Nyhet

Alternativa framtidssyner gestaltas i scenariearbetet – Berätta för oss vad som påverkar den nyländska framtiden

Nylands och Norra Österbottens förbund har tillsammans påbörjat ett gemensamt gestaltande av sina respektive landskaps alternativa framtidssyner fram till 2050. Scenariearbetet underlättar beredskapen och slagkraften inför det osäkra i framtiden.

I arbetet identifieras viktiga förändringskrafter och deras betydelser för synsätten som gäller framtiden i Nyland och Norra Österbotten. Under arbetets gång bygger man upp olika händelseförlopp och förutom megatrender tar man i beaktande så kallade svaga signaler och osäkerhetsfaktorer.

–Scenariearbetet får en att lättare ta till sig den föränderliga världen omkring oss och hjälper att tygla nuet, säger sakkunnig Rosa Tuomi från Nylands förbund.

Det gemensamma scenariearbetet för två landskap är ett nytt arbetssätt

Dessa stora landskap, Nyland och Norra Österbotten, är i tillväxt och under utveckling, och de präglas av stark forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (FoUI). Regionernas gemensamma drag och skillnader berikar diskussionen och möjliggör nya infallsvinklar.

–Landskapen kan ur varandras förväntade framtid finna något som inte är synligt inom den egna regionen, konstaterar forsknings- och utvecklingschef Mikko Väisänen vid Norra Österbottens förbund.

–Med samarbete landskap emellan vill vi förena våra krafter och pröva ett nytt sätt att skapa scenarier. Vi kan garanterat lära oss av varandra och ta emot något nytt för vårt eget framsynsarbete, tillägger Rosa Tuomi från Nylands förbund.

Scenariearbetet leder till insatser för landskapsprogrammet

Landskapsprogrammet kan få input av scenariearbetets resultat. Det nya landskapsprogrammet bereds under 2025 och det gemensamma arbetet är klart i mars 2025.

Besvara enkäten och ge din synpunkt på de faktorer som påverkar framtiden

Hur kan Nylands externa verksamhetsmiljö utvecklas fram till 2050? Vilka är de viktigaste ödesfrågorna med tanke på Nylands framtid? Som en del av scenariearbetet genomförs en enkät, som vi använder för att lyssna på nylänningars uppfattningar om framtiden.

Enkäten består av frågor som ansluter sig till den nyländska verksamhetsmiljöns framtid. Enkäten är öppen för alla som är intresserade av Nylands framtid.

Ytterligare upplysningar:

Rosa Tuomi