Gå till innehåll
Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter
Artikel

Mari Siivola lotsar regionplaneringen i Nyland: ”Ett växande landskap har alla förutsättningar för framgång”

Mustapaitainen Mari Siivola, taustalla kalliota ja vihreitä köynnöskasveja.

Mari Siivola som arbetat länge med kommunal planläggning började sitt arbete som direktör för regionplanering på Nylands förbund i början av september. Enligt henne har ett växande och fascinerande mångsidigt landskap möjligheter till vad som helst.

Direktören för regionplanering ansvarar bland annat för nyländsk landskapsplanläggning, trafiksystemarbete och havsplanering samt deltar i ledningsgruppens arbete.

− Det här är ett nytt steg. Jag är väldigt entusiastisk för att jag ännu i den här åldern har möjlighet att lära mig något nytt, berättar Mari.

De senaste elva åren arbetade Mari som generalplanechef på Vanda stad. Innan dess arbetade hon som projektdirektör och arkitekt på Helsingfors stad samt inom planläggningen på Kuopio stad.

I och med den nya direktören avslutas de tillfälliga tjänsteregleringar som pågått länge inom ansvarsområdet för regionplanering vid Nylands förbund.

Mot en grön omställning

På arbetsbordet för direktören för regionplanering finns både nya och bekanta teman. Det viktigaste arbetet inom de närmaste åren är att färdigställa en ny landskapsplan. I maj inledde Nylands förbund utarbetandet av en etapplandskapsplan med fokus på teman inom grön omställning.

− Den gröna omställningen är ett intressant tema. Vi måste gå mot den gröna omställningen, men hittills finns det inga färdiga svar för hur man går vidare, konstaterar Mari.

Projekt för grön omställning kräver ofta utrymme och samordning med annan markanvändning. Även acceptabilitet är en stor fråga i synnerhet vad gäller utrymmeskrävande funktioner.

Vi måste gå mot den gröna omställningen, men hittills finns det inga färdiga svar för hur man går vidare.

Målet för landskapsplanen är att stödja kommunal planläggning och därigenom göra genomförandet av projekten för grön omställning smidigare i Nyland.

På lång sikt ligger fokus på en balanserad utveckling av landskapet, för Nylands invånarantal förväntas öka kraftigt under de kommande årtiondena.

− En hållbar tillväxt i landskapet kräver samordning med naturens värden. Dessutom behövs det gränsöverskridande samarbete med alla våra grannar, säger Mari.

En ljus framtid framför oss

Enligt den nya direktören för regionplanering ser Nylands framtid mycket ljus ut. Hon anser att ett växande landskap har möjligheter till vad som helst.

− Det är viktigt att styra förändringar mot en rätt riktning, tillägger Mari.

Under de kommande åren ska man avgöra till exempel var projekten för grön omställning placeras och hur de ändrar regionstrukturen. Enligt Mari ska det finnas utrymme och möjligheter att utveckla ett hållbart trafiksystem i framtiden.

Saker och ting kommer att förändras mycket i och med lagreformerna.

De lagreformer som under de närmaste åren har inverkan på planläggningen på kommunal nivå och landskapsnivå samt på regionförvaltningen väcker däremot oro, till exempel lagen om områdesanvändning som snart kommer på remiss samt den nya bygglagen inklusive korrigeringar som träder i kraft nästa år.

− Hur förändras planläggningssystemet och vilka metoder har kommunerna i fortsättningen för att kontrollera den kommande utvecklingen? Och var finns det utrymme för kommande tillväxtriktningar eller nya infrastrukturprojekt när glesbebyggelsen frigörs? Saker och ting kommer att förändras mycket, sammanfattar Mari.

Favoritplats i födelsestaden

Mari upplever att Nyland består av mycket olika kommuner och städer. Landskapet döljer inom sig hav och skog, stad och landsbygd, till och med lugnet i naturen.

− Det finns mycket att bekanta sig med landskapets 26 kommuner, för jag känner inte så bra varje kommun. Östra Nyland samt Helsingforsregionen är mer bekanta, eftersom jag har lett MBT-arbetet, berättar Mari.

I MBT-avtal för markanvändning, boende och trafik fastställs de gemensamma målen för Finlands största stadsregioner och staten samt konkreta åtgärder för de närmaste åren.

Maris favoritplats i Nyland är hennes födelsestad Helsingfors.

− Jag är mycket hemmacentrerad. Jag trivs i staden, men älskar också skog. Också havet är viktigt, detta insåg jag först när jag bodde i Kuopio i närheten av den vackra sjön Kallavesi.

På somrarna gör hon ofta trädgårdsarbeten på sin fritid. Både hemmet och stugan är gamla, och enligt Mari innebär det att det alltid finns mycket att göra.

Den nya regionplaneringsdirektörens arbetsresa slingrar sig fram från östra Helsingfors genom Vik, Gammelstadsforsen och Vallgårdsdalen till Böle. Cykelentusiasten Mari tycker att denna rutt är väldigt vacker.

Mari beskriver sig själv som mycket praktisk och lugn.

− Min tidigare kollega sade en gång att det är omöjligt att göra mig arg. Men jag har också en mindre allvarlig sida, skrattar det gedigna proffset inom planläggning till.

Kontaktuppgifter:

Mari Siivola