Artikkeli

Vilkasta kaupunki­kulttuuria, kierrätystä, korjaus­palveluja – Tätä on kierto­talous Uudellamaalla

Lapsi istuu tuolilla ja katsoo televisiota. Taustalla second hand -myymälää, jossa esimerkiksi vaatteita ja esineitä.

Uudellamaalla syntyy kovaa vauhtia uusia palveluita, jotka eivät ainoastaan helpota arkea, vaan myös vähentävät kulutusta ja luonnonvarojen käyttöä. Jätteitä lajittelemalla syntyy arvokasta raaka-ainetta, mutta esimerkiksi muovia eksyy vielä harmittavan usein sekajätteeseen ja biojätteen kierrättämisessä uusimaalaisilla on petrattavaa.

Hävikkiruuan ostaminen on keino säästää niin rahaa kuin ympäristöä. Uuden elektroniikkalaitteen sijaan on vaihtoehtona hankkia kunnostettu laite. Auton omistaja voi vuokrata autoaan muille ja ansaita lisätuloja. Kimppakyydit säästävät luontoa ja kukkaroa. Vaatteiden ostaminen käytettynä on monelle tuttua, mutta myös vaatelainaamoiden suosio kasvaa.

Vanhojen rakennusten käyttöikää on pidennetty kekseliäillä tavoilla. Esimerkiksi Espoossa entinen logistiikkakeskus on muutettu kaupunkilaisten palvelukeskittymäksi, Keran Halleiksi. Syntyi uudenlainen kokeilukulttuurin paikka, joka tarjoaa elämyksiä, kiinnostavia palveluita sekä mahdollisuuksia kokeilla kestävää elämäntapaa. Keravalla purkua odottaneisiin rakennuksiin on tehty katutaidetta.

Henkilö katselee vaatetta vaaterekkien takana.
Kuvat: Inspiroiva Creative

Haluamme olla kiertotaloudessa reilusti edellä

Asukkaiden kestäviä valintoja halutaan tukea myös kunnissa ja samalla olla maailmanlaajuisesti kirkkainta kärkeä kiertotaloudessa. Uudenmaan liiton perustama Uudenmaan kiertotalouslaakso kokoaa asiantuntijat, tutkijat, kunnat ja yritykset kehittämään ratkaisuja materiaalien tehokkaaseen hyödyntämiseen ja uusille palveluille. Parhaat ratkaisut tuovat yrityksille uutta liiketoimintaa ja Uudellemaalle kasvupotentiaalia.

Potentiaalimme on noteerattu, sillä Uudenmaan maakunta on useana vuotena peräkkäin rankattu yhdeksi Euroopan innovaatiojohtajista.

Rakennamme Uudenmaan liitossa maakunnan tulevaisuutta alueen toimijoiden kanssa ja tavoittelemme hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Yhdessä meillä on mahdollisuus saavuttaa kestävämpi tulevaisuus.

Lisätiedot:

Simo Karetie

Projektipäällikkö

Uudenmaan kiertotalouslaakso

Juttu on julkaistu myös Helsingin Sanomien yhteydessä ilmestyneessä Kehittyvä Uusimaa -liitteessä 15.9.