Kategoriat:

Vihreitä palloja, joissa numeroita ykkösestä alkaen. Numero yksi on ympyröity punaisella. Artikkeli

17.12.2021

Mitä tapahtuu Uudenmaan ilmastotyössä ensi vuoden aikana?

Vuoteen 2030 kiristetyn hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen vaatii lisätoimia, joita lähdetään kartoittamaan vuoden 2022 aikana. Suunnitelmissa on myös painopistekohtaista skenaariotarkastelua Suomen ympäristökeskuksen avustuksella, osana Canemure-hanketta.

Blogi

15.12.2021

Projektiasiantuntija Maria Sirviö: Kuntametsissä yhteensovitetaan monenlaisia arvoja

Metsien arvo nähdään moninaisempana kuin koskaan. Tämä muuttaa myös metsänkäyttöä. Uudenmaan liitto on käynnistänyt Kuntametsien kestävä monikäyttö -projektin, joka tarjoaa kuntien käyttöön tietoa metsien kestävästä, monitavoitteisesta käytöstä. Kuntien toiveesta tekeillä on myös menetelmä merkittävien hiilivarastojen ja -nielujen tunnistamiseksi.

Kolikkopinoja, jonka päällä vihreä oksa, josta kasvaa pieniä lehtiä. Uutinen

3.12.2021

Kunnilla ja maakunnilla tärkeä merkitys elinkeinotoiminnan toimintaympäristön luojana – Vihreä siirtymä tarjoaa mahdollisuuksia yrityksille

Uudenmaan liitossa selvitettiin, miten kunnat ja maakunnat voivat tukea ja edistää yritystoimintaa kohti hiilineutraaliutta suuntautuvassa yhteiskunnassa. Uusimaa ei aivan pärjää kilpailukyvyssä muiden Pohjoismaiden vastaaville alueille, mutta vihreä siirtymä tarjoaa uusia mahdollisuuksia erityisesti uuden teknologian parissa toimiville yrityksille. Kunnilla ja maakunnilla on tärkeä rooli elinkeinotoimintaa edistävän toimintaympäristön luomisessa.

19.11.2021

Uusimaa-ohjelman luonnosta pidetään kunnianhimoisena

Uusimaa-ohjelman ja sen ympäristöselostuksen luonnokset olivat lausunnoilla 4.10.–3.11.2021. Lausuntoja tuli yhteensä 43. Uusimaa-ohjelma on palautteen mukaan kunnianhimoinen ja nykyistä ohjelmaa selkeämpi.

Lavalla panelistit ja yleisöä katsomossa Finlandia-talolla Etelä-Suomen valtiopäivillä. Uutinen

17.11.2021

Etelä-Suomen maakunnat Finlandia-talolla: Aluepolitiikalle uusi suunta

Etelä-Suomen maakunnat haluavat rakentaa uudenlaista yhteistyötä, jolla rahoitusta tuodaan alueelle, jossa sen vaikuttavuus ja taloudellinen vipuvarsi on suurempi. Uudenmaan liitto, Varsinais-Suomen liitto, Päijät-Hämeen liitto, Kymenlaakson liitto sekä Etelä-Karjalan liitto järjestivät Finlandia-talolla yhdessä Etelä-Suomen valtiopäivät.