Nyhet
23.3.2023
Planmaterialet på Nylands förbunds webbplats, den externa karttjänsten och de öppna gränssnitten har uppdaterats i enlighet med domstolens beslut. Helheten Nylandsplanen vann laga kraft genom Högsta förvaltningsdomstolens beslut den 13 mars.
Blogg
13.3.2023
Profilerna för små centrum i Nyland-publikationen (på finska) klargör och anger särdrag hos små centrum i Nyland; den för även fram ömsesidiga förhållanden. I sitt blogginlägg hoppas Eija Hasu att arbetet leder till öppningar och idéer för en hållbar utveckling av små centrum, och för en bättre drag- och hållkraft hos dem. Detta gäller såväl kommuner som andra aktörer.
Nyhet
13.3.2023
Högsta förvaltningsdomstolen fattade 13.3.2023 beslut om de besvär som gällde helheten Nylandsplanen 2050. I och med dessa beslut har Helsingforsregionens, Västra Nylands och Östra Nylands etapplandskapsplaner, som hör till planhelheten, vunnit laga kraft. Det är inte längre möjligt att besvära sig över besluten.
Nyhet
13.3.2023
Direktbanan Esbo–Salo är en del av den planerade snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo i området för Esbo, Kyrkslätt, Vichtis, Lojo och Salo. Nylands förbund gav utlåtande om utredningsplanen för banprojektet.
Nyhet
10.3.2023
I det av Trafikledsverket skisserade investeringsprogrammet presenteras de närmaste årens viktigaste trafikinfraprojekt. I Nylands förbunds utlåtande konstaterar man att programmet ska kompletteras med de för Nyland särskilt viktiga och lönsamma projekten eller att de påskyndas.
Nyhet
26.1.2023
De stora städerna i huvudstadsregionen driver tillsammans med landskapen i södra Finland förändringar i artikel 6 som gäller städer i EU:s restaureringsförordning. I sin nuvarande form skulle förslaget betydligt försvåra kommunernas hållbara tillväxt och leda till en splittrad stadsstruktur som är skadlig för naturen.
Artikel
30.11.2022
Landskapsplanens mål genomförs och konkretiseras genom en mer detaljerad planering av områdesanvändning, till exempel kommunal planläggning. När kommunerna utarbetar general- och detaljplaner samt andra planer och program för markanvändning inom sitt område tjänar landskaplanen till ledning för noggrannare planering.
Nyhet
10.11.2022
Landskapet Nyland samt flera nyländska kommuner har ambitiösa mål för minskning av utsläppen. Utsläppen minskas där det är möjligt, men det behövs också kolbindning. Att ta hand om kolsänkor kan också vara en lättare och förmånligare väg mot klimatneutralitet än genom striktare mål för minskning av utsläppen inom andra sektorer.
Nyhet
23.9.2022
Glest bebyggda bostadsområden kräver betydligt mer markareal per invånare än täta bostadsområden. Ofta är ett tätt bebyggt bostadsområde mer hållbart än ett glest bebyggt område, visar en utredning som gjordes av Nylands förbund och Helsingfors stad.
Nyhet
8.9.2022
En allt för förhastad beredning, splittrad helhet samt oro för ökad splittring och förutsättningar för utveckling av olika områden. Dessa är de orsaker varför Nylands förbund och kommunerna anser att beredningen av bygglagen ska avbrytas helt.