Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter
Artikel

Eero Venäläinen, gediget proffs inom regionutveckling lotsar uppbyggandet av ett framtida Nyland

Eero Venäläinen som arbetat länge på Nylands förbund började sitt värv som regionutvecklingsdirektör i början av augusti. Verksamhetsförutsättningarna är i omvälvning, men han litar på framtiden.

– Jag har en rätt diger erfarenhet av regionutveckling och jag känner till fältet. Entusiasmen finns ännu där, fastän jag arbetat en ansenlig tid för förbundet, berättar den nya regionutvecklingsdirektören.

Venäläinen finns på förbundet sedan 2002 och prisar det som en bra arbetsgivare med mångsidiga utmaningar. Innan direktörsposten var han tf regionutvecklingsdirektör sedan december 2023.

I två och ett halvt år ledde Venäläinen byrån Helsinki EU Office i Bryssel, som administreras av Nylands förbund. Han har verkat som chef för internationella ärenden och varit med om att sätta igång förbundets EU-service som bistår projektberedare med allslags hjälp. Under åren 2017–2019 medverkade han i projektet som beredde den nyländska landskapsreformen.

Verksamhetsmiljön förändras hela tiden

Nylands förbund påbörjar som bäst beredningen av ett nytt landskapsprogram och arbetet kring etapplandskapsplanen för grön omställning. Reformer som gäller staten i sin helhet är också i gång.

– Social- och hälsovårdsreformen hade vi alldeles nyss, och nu grundas det sysselsättningsområden. Regionförvaltningsreformen påverkar landskapsförbundens verksamhetsfält och regionutvecklingen som en helhet, räknar han upp.

Det händer och sker även på europeisk nivå. Riktlinjer ges snart av den nya EU-kommissionen, och de styr besluten för de nära förestående åren. Beredningen av den nya perioden för EU-programfinansiering 2028–34 är också i full gång. Med tanke på regionutvecklingen är bland annat framtiden för finansieringen av kohesionspolitik, forskning, utveckling och innovation (FUI), jämte landsbygd, viktig.

– Det svåra läget inom statsekonomin påverkar många aktörer. Om vi vill stanna kvar på toppen av Europas innovativa områden, ska vi kunna locka till oss internationella investeringar och samtidigt ge våra verkligen betydelsefulla insatser till FIU-verksamheten, säger han.

Lösningar på den brist som finns på kompetent personal borde också fås fram. Enligt Venäläinen utgör detta en stor utmaning, och då främst för kommuner och företag. Det finns en hel del långtidsarbetslösa i Nyland, men likväl råder det brist på kompetent arbetskraft.

Den färska direktören konstaterar att Rysslands anfallskrig mot Ukraina med därpå följande situation är en svår utmaning för hela landet.

– Rätt igenom är södra Finlands nåbarhet viktig, och trafiklösningarna väsentliga.

Stadiga stödpelare för framtiden

– Nylands trumf är dess innovativa åtgärder. Vi har också kunnig arbetskraft. Vi är Finlands mest internationella landskap. De globala kontakterna har stor betydelse, konstaterar Venäläinen.

De viktigaste branscherna som omfattas av FIU-verksamhet är bioprodukter, cirkulär ekonomi och nya energiformer, hälso- och läkemedel jämte välfärd, samt konstgjord intelligens och kvantdatorteknik. Vi har välfungerande, för många aktörer gemensamma ekosystem.

Enligt Venäläinen skapar starka FUI-branscher och -aktörer en stabil grund för framtiden i landskapet. Han anser att Nyland klarar sig bra trots alla utmaningar, eftersom landskapet kan lita på sina styrkor. Nylands förbund satsar också ordentligt på att utveckla det kommunala samarbetet.

– Vi har ett väl utarbetat landskapsprogram med mål som känns bra att eftersträva. De för med sig utmaningar, men målsättningarna ska alltid hålla en hög nivå.

Nylands mål i landskapsprogrammet är att vara klimatneutralt år 2030. Vårt mål är också att höja forsknings- och utvecklingsutgifterna (FoU) till fem procent av landskapets bruttonationalprodukt. Dessutom vill vi höja sysselsättningsgraden till 80 procent.

– Ifall Nyland lyckas nå de här målen, är det en förutsättning för att hela landet klarar sig, poängterar han.

Trivsamt i Nyland

Hälften av sitt liv har Venäläinen bott i Nyland. Han känner sig som en nylänning och en Esbobo, men det savolaxiska och Kuopio kommer ibland igenom.

– Vi har trivts ypperligt i Esbo, som erbjuder oss möjligheten att på tio minuter komma till skogen eller alternativt till havsstranden.

Som sitt favoritställe nämner han Esbo strandpromenad.

– Det känns bra att strosa där, där finns också trevliga caféer, nämner Venäläinen.

Kontaktuppgifter:

Eero Venäläinen

Direktör, regionutveckling

+358 40 525 1944

Förestår regionutvecklingsarbetet, ställföreträdare för landskapsdirektör Tuija Telén