Kommunerna i Helsingforsregionen har ett brett samarbete när det gäller MBT-planeringen för markanvändning, boende och trafik. Nylands förbund deltar aktivt i detta arbete.
Det behövs planering och samarbete på regional nivå så att man kan säkerställa ett tillräckligt antal mångsidiga bostäder för nuvarande och nya invånare och så att trafiken kan ordnas på ett så hållbart sätt som möjligt. Samtidigt är målet att främja en koldioxidsnål och hållbar bebyggelsestruktur och möjliggöra en smidig vardag, fungerande arbetsmarknader och förutsättningar för näringslivet.
Enligt utredningen Alternativ för tillväxten i Nyland växer Nyland till sig med till och med 580 000 invånare och 230 000 arbetsplatser fram till år 2060. Majoriteten av tillväxten torde rikta sig till Helsingforsregionen, och största delen av inflyttningsöverskottet beror enligt prognoserna på invånare med invandrarbakgrund.
Bekanta dig med utredningen (på finska):
För nuvarande och nya invånare behövs det bostäder som lämpar sig för olika livssituationer, och det ska vara smidigt att röra sig också när befolkningsmängden ökar. Samtidigt ska man svara på de utmaningar som förändringarna i klimatet och miljöns tillstånd medfört.
Helsingforsregionens 14 kommuner samarbetar i fråga om MBT-planeringen. För trafiksystemet svarar Helsingforsregionens trafik (HRT). Nylands förbund deltar i arbetet som expert på planeringen av regional markanvändning. Planen utgör en grund för MBT-avtalen mellan kommunerna och staten.
I MBT-planeringen granskas placeringen av kommande bostäder och arbetsplatser, mängden bostadsbyggande och dess kvalitet samt åtgärder för att utveckla trafiksystemet.
Den nyaste MBT 2023-planen syftar till en hållbar tillväxt och ett fungerande trafiksystem i Helsingforsregionen fram till 2040. MBT-avtalsperioden är 12 år och omfattar åren 2024–2035. Man förhandlar dock om de praktiska åtgärderna endast för de följande fyra åren (2024–2027) åt gången.
Vem planeras framtiden för?
I MBT-arbetet är det viktigt att uppfatta vem man planerar framtiden för. Vilka är de som bor i Helsingforsregionen under de kommande åren och årtiondena, hur lever de och vilka behov har de?
Många av dem har ännu inte fötts, och många bor ännu i något annat land än i Finland. Det hinner hända mycket även i de nuvarande invånarnas liv innan de framtidsbilder som skisseras i dag börjar realiseras till verkliga livsmiljöer.
När det händer stora förändringar ska man se till att regionen utvecklas till en livskraftig region med dragningskraft, placerar sig på toppen i den internationella konkurrensen och att regionen också i fortsättningen kan erbjuda den mångfaldigare befolkningen möjligheter till ett högklassigt liv.
Under MBT 2023-arbetet har man sökt svar på dessa frågor bland annat genom att samla en regionbarometer och material som beskriver regionens nuläge och utvecklingsriktningar samt genom att jämföra regionens internationella konkurrenskraft med andra motsvarande regioner.
Hållbar tillväxt inåt
Gällande landskapsplaner styr utvecklingen av Helsingforsregionen till ett starkt metropolområde. Målet är en enhetlig bebyggelsestruktur som består av mångsidiga centrum, trafiknät som förenar dem samt av täta bostads- och arbetsplatsområden och ett grönt nätverk.
Utnyttjandet av den nuvarande bebyggelsestrukturen utgör grunden för hållbarhet. I och med att strukturen förtätas kan Helsingforsregionen växa utan att den behöver utvidga sig till nya områden. I stället för något nytt är det förnuftigare att pimpa, reparera och återvinna också när det gäller stadsregionplanering. En region som växer inåt sparar också omgivande naturområden som behövs för en starkare mångfald, rekreation och kolbindning.
Också i MBT-arbetet stöder man sig på dessa hållbara principer. Kärnan för den nyaste planeringsomgången utgörs av en hållbar urbanisering som stöds genom lösningar för markanvändningen, boendet och trafiken.
Förbundet har blicken riktad på hela Nyland
När det gäller MBT 2023-arbetet har Nylands förbund hjälpt Helsingforsregionen och i synnerhet KUUMA-kommunerna kring huvudstadsregionen inom ramen för samarbetsavtalet. Som planerare av Nylands landskap som helhet är vår uppgift dock att se till att ett perspektiv som är bredare än själva MBT-området beaktas i planeringen.
I praktiken deltar vi i MBT-planeringen till exempel genom att delta i sakkunniggrupper samt genom att samla in och producera data.
Nylands förbund och regionens övriga samkommuner har en aktiv roll i att koordinera och stödja arbetet speciellt i frågor som gäller markanvändning.
Landskapsplanerna och MBT-planerna kompletterar och stöder varandra när det gäller både deras mål och lösningar. Landskapsplanen omfattar hela Nyland, är strategisk till sin karaktär och tar sikte långt in i framtiden. MBT-planen fokuserar däremot på att samordna trafiken och markanvändningen i Helsingforsregionen, och det tidsmässiga siktet ligger lite närmare.
I och med MBT-samarbetet börjar den framtid som skisseras i förbundets landskapsplaner och kommunernas egna planer få en konkret form – en hållbar livsmiljö med dragningskraft och mångsidiga möjligheter för både nuvarande och kommande invånare i Helsingforsregionen.
MER OM TEMAT
Landskapsplanerna
Genom landskapsplanen drar man upp de stora riktlinjerna för områdesanvändningen i hela landskapet eller i flera kommuner med sikte på långt in i framtiden. Landskapsplanen är den mest översiktliga planen och tjänar till ledning när kommunala planer utarbetas och när övrig områdesanvändning planeras på en noggrannare nivå.
Ytterligare upplysningar om MBT-arbetet:
Mariikka Manninen
Landskapsplanearkitekt
mariikka.manninen@uudenmaanliitto.fi
Region- och samhällsstruktur, hållbar förvaltning av tillväxt, resurser och attraktionsfaktorer i miljön. Områdesansvar vid planläggningen: Askola, Borgnäs, Borgå, Hyvinge, Kervo, Lappträsk, Lovisa, Mäntsälä, Mörskom, Pukkila, Sibbo, Träskända och Tusby
Ilona Mansikka
Planläggningschef
ilona.mansikka@uudenmaanliitto.fi
Utveckling av planläggningsprocessen på landskapsnivå, Nylandsplanen 2050. Områdesansvar vid planläggningen: Esbo, Grankulla, Helsingfors och Vanda. Ställföreträdare för regionplaneringsdirektör Mari Siivola.
Aktuellt
28.10.2024
Trafikuppföljningen i västra och östra Nyland avslöjar viktiga trender
Coronatiden minskade klart på personbilstrafiken i västra och östra Nyland, men under de senaste åren är läget nästan detsamma som tidigare. På kustbanan har personbilstrafiken t.o.m. nått en högre nivå än före år 2020. Trafiken i Nyland elektrifieras nu hastigt: ifjol var redan var tredje ny bil en elbil.
28.10.2024
Utredning öppnar upp den gröna omställningens möjligheter och utmaningar i Nyland
Den gröna omställningens projekt väller nu hastigt fram och når kommunerna. Varje planläggare, tjänsteman och beslutsfattare stöter på temat under framtida år - eller har redan stött på det exempelvis i samband med något projekt med solkraftverk eller väte.
Sidan uppdaterad senast: 17.12.2024