda(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Landskapsdirektörens aktualitetsöversikt(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Tjänsteinnehavarnas beslut(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Direktörsutlåtanden(Du går över till annan tjänst)
Godkändes i enlighet med beslutsförslaget.

Sammanträdesdatum för kännedom(Du går över till annan tjänst)

Ytterligare upplysningar:

Markku Markkula

Landskapsstyrelsens ordförande

Tuija Telén

Landskapsdirektör

Förestår förbundets verksamhet, ekonomi och förvaltning, beredning av ärenden för behandling i landskapsstyrelsen

Betjänar också på svenska

Mötesbokningar: assistent Hanne Koljonen, tfn +358 40 552 3152

Protokollförare:

Paula Autioniemi

Förvaltningsdirektör